MAN - Vaihtoautot

(Lilium)

Lilium ja saksalainen lentoyhtiö Lufthansa allekirjoittivat torstaina aiesopimuksen, joka kattaa strategisen kumppanuuden tutkia kaupallisia eVTOL-lentokoneita Euroopassa. Yhteistyökumppanit keskittyvät muun muassa maa- ja lentotoimintaan, lentokoneiden huoltoon, miehistön vaatimuksiin ja lentokoulutukseen. Yhteistyötä voidaan jatkossa laajentaa koskemaan muita kumppaneita, kuten lentoasemia, ilmatilan integraatioasiantuntijoita ja vertiport-operaattoreita.

Lufthansa, jolla on yli 700 matkustajakonetta, kehittää pitkän aikavälin strategiaa hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi. Liliumin mukaan vuoteen 2035 mennessä Euroopassa voisi olla kysyntää noin 9 200 eVTOL-lentokoneelle.

"Innovaatiot ovat osa DNA:tamme", kommentoi Lufthansan laivastosta ja teknologiasta vastaava hallituksen jäsen Detlef Kayser. "Lufthansa-konserni on ollut joidenkin Euroopan tärkeimpien ilmailuhankkeiden eturintamassa, erityisesti ympäristön kestävyyden alalla. Olemme innoissamme tutkiessamme mahdollisuuksia tuoda eVTOL-lennot Lufthansa-konsernin asiakkaille."

Lilium aloitti tällä viikolla kuuden matkustajan eVTOLin valmistuksen, kun ensimmäinen täysmittainen runko saapui sen lopulliselle kokoonpanolinjalle Wesslingissä Saksassa. Lentokone on ensimmäinen seitsemästä, joita käytetään loppuvuodesta 2024 alkavissa EASA:n tyyppihyväksyntäkoelennoissa. Yhtiö toivoo voivansa aloittaa kaupalliset lennot vuonna 2026.

Ensimmäinen runko saapui Saksaan Valladolidista Espanjasta, jossa Liliumin ohjelmakumppani Aciturri valmistaa komposiittirakenteita. Muut keskeiset toimittajat, mukaan lukien sähkökäyttöisten propulsiojärjestelmien kumppanit Honeywell, Denso, Aerononamic ja SKF, sekä lentorakenteiden asiantuntija Aernnova lisäävät Lilium Jetin osien ja järjestelmien tuotantoaan.