Liikkuvan Poliisin Perinneyhdistyksen julkilausumassa 7.1.,2025 nähdään vahva yhteys poliisin puutteellisen liikennevalvonnan ja vuositasolla 200 liikennekuolemaan jämähtäneen liikenneturvallisuutemme välillä.
Maamme liikenneturvallisuuskeskustelusta puuttuu liikenneturvallisuuden todellinen tilannekuva, jota ei haluta avata julkiseen keskusteluun, LPPY toteaa.
Ohessa LPPY:n julkilausuma:
Liikkuvan poliisin Perinneyhdistys ry
TIEDOTUSVÄLINEILLE
Asia: Poliisin suorittamat ns. tehovalvontajaksojen tulokset kertovat liikenneturvallisuuden todellisin tilannekuvan, jota asiaa ei haluta myöntää avoimesti.
Poliisin suorittamat ns. tehovalvontajaksojen tulokset kertovat liikenneturvallisuuden todellisin tilannekuvan, jota asiaa ei haluta myöntää avoimesta.
Maamme liikenneturvallisuuden tila on jämähtänyt keskimäärin 200 vuotuisen liikennekuoleman tasolle. Keinoja liikennekuolemien vähentämiseen pohditaan jatkuvasti. Samalla liikenneturvallisuuden oikean tilannekuvan olemassaoloa ei haluta myöntää avoimesti.
Poliisin ns. tehovalvontajaksojen saldot kertovat korutonta kieltä siitä, mikä on maamme tieliikenteen todellinen tilannekuva. Merkittävä määrä kiinni jääneitä rattijuoppoja, epäkuntoisia ajoneuvoja, ajo- ja lepoaikoja noudattamattomia kuljettajia, turvalaitteita käyttämättömiä kuljettajia ja matkustajia, kaahareita ym. tieliikenteen turvallisuuttaa vakavasti vaarantavia asioita.
Todellisuudessa tehovalvontajaksot osoittavat vastaavan tilanteen olevan tällä hetkellä voimassa tiestöllä 365 päivää/vuosi. Tämä on tosiasia, josta ei haluta keskustella julkisesti eikä avoimesti.
Jotta tilannekuvaa kyettäisiin muuttamaan, tulisi poliisin liikenteenvalvonta olla päivittäistä ja tienkäyttäjien toimintaan vahvasti vaikuttavaa, sillä esim. rattijuopon liikkeellelähdön ja kaaharin kaahaamisen estää tehokkaimmin kiinnijoutumisriskin vahva olemassaolo.
Nurmijärven vakava tieliikenteen suuronnettomuus nosti jälleen keskustelun mediassa pinnalle. Vaikka kyseiseen onnettomuuteen olisi tuskin voitu vaikuttaa poliisin liikenteenvalvonnalla.
Mediassa tapahtuneen keskustelun yhteydessä Liikenneturvan toimitusjohtaja peräänkuulutti liikenneturvallisuuden parantamiseksi poliisin uskottavaa liikenteenvalvontaa. Tuohon mielipiteeseen on helppo yhtyä, sillä poliisin liikenteenvalvonnan säännöllinen olemassaolo puuttuu tiestöltämme.
Poliisin työajan seurantajärjestelmä liikenteenvalvonnan osalta ei voi olla todellinen, sillä poliisin liikenteenvalvonta on lähes poissaolevaa tiestöltä ns. tehovalvontajaksoja lukuun ottamatta.
Esimerkiksi Valtakunnallisen Liikenneturvallisuusstrategian tulisi perustua todelliseen liikenneturvallisuuden tilaan eikä ainoastaan liikennekuolemiin ja vakaviin loukkaantumisiin. Liikennekuolemat ja vakavat loukkaantumiset ovat vain yksi mittari mitata liikenneturvallisuuden tilannekuvaa strategialähtökohdaksi.
Yksinkertainen totuus on se, että maamme liikenneturvallisuuskeskustelusta puuttuu liikenneturvallisuuden todellinen tilannekuva, jota ei haluta avata julkiseen keskusteluun.