Viime vuosina Kansallisen Elpymis- ja Resilienssisuunnitelman (PNRR) myöntämät valtavat varat ovat mahdollistaneet italialaisille liikenteen toimijoille, pohjoisesta etelään, sijoittaa miljoonia kaupunkibussikaluston uudistamiseen nimenomaan päästöttömyyden nimissä.
Näin ollen tällä viiden vuoden Covidin jälkeisellä kaudella italialaiset kaupungit ovat täyttyneet sähköbusseista. Mutta PNRR:n rahoitusvoima hupenee, kesäkuun 30. päivän 2026 määräaika lähestyy, ja siksi on entistä välttämättömämpää pohtia ratkaisuja kaluston modernisointiin myös itse rahoitettuna, leikkaamalla päästöjä ei vain tuotantoketjun alkupäässä, vaan koko tuotteen elinkaaren ajan.
Niitäkin on, jotka ovat työskennelleet jo jonkin aikaa – Ranskassa ja nyt myös Italiassa – hyödyntäen retrofit-mahdollisuutta, eli moottorin muuntamista polttomoottorista sähköiseksi.
Retrofleet on tällä hetkellä ainoa toimija, joka on saanut eurooppalaisen hyväksynnän jälkiasennuksiin ja on jo toteuttanut ajoneuvojen jälkiasennuksia. Tämän kokemuksen myötä CBM:n Italian tytäryhtiö, tarkemmin sanottuna Grugliascon (Torino) VAR, on lähes saanut valmiiksi prosessin kyseisen hyväksynnän muuntamiseksi italialaiseksi hyväksynnäksi.
Tämä toimija avaa 18. kesäkuuta 6 500 neliömetrin suuruisen laitoksen akkukonversioiden ja -kokoonpanojen tekemiseen, ja se on jo saanut Euroopan merkittävimmän yksittäistilauksen, joka on Autolinee Toscanen (Ratp Dev Italian tytäryhtiö) 32 ajoneuvon tilaus.
Operaattori ja Toscana itse uskoivat tähän mahdollisuuteen: tässä tapauksessa, kuten Ratp Italian puheenjohtaja Federico Tonetti korosti, pelkästään muutaman numeron valossa konversio vähentää PM10-hiukkaspäästöjä 87 % ja säästää vuosittain 2 800 tonnia CO2-päästöjä, mikä vastaa neljän luotijunan painoa.
Retrofleetilla on tällä hetkellä hyväksyntä Euro 6 -normin mukaisten Normal Floor -diesel- ja kaasukäyttöisten Crossway-bussien (Cursor- ja Tector-moottoreilla) sekä Euro 6 Intouro -bussien jälkiasennuksiin. Vuoden 2025 loppuun mennessä myös Euro 5 ja EEV Crossway Normal Floor Cursor -mallit tullaan hyväksymään, ja kevään 2026 loppuun mennessä myös Euro 6 diesel- ja kaasukäyttöiset Crossway LE -mallit saavat hyväksynnän muutoksiinsa.
Syynä on yksinkertaisesti se, että niitä on Italiassa hyvin paljon. Tulevaisuudessa ei kuitenkaan ole poissuljettua, että myös kaasukäyttöisille kaupunkibusseille tulee hankkeita.
Etuihin kuuluu myös todella lyhyet toimitusajat. Tiedämme hyvin toimitusketjun ongelmista ja viivästyksistä, jotka ovat saaneet alkuperäisvalmistajat (OEM:t) venyttämään toimitusajat reilusti yli vuoden mittaisiksi. Jälkiasennuksissa tilanne on täysin toinen: yksi kuukausi riittää.
Toki akkujen osalta on kahden–kolmen kuukauden odotusaika – Retrofleet tilaa kennot Kiinasta ja kokoaa ne itse Chamberyssa ja Grugliascossa – mutta tilauksesta lähtien, toimitusten suunnittelu huomioiden konversion laajuus ja varastotilanne, kokonaisaika ei ylitä kolmea kuukautta plus 30 päivää konversion toteuttamiseen ja sähköbussin luovutukseen asiakkaalle.
Tähän liittyy vielä yksi lisäetu: ajansäästö nopeuttaisi korkeasti saastuttavien ajoneuvojen poistamista Italian teiltä – juuri se on ekologisen siirtymän tavoite ja ydin. «Lyhyesti sanottuna, se mitä teemme, on todellinen ekologinen siirtymä!», korostaa CBM:n puheenjohtaja Andrea Chiocchetti.
Akuista puhuttaessa Retrofleetin Crossway Normal Floor -malliin tehtävä jälkiasennus sisältää kolmen 64 kWh:n akkupaketin asennuksen, yhteensä 192 kWh, mikä vastaa vähintään 200 kilometrin toimintasädettä. Kaksi pakettia sijoitetaan tarkalleen ajoneuvon keskelle (yksi oikealle ja yksi vasemmalle) ja yksi taakse, korvaten vanhan moottorin ja vaihteiston. Chiocchetti vakuuttaa, että akut vievät tilaa matkustamosta korkeintaan kuudelta seisovalta matkustajalta.
Energianhallinnasta vastaa yrityksen itse kehittämä Battery Management System (BMS), ja myös latausinfrastruktuuri on Retrofleetin käsialaa: yrityksen sisäinen yksikkö Mona Energy suunnittelee latauspisteiden asennuksen täysin räätälöitynä ja "avaimet käteen" -periaatteella. Tällaisen mittatilaustyön tuloksena saavutetaan merkittäviä lisäsäästöjä aiemmin kuvatun konversion lisäksi.
Kyseessä on siis kokonaisvaltainen palvelupaketti – ennen kaikkea ratkaisu, jossa molemmat osapuolet voittavat.