MAN - Vaihtoautot

EU-parlamentin äänestys 12. maaliskuuta oli tärkeä osavoitto raskaammilla ajoneuvoyhdistelmillä ajamisen jatkamiselle kansainvälisessä liikenteessä Ruotsin ja Suomen välillä.

EU-parlamentti äänesti raskaamman - ja siten tehokkaamman - kuljetuksen sallimisesta kuin EU:ssa normaalien sääntöjen mukaan sallitaan. Esimerkkejä tällaisista ovat puutavaran ja säiliökuljetukset.

"Ruotsissa ja Suomessa on maailman ympäristöystävällisin kuljetusteollisuus, mikä riippuu pitkälti siitä, että sallimme vähitellen raskaammat ja pidemmät kuorma-autot, jotka pystyvät kuljettamaan enemmän. Sillä olisi tietysti tuhoisat seuraukset, jos osa näistä ei olisi saanut jatkaa ajamista Ruotsin ja Suomen välillä", sanoo Transportföretagenin sosiaalipoliittinen päällikkö Tina Thorsell.

"Kuljetusyritykset yhdessä suomalaisen sisarorganisaatiomme kanssa ovat tehneet kovasti töitä pelastaakseen erittäin tehokkaita ajoneuvoyhdistelmiämme Ruotsissa ja Suomessa. Olemme tavanneet kansanedustajia, järjestäneet seminaareja EU-parlamentissa ja pitäneet yhteyksiä EU:n lainsäädäntöprosessin toimijoiden kanssa", hän lisäsi.

16,5 metriä autolla ja puoliperävaunulla ja 18,75 autolla ja perävaunulla sekä 40 tonnin kokonaispaino (44 konteilla) ovat pituuksia ja kokonaispainoja, jotka kaikkien EU-maiden on nykyään sallittava kansainvälisessä liikenteessä.

Jotta nykyinen EU-direktiivi tulisi voimaan, tarvitaan nyt EU-maiden päätös ministerineuvostossa. Tämä on suunniteltu tapahtuvaksi tämän vuoden kesäkuussa.

Neuvottelut alkavat sitten niin sanotuilla kolmikantaneuvotteluilla, ja niiden odotetaan tapahtuvan syksyyn 2024 mennessä.

(Trailer)