MAN - Vaihtoautot

Kun yksi Voav Teknik AB:n kuljettajista saapui varhain maanantaiaamuna Hallsbergin kuljetuskeskukseen hakemaan kuorma-autoaan, hän kohtasi lievästi sanottuna yllättävän näkyn. Hänen autonsa oli ilman etuosaa ja ilman ovia - eikä hänen autonsa ollut ainoa.

Viime sunnuntai-iltana klo 21.00 ja maanantaiaamuna klo 5.40 välisenä aikana joku tai pikemminkin joku oli poistanut ja varastanut neljän Voav Teknikin Scaniorin etuosat ja ovet.

- Epäilen, että tämän johdossa on täytynyt olla viidestä kuuteen henkilöä, sanoo Voav Teknik AB:n työmaapäällikkö Tony Larsson.

Kuljetusyhtiö, jonka toimipaikka on Hallsbergissä, harjoittaa muun muassa lietteen imua, painepesua ja vesikuljetuksia, mutta myös ongelmajätteiden kuljetuksia. Asianomaiset autot ovat neljä pitkän matkan autoa, jotka ajavat ADR-kuljetuksia.

- Se on puolet kaukoliikenteen autokannastamme, sanoo Tony Larsson.

Nerikes Allehandan mukaan myös Noralainen kuljetusyritys on kärsinyt vastaavista varkauksista, ja Tonyn mielestä se liittyy siihen, että Örebron lääni on suuri logistiikkakeskus. Tämä tarjoaa hyvät kuljetusreitit sekä muualle Suomeen että ulkomaille – eikä vain laillisille tavaroille.

Varkauden välittömäksi arvoksi on arvioitu 1,5 miljoonaa kruunua (133 000 €). Mutta seisokkien arvo on huomattavasti suurempi.

- Nämä eivät ole autoja, jotka vain vaihdetaan, kuten hinausauto. Nämä ovat tarkoitukseen rakennettuja ajoneuvoja, joita käytetään useiden yritysten vaarallisten jätteiden kuljettamiseen.

Tony Larssonin mukaan monissa just-in-time-toimeksiannoissa on samanlaiset järjestelyt, ja jos jätettä ei noudeta, se voi vaikuttaa myös asiakkaiden tuotantoon.

- Olemme onnistuneet vuokraamaan ulkopuolisen auton, joka voi auttaa meitä ja Scania Örebrossa on tehnyt kovasti töitä saadakseen yhden autoista valmiiksi, ehkä huomenna. Sitten he ottavat yhden auton kerrallaan, kunnes ne ovat kaikki kunnossa, hän sanoo.

Kaiken surun keskellä Tony Larsson ei voi olla kuin vaikuttunut varkaiden tehokkuudesta.

– Nämä ovat ammattilaisia, jotka tietävät tarkalleen, mitä tehdä. Varastettujen osien ympäristö ei ole juurikaan kärsinyt vaurioita, eivätkä he ole vahingoittaneet mitään autojen sisällä. Ainoa asia, jonka voimme nähdä, on jalanjälki moottorin tunnelissa.

Valitettavasti Voavilla ei ollut kameravalvontaa alueellaan. Jotain, joka nyt korjataan.

– Se on totta, 90 prosenttia kaikista Securitakseen soittavista tekee sen liian myöhään, sanoo Tony Larsson.

Hänellä ei ole suurempaa toivoa, että varastetut osat löydettäisiin. Useita tunteja ensimmäisen hälytyksen jälkeen rikospaikalle saapuneet poliisit ovat tosin varmistaneet joitakin jälkiä tupakantumpien sekä sormen- ja kengänjälkien muodossa. Mutta sikäli kuin Tony Larsson tietää, ei ole todistajia tai havaintoja, jotka voitaisiin yhdistää tapaukseen.

(Trailer)