MAN - Vaihtoautot

Lyte Aviation on tuonut markkinoille 19-paikkaisen version LA-44 vetysähköisestä VTOL-lentokoneesta, joka on suunnattu liike- ja yksityisilmailun käyttäjille. Torstaina eteläkorealaisesta tilauslentoyhtiöstä Ghenus Airista tuli potentiaalinen lanseerausasiakas osana 10 lentokoneen ennakkotilaussopimusta, mukaan lukien kolme uutta LA-44 X Prime -mallia, neljä 40-paikkaista LA-44 SkyBusista, ja kolme LA-44C SkyTruckia.

Lyte Aviationin mukaan sen LA-44 X Prime -koneella on sama 1 000 kilometrin kantama kuin muilla muunnelmilla. Perustaja ja toimitusjohtaja Freshta Farzam kertoi, että hän neuvottelee lentokoneiden valmistamisen asiantuntijoiden kanssa ja aikoo paljastaa matkustamon sisustussuunnittelun lähiviikkoina. Hän totesi, että asiakaskuntaan saattaa kuulua Lähi-idässä olevia perheitä, jotka tarvitsevat ovelta ovelle -kuljetuksia, tai yrityksiä, jotka etsivät käteviä lentoja työntekijöilleen.

Soulissa toimiva Ghenus Air toivoo saavansa toimituksen Lyte Aviationilta noin viiden tai kuuden vuoden kuluttua. Hieman yli vuoden toiminut operaattori haluaa laajentaa lentotaksitoimintaa nykyisestä VIP-autopalveluliiketoimintamallistaan ​​muun muassa Korean pääkaupungissa ja Los Angelesissa. Sillä on myös kumppanuussopimus korealaisen aluelentoyhtiön Jeju Airin kanssa ja suhteita logistiikkaryhmiin.

Huhtikuussa 2023 Ghenus Air allekirjoitti aiesopimuksen 20 kappaleen ostamisesta eteläkorealaisen start-up Planan suunnittelemasta viisipaikkaisesta hybridisähköisestä VTOL-lentokoneesta. Lokakuussa yhtiö allekirjoitti samanlaisen sopimuksen kalifornialaisen Traverse Aeron kanssa, joka kattaa jopa 20 Orca-hybridisähköisen rahtidronen mahdollisen oston, joiden odotetaan painavan 250 kg ja kantaman olevan jopa 1 000 kilometriä. 

Ghenus Airin toimitusjohtaja Joseph Kimin mukaan hänen yrityksensä aikoo tarjota lentoja pienemmille alueellisille lentoasemille, joilla ei tällä hetkellä ole kaupallista lentoliikennettä. "Yhdysvalloissa 90 prosenttia ihmisistä asuu 30 minuutin ajomatkan säteellä alueellisesta lentoasemasta, kun taas kaupallisella lentokentän lähellä asuu 60 prosenttia", hän sanoi. "Tämä nykyinen vajaakäytössä olevien lentoasemien kapasiteetti voisi tukea kasvavia alueellisia lentoliikennemarkkinoita pienemmillä investoinneilla ja ylösajoajalla kuin muut uudet liikennemuodot, kuten kaupunkien lentoliikenne."

Lyte Aviationin sopimus Ghenus Airin kanssa nostaa LA-44-koneen alustavan tilauskannan 23 yksikköön. Marraskuussa 2023 Intian VMan Aviation Services sopi ostavansa 10 LA-44 SkyBus -lentokonetta, ja vuonna 2022 valmistaja sai sitoumuksen vielä kolmeen lentokoneeseen julkistamattomalta asiakkaalta. Näiden väliaikaisten myyntisopimusten listahinta on 40 miljoonaa euroa, ja niiden yhteisarvo on noin 920 miljoonaa euroa.

Saksalainen yritys viimeistelee LA-44-koneperheen suunnittelutyötä tavoitteena saada täysimittainen prototyyppi valmiiksi lentotestaukseen 24 kuukauden sisällä. Farzamin mukaan hänen tiiminsä keskustelee mahdollisten operaattoreiden kanssa 19 kaupungissa neljällä mantereella ja kohdistaa ennakkotilauksia vielä 2 000 lentokoneelle, jotka voitaisiin allekirjoittaa prototyypin rakentamisen jälkeen.

Aluksi neljä potkuriturbiinimoottoria, jotka on asennettu pareittain kuhunkin siipiin, käyttää voimaa tandem-kippisiipisellä lentokoneella. Jokaisessa siiven kärjessä vetypolttokenno-sähkömoottori antaa lisätehoa. Lyten perimmäisenä tavoitteena on työstää kone kokonaan vetyvoimalla, mutta ensin se haluaa luoda pohjan VTOL-mallille, jonka se uskoo muuttavan alueellista ilmailua sen kyvyllä ohittaa olemassa olevat lentokentät.

Hampurilainen Lyte Aviation etsii nyt insinöörejä ja muuta henkilökuntaa edistääkseen kehityssuunnitelmiaan.