MAN - Vaihtoautot

L&T:n tavoitteena on puolittaa oman toimintansa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamiseksi L&T:n kalustossa tehdään siirtymää kohti uusiutuvia ja päästöttömiä teknologioita. Tuusulan kappaletavara-auto täydentää L&T:n raskasta kalustoa ja on ensimmäisiä vaarallisten jätteiden keräämiseen tarkoitettuja sähköautoja Suomessa.

- Sähköinen vaarallisen jätteen kappaletavara-auto on ollut käytössä vajaan kuukauden. Käyttökokemukset ovat olleet positiivisia: auto on miellyttävän äänetön ja voimantuotto on yllättänyt myönteisesti, sanoo Tuusulan yksikönpäällikkö Mikko Kokkonen.

Auto liikennöi pääkaupunkiseudulla ja Päijät-Hämeen alueella hoitaen yritysasiakkaiden vaarallisten jätteiden keräyksen. Noin 300 kilometriä yhdellä latauksella kulkeva auto toimii hyvin kaupunkialueilla, joissa välimatkat ovat lyhyitä ja pysähdyksiä on paljon.

Sähköautolla ajaminen on käytännössä päästötöntä, sillä L&T:n toimipisteissä autot ladataan uusiutuvalla sähköllä.

- On hienoa huomata, että sähköistyminen tulee yhä vahvemmin myös raskaaseen kalustoon. Sähköllä ajamisessa ei tule tyhjäkäyntiä eikä paikallisia päästöjä. Se on miellyttävä myös kevyelle liikenteelle, koska melusaaste on merkittävästi pienempi kuin polttomoottorilla toimivassa autossa, Kokkonen sanoo.

Tavoitteena puolittaa oman toiminnan päästöt vuoteen 2030 mennessä

- Kiertotalouden johtavana toimijana tahdomme olla edelläkävijä kaluston päästöttömyydessä. Uusia vaihtoehtoja tutkitaan jatkuvasti. Yli 90 % L&T:n oman toiminnan päästöistä syntyy juuri kuljetuksista, sanoo L&T:n teollisuuspalveluiden toimialajohtaja Antti Tervo.

L&T:n ensimmäinen sähköllä toimiva jäteauto otettiin käyttöön keväällä 2022. Lisäksi L&T:llä on Suomen toiminnoissa tällä hetkellä käytössä useita kymmeniä sähköpakettiautoja sekä biokaasulla toimivia jäteautoja. Polttomoottorilla toimivan kaluston tankkauksessa käytetään mahdollisuuksien mukaan HVO:ta ja uusiutuvaa biodieseliä. Myös taloudellinen ajotapa, reittioptimointi ja kaluston käyttötapamuutokset ovat oleellisessa osassa oman toiminnan päästöjen vähentämisessä.