MAN - Vaihtoautot


Liikenne- ja viestintäministeri Lulu Ranne.

Ledit ovat ylivoimaisia halo-valoihin verrattuina. Autojen ajovaloissa Ledit antavat ylivoimaisesti eniten valoa tien päälle Suomen talvessa. Sitä liikenneturvallisuus edellyttää.

Suomessa liikenneministeriön Traficom on kieltänyt Ledit tieliikennekäytössä 6/2023. Suomessa ne eivät ole laillisia.

Samalla Suomen teillä tulee vilisemällä vastan autoja häikäisevän kirkkailla Led-valoilla. Suomalaisia ja ulkomaisia.

Jotain on pahasti pielessä.

Huipputehokkaat Led-polttimot autojen ajovaloissa on tulos kahden suuren, Osramin ja Philipsin piinkovasta, jo neljä vuotta kestäneestä kilpailusta Led-polttimojen ja -valotehon kehittämiseksi.

Suomessa kiellettyjä Osram Night Braker ja Philips Ultinon Pro 6000 Led-polttimoja on Suomessa voinut ostaa autotarvikeliikkeitä lähes yhtä kauan. Ne menevät läpi katsastuksissakin, vaikka ovat kiellettyjä Suomessa! Siksi niitä jo vilisee teillämme.

Saksalainen ammattiautoalan uutiskirje kfz-betrieb 10.12.2024 kertoo tuoreimpana uutisena, että Osramin ja Philipsin Led-kilpailu on jälleen tulostunut uudella askeleella entistäkin pienemmän ja kovassakin pakkasessa hyvin toimivan autojen ajovaloihin ja nyt myös pysäköintivaloihin sopivana Led-polttimona.

Osram Night Braker H4 ja H7 sekä Philips Ultinoin Pro6000 Boost H4 ja H7 ja WSW eli T10 kannoilla edustavat Led-polttimokehityksen "gen2:ta" eli toista sukupolvea, jossa polttimo ilmankiertoineen on pienentynyt 30% entisestään.

Traficom empii väärässä paikassa

Traficom perustelee Led-kieltoa puolustautumalla, että EU:n selvitys on kesken. Samalla jokseenkin kaikissa EU-maissa autot ajavat uusimmatkin Ledit ajovaloissaan Saksaa myöten.

Suomessa niitä tarvitaan kipeimmin umpipimeässä, pitkässä talvessa. Ja Suomessa niitä on, vain liikenneministeriö ja Traficom empivät uuden kehityksen edessä.

Ne empivät siksi, että vitivalkoisimmillaan uudet Led-polttimot saattavat heittää vastaantulijan silmiin "puolikkaillakin" ajovaloilla vahvastikin häikäisevän valon.

Eikä voi kieltää, etteikö Led-ajovalot vitivalkoisella valollaan muutuvat jopa vaarallisiksi sumussa, lumisateessa, häikäisevän valkoisessa lumiympäristössä, myös kovassa vesisateessa. Traficomilla on perusteensa Led-kiellolle.

Silti liikenneministeriön ja Traficomin olisi jo korkea aika nähdä väistämätön tosiasi Suomenkin liikenteessä: Kiellettyjä led-ajovaloja on tien päällä Suomessakin jo vilisemällä, ihan turvallisuussyistä.

Liikenneministeriön ja Traficomin on enää mahdotonta jarruttaa ja estää kehitystä, varsinkin kun Ledien kehitys ajovalossa on Suomen liikenneolosuhteissa turvallisuuden kannalta erityisen tärkeää.

Traficomilla suuri tehtävä

Jos Traficomin osaaminen riittäisi, sillä olisi Led-kehityksessä Suomen osalta suuri turvallisuutta edistävä tehtävä ohjata vahvalla suosituksella keltaisiin, punakeltaisiin ajovalo-ledeihin.

Aikanaan keltaiset sumuvalot olivat Suomessa aivan yleisiä autojen nokalla. Keltainen valo tunki sumun, lumisateen, lumipöllyn, vesisateenkin läpi sokaisematta ja paljon tehokkaammin kuin vitivalkoinen ajovalo. Sitä olisi hyvä saada meillä myös autojen Led-valoihin.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!