MAN - Vaihtoautot

– Asiantunteva huolitsija pystyy huolellisella suunnittelulla ennakoimaan kansainvälisten kuljetusten kipukohtia ja huolehtii lähetyksen perille ilman viivästyksiä, FREJA Transport & Logisticsin oy:n toimitusjohtaja Matti Urmas sanoo.

Covid-19-pandemian vaikutukset huolinta- ja kuljetusalaan ovat olleet aika maltillisia, ja maantieliikenteessä pandemian vaikutukset ovat olleet suhteellisen vähäisiä.

– Kuljettajille kuuluu iso kiitos, että tavarat liikkuvat näinkin sujuvasti varsinkin Euroopan unionin sisämarkkinassa, Urmas sanoo. 

Globaaleissa toimitusketjuissa syyt ja seuraukset ovat monimutkaisia. Tällä hetkellä merikuljetusten konttipulan lisäksi tavaravalmistajien bisnestä häiritsee raaka-ainepula ja tietenkin kysynnän ylittäessä tarjonnan myös hinnan nousu. Hintojen nousu koskettaa sekä raaka-aineita, puolijohteita että kansainvälisiä kuljetuksia.

Ennakoimattomuutta edelleen aiheuttavan covid-19-pandemian seuraukset ovat moninaiset. Tavaraliikenteessä pandemian vaikutus on näkynyt lisääntyneinä kuljetusmäärinä, eikä kasvu ole hetkeen taittumassa Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliiton (SHLL) mukaan. Liiton tuoreen toimialakatsauksen mukaan tavaraliikenteen arvon kasvu on jatkunut vuonna 2021. 

Pandemian yksi iso vaikutus on ollut, että talouden aktiviteetti siirtyi palveluista tavaroihin, jonka seurauksena kansainvälinen tavarakauppaa kiihtyi. Myös mittavilla elvytystoimilla on ollut merkitystä kysynnän kasvamiseen.

Suomen tavaraviennin määrä on kasvanut 2021 ensimmäisellä vuosipuoliskolla viisi prosenttia. Kuitenkin ensi vuoden puolella tavaraviennin kasvun odotetaan jo hidastuvan. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos, Etlan ennusteen mukaan Suomen tavaravienti kasvaa ensi vuonna 4,9 prosenttia ja vuonna 2023 kasvua on 2,2 prosenttia. 

Maailman tavarakaupan volyymi kasvaa Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n ennusteen mukaan tänä vuonna 11 prosenttia ja vuonna 2022 noin seitsemän prosenttia.