MAN - Vaihtoautot

Kiinan siviili-ilmailuhallinto (CAAC) myönsi tänään tyyppitodistuksen EHangin EH216-S-kaksipaikkaiselle eVTOL -lentokoneelle, mikä avaa tien kaupallisille matkustajalennoille Kiinassa. Varhain perjantaina julkistettu hyväksyntä tekee kaksipaikkaisesta mallista maailman ensimmäisen eVTOL -lentokoneen, joka on hyväksytty kaupalliseen käyttöön. Saavutus on erityisen merkittävä, sillä EHangin lentokoneet toimivat itsenäisesti ilman ohjaajaa.

Kantonissa toimivan EHangin mukaan se on suorittanut koko prosessin tammikuusta 2021 lähtien, jolloin CAAC hyväksyi sen tyyppihyväksyntähakemuksen. Uutta lentokoneluokkaa koskevat ns. "erikoisehdot" julkaistiin helmikuussa 2022. Kiinan sääntelyviranomainen on antanut start-upille paljon liikkumavaraa salliessaan sen suorittaa laajoja lentokokeita useissa paikoissa, mukaan lukien julkiset mielenosoitukset matkustajien kanssa.

EHang selitti 13. lokakuuta antamassaan lehdistötiedotteessa, että EH216-S:n validointiprosessi "tarkisti komponentit, laitteet ja koko lentokoneen vikojen ja häiriöiden varalta". Se sanoi, että prosessi on käsittänyt yli 500 erityistä testikohdetta ja 40 000 testilentoa, mikä on johtanut säätöihin ja muodollisiin vaatimustenmukaisuuden arviointeihin, jotka kattavat 65 "pääluokkaa" ja 450 yksittäistä testikohdetta.

EHang lisää nyt tuotantoa Yunfun tehtaalla ja lisää toimituksia operaattoreille Kiinassa. Se ei ole vielä kertonut, missä ja milloin ensimmäiset kaupalliset matkustajalennot alkavat EH216-S:llä, mutta se on jo aloittanut toimitukset kotimaisille asiakkaille, kuten Shenzhen Boling Holding Groupille.

Yhtiö aikoo valmistaa mallista muunnelmia, joita voitaisiin käyttää esimerkiksi palontorjuntaan. Se työskentelee myös suuremmassa, nelipaikkaisessa VT-30-koneessa, jonka kantama olisi pidempi kuin EH216-S:llä, joka on rajoitettu 35 kilometriin.

"Kiitän sydämellisesti CAAC:ta, asiantuntijatiimiä ja kaikkia EHangin työntekijöitä heidän horjumattomasta omistautumisestaan", kommentoi yhtiön perustaja, puheenjohtaja ja toimitusjohtaja Huazhi Hu. "Itse kehittämämme EH216-S matkustajien kuljettamiseen tarkoitettu UAV [miehittämätön lentokone] -järjestelmämme on vihdoin täyttänyt korkeat odotukset saada ensimmäinen tyyppisertifikaatti maailmanlaajuisella eVTOL-teollisuudella, mikä merkitsee merkittävää lukua ilmailun historiassa."

Hu ilmoitti, että EHang itse aikoo nyt harjoittaa kaupallista toimintaa, joka voi sisältää lentotaksi- ja kiertoajeluja. "Tämä antaa meille mahdollisuuden edetä tasaisesti kohti strategista tavoitettamme olla kaupunkien lentoliikenteen alustaoperaattori ja sitoutua missiimme mahdollistaa turvallinen, autonominen ja ympäristöystävällinen lentoliikenne kaikkien ulottuville", hän päätti.

EHang on aiemmin raportoinut useista väliaikaisista EH216-S-tilauksista asiakkailta Kiinan ulkopuolelta. Yhtiö ei ole vielä kertonut, kuinka ja milloin se aikoo varmistaa tyyppihyväksynnän muilla lainkäyttöalueilla, mukaan lukien hallitsevat sääntelyviranomaiset, kuten FAA ja EASA.

Mikään muu lentoturvallisuusvirasto maailmassa ei ole vielä vahvistanut sääntelypolkua kaupallisten matkustajien lentojen hyväksymiselle eVTOL-koneella. Varhaisin odotettu tyyppihyväksyntä Kiinan ulkopuolella on Euroopassa, jossa Volocopter pyrkii saamaan hyväksynnän kaksipaikkaiselle, pilotoidulle VoloCity-ajoneuvolleen hyvissä ajoin ennen 2024 olympialaisia ​​ensi kesänä Pariisissa. Yhdysvalloissa johtavat eVTOL-kehittäjät Joby ja Archer pyrkivät tällä hetkellä saavuttamaan tyyppisertifioinnin vuonna 2025.

Perjantaiaamuna kaupankäynnin EHangin osakkeilla oli määrä alkaa uudelleen New Yorkin Nasdaq-markkinoilla. Lokakuun 9. päivänä yhtiö keskeytti kaupankäynnin ennakoiden, että se sanoi olevan "merkittävä kehitys" tämän viikon loppuun mennessä.