MAN - Vaihtoautot

Maailmantalouden vaikea tilanne näkyy tällä hetkellä selvästi hyötyajoneuvojen myynnin kehityksessä: suunta on alaspäin. Yksi segmentti kuitenkin kasvaa – ja vieläpä sähkövoimalinjojen voimin.

Vuoden 2025 ensimmäinen puolisko oli Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoilla leimallisesti uusien rekisteröintien merkittävä laskukausi monilla, erityisesti suurilla markkina-alueilla. EU-maissa, Efta-maissa ja Isossa-Britanniassa tuli valmistajien yhdistyksen Acean mukaan selvästi vähemmän uusia pakettiautoja (–13,2 %), raskaita (–14,2 %) ja keskiraskaita (–18,0 %) kuorma-autoja tieliikenteeseen kuin vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla. Ainoastaan linja-autojen myynti kasvoi koko Euroopan alueella (+4,1 %), ja tämä johtui etenkin voimakkaasta kasvusta Norjassa ja erityisesti Isossa-Britanniassa.

Pakettiautojen segmentissä 13,2 prosentin lasku 912 600 ajoneuvoon näkyi lähes kaikilla kansallisilla markkinoilla. Kuitenkin neljässä maassa kehitys poikkesi yleisestä suunnasta. Belgiassa myynti kasvoi 9,5 prosenttia 39 400 ajoneuvoon. Myös Suomessa (+7,0 %) ja Puolassa (+0,6 %) markkina kasvoi. Erityisesti Espanjassa, joka on yksi suurimmista eurooppalaisista markkinoista, vanien myynti nousi 11,2 prosenttia 95 200 ajoneuvoon. Muut suuret markkinat raportoivat laskevia rekisteröintilukuja, erityisesti Saksa (–14,7 %, 184 300 ajoneuvoa), Ranska (–12,0 %) ja Italia (–11,7 %).

Samankaltainen kuva piirtyy myös raskaiden ja keskiraskaiden kuorma-autojen uusien rekisteröintien osalta: niiden myynti laski koko Euroopassa 14,9 prosenttia, yhteensä 183 930 ajoneuvoon. Kaikilla merkittävillä markkinoilla koettiin selvää myynnin hiipumista, ja erityisen jyrkästi laskivat Saksa (–27,5 %) ja Ranska (–18,8  %). Espanjan (–13,6 %), Italian (–13,3 %) ja Ison-Britannian (–11,2 %) kehitys oli suhteellisesti hieman parempaa. Merkittäviä kasvulukuja raportoivat vain Tanska (+10,1 %) ja erityisesti Liettua (+113,6 %).

Linja-automarkkinoilla EU:ssa suurten talouksien kysyntä pysyi selvästi vaimeana. Tärkeimmistä markkinoista Italia kirjasi merkittävän pudotuksen (–24,5 %), jota seurasivat Espanja (–10,7 %), Ranska (–8,0 %) ja Saksa (–3,2 %). EU-tasolla kokonaislasku oli 4,4 prosenttia. Acean mukaan Norjassa (+62,2 %) ja erityisesti Isossa-Britanniassa (+38,9 %) koettiin poikkeuksellinen kasvu bussien kysynnässä, minkä ansiosta koko Euroopan laajuisesti bussimyynti nousi kuuden kuukauden jälkeen 24 700 ajoneuvoon (+4,1 %).

Vaihtoehtoiset voimalinjat yhä marginaalissa

Dieselmoottori säilyi vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla uusien pakettiautojen ostajien ensisijaisena valintana Euroopan markkinoilla. Dieselajoneuvojen rekisteröinnit kuitenkin vähenivät 16,5 prosenttia 746 900 kappaleeseen, mikä vastaa 82 prosentin markkinaosuutta (ensimmäinen vuosipuolisko 2024: 84,3 %). Bensiinikäyttöisten pakettiautojen myynti laski koko Euroopassa 27,5 prosenttia 40 700 ajoneuvoon, markkinaosuuden jäädessä nyt 4,9 prosenttiin.

Selvästi kasvoivat ladattavat sähköpakettiautot, joiden myynti nousi 47,5 prosenttia ja markkinaosuus saavutti 10,2 prosenttia. Tätä kasvua vauhditti etenkin Ison-Britannian markkina, jossa sähköpakettiautojen myynti kasvoi 90 prosenttia. Hybridipakettiautojen rekisteröinnit nousivat 8,4 prosenttia, mutta niiden markkinaosuus jäi 2,6 prosenttiin.

Myös kuorma-autojen osalta diesel säilyy hallitsevana voimanlähteenä. Vaikka dieselkäyttöisten kuorma-autojen myynti laski 16,8 prosenttia, se kattaa edelleen 93,1 prosenttia kaikista uusista rekisteröinneistä koko Euroopan tasolla. Ladattavien sähkökuorma-autojen markkinaosuus nousi 4 prosenttiin, kun se vuoden 2024 ensimmäisellä puoliskolla oli vielä vain 2,2 prosenttia. Kasvun kärjessä olivat Alankomaat, jossa sähkökuorma-autojen myynti kasvoi huimat 187,6 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä puoliskolla. Suurin sähkökuorma-autojen markkina on kuitenkin Saksa, jossa rekisteröitiin 1 881 uutta sähkökuorma-autoa (+1,8 %), toisena Britannia 1 142 kappaleella (+81,2 %).

Sen sijaan ladattavien sähkölinja-autojen osuus on noussut huomattavasti. Euroopassa rekisteröitiin 5 892 sähköbussia, mikä vastaa 36,2 prosentin markkinaosuutta. Tässäkin kehitystä vauhdittaa erityisesti Britannia, jossa tehtiin 1 351 uutta rekisteröintiä (+53,5 %). Volyymiltaan toiseksi suurin markkina, Saksa, kirjasi 105,2 prosentin kasvun ja yhteensä 835 sähkölinja-autoa. Norja oli kolmanneksi suurin markkina 536 rekisteröinnillä, ja heti perässä tuli Belgia 523 sähköbussilla.

Sen sijaan hybridisähköbussien rekisteröinnit laskivat jyrkästi – 36,4 prosenttia – jääden 1 272 kappaleeseen. Dieselkäyttöisten linja-autojen rekisteröinnit nousivat puolestaan hieman, 1,3 prosenttia, ja niiden markkinaosuus oli edelleen 65,9 prosenttia.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!