Joby Aviation, Inc. joka kehittää sähkökäyttöisiä lentotakseja kaupalliseen matkustajaliikenteeseen, ilmoitti 4.8.2025 solmineensa lopullisen sopimuksen Blade Air Mobility, Inc:n kanssa Bladen kaupunkilentoliikenteen matkustajaliiketoiminnan ostamisesta. Bladen lääketieteellinen yksikkö ei sisälly kauppaan ja jatkaa itsenäisenä pörssiyhtiönä. Se kuitenkin tekee yhteistyötä Jobyn kanssa lääketieteellisessä kuljetuksessa.
Kauppa tarjoaa Jobylle välittömän markkina- ja infrastruktuuripääsyn keskeisillä kaupunkialueilla, kuten New Yorkissa ja Etelä-Euroopassa. Lisäksi se mahdollistaa Jobyn huipputeknologian yhdistämisen Bladen kymmenen vuoden kokemukseen premium-tason matkustajakuljetuksista laajassa mittakaavassa, kun Joby valmistautuu kuljettamaan ensimmäiset matkustajansa Dubaissa ensi vuonna.
Blade kuljetti yli 50 000 matkustajaa vuonna 2024 käyttäen 12 kaupunkiterminaalin verkostoa, jotka sijaitsevat maailman merkittävimmillä kaupunkilentomarkkinoilla. Näihin sisältyvät muun muassa omat lounge- ja terminaalitilat John F. Kennedyn ja Newark Libertyn lentokentillä sekä Manhattanin länsi- ja itärannoilla ja Wall Streetillä. Bladen matkustajaliikenne jatkuu normaalisti, ja liiketoimintaa johtaa yhä Bladen perustaja ja toimitusjohtaja Rob Wiesenthal, nyt Jobyn kokonaan omistamana tytäryhtiönä.
Hyödyntämällä Bladen nykyistä infrastruktuuria ja siirtämällä vähitellen laajan ja uskollisen asiakaskunnan perinteisistä helikoptereista Jobyn uuden sukupolven lentokalustoon, Joby uskoo voivansa nopeuttaa kaupallisen liikenteen aloitusta sekä vähentää infrastruktuuri-investointeja ja asiakashankinnan kustannuksia.
Osana kauppaa Jobysta tulee myös Bladen elinsiirtotoiminnan ensisijainen VTOL-kumppani (pystysuoraan nousevat ja laskeutuvat lentolaitteet) kaikilla alueilla, joilla Joby toimii. Tämä vahvistaa Jobyn asemaa kriittisessä lääketieteellisessä ilmakuljetuksessa ja osoittaa lentokaluston tulevaisuuden käyttömahdollisuuksia matkustajakuljetusten ulkopuolella. Lisäksi Jobyn kehittämät ElevateOS-ohjelmistotyökalut integroidaan Bladen toimintaan kustannustehokkuuden ja asiakaskokemuksen parantamiseksi.
Yritysosto kattaa koko Bladen matkustajaliiketoiminnan Yhdysvalloissa ja Euroopassa sekä Blade-brändin. Sopimuksen ehtojen mukaan Joby maksaa Bladelle enintään 125 miljoonaa dollaria joko osakkeina tai käteisenä (Jobyn valinnan mukaan). Summa sisältää 35 miljoonan dollarin pidätykset, jotka vapautetaan tiettyjen suorituskykytavoitteiden saavuttamisen ja avaintyöntekijöiden pysymisen perusteella. Kaupan odotetaan toteutuvan lähiviikkoina, kun tavanomaiset ehdot on täytetty tai niistä on luovuttu.
Lisäksi L3Harris ja Joby kehittävät uutta hybridi-VTOL-luokan sotilasilma-alusta.
L3Harris Technologies ilmoitti tutkivansa mahdollisuuksia kehittää uutta ilmailuluokkaa puolustustarkoituksiin. Kyseessä on kaasuturbiinilla toimiva hybridi-VTOL-lentokone (vertical take-off and landing, pystysuoraan nouseva ja laskeutuva), joka on suunniteltu matalalentotoimintaan. Se tarjoaa joustavuutta miehitettyihin ja täysin autonomisiin operaatioihin, koska se voidaan varustaa joko ohjaamolla tai lennättää ilman miehistöä.
Yhteistyössä yhdistetään Jobyn olemassa oleva siviilikäyttöön kehitetty lentokoneohjelma ja sen huipputason valmistusosaaminen L3Harrisin asiantuntemukseen alustojen tehtäväkohtaisessa varustelussa – mukaan lukien sensorit, vaikuttimet, viestintäratkaisut ja yhteistyökykyinen autonomia. Lentotestien odotetaan alkavan syksyllä 2025, ja yhtiöt suunnittelevat operatiivisia demoesityksiä valtiollisissa harjoituksissa vuoden 2026 aikana.
Joby kehittää parhaillaan kaasuturbiinihybridi-voimalinjaa nykyiseen S4-lentokonemalliinsa ja on kesällä 2024 Xwing-yhtiön autonomiayksikön oston myötä osoittanut kyvykkyyttä lentotason autonomiaan. Yritys on myös aiemmin osoittanut valtion sopimuksen puitteissa, että sen alusta voidaan hybridisoida pidempien etäisyyksien lentoon – muun muassa toteuttamalla alan ensimmäisen 561 mailin mittaisen vety-sähkö-hybridilennon kesäkuussa 2024.