MAN - Vaihtoautot

Hallitus antoi eduskunnalle liikenteen palveluista annetun lain muuttamista koskevan lakiesityksen 12.6.2025. Esityksellä annettaisiin kunnille, kuntayhtymille ja muille alueellisille viranomaisille mahdollisuus halutessaan järjestää henkilöjunaliikennettä alueillaan.

Lisäksi säädettäisiin perusteista, jotka olisi otettava huomioon, kun rautatieliikenteen alueelliseen toimivaltaan tehtäisiin muutoksia.

Jatkossa kunnat tai muut alueelliset viranomaiset voisivat halutessaan tehdä liikenne- ja viestintäministeriölle aloitteen rautatieliikenteen alueellisen toimivallan muuttamisesta. Toimivalta järjestää ostoliikennettä säilyy jatkossakin valtiolla, jollei viranomainen hae alueellisen toimivallan muuttamista.

Toimivallan siirtämisen edellytyksenä on muun muassa, että alueellisella viranomaisella on toimintasuunnitelma sen varmistamiseksi, että junaliikenteen operaattoreilla on syrjimätön pääsy suunniteltuun liikenteeseen sopivan liikkuvan kaluston käyttöön.

Esityksellä rautatieliikenteen toimivaltaisen viranomaisen tehtävä siirretään Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Nykyisellään toimivalta on liikenne- ja viestintäministeriöllä. Poikkeuksena tästä on HSL-alue, jonka toimivalta pysyy jatkossakin HSL-kuntayhtymällä. Traficomissa oleva rautatiealan sääntelyelin siirretään Kilpailu- ja kuluttajavirastoon. Tavoitteena on sujuvoittaa valtion tekemiä joukkoliikenteen hankintoja keskittämällä niitä Traficomille.

Hallituksen esityksellä päivitetään myös liikennepalvelulaissa säädettyjä hankintamenettelyjä, joilla säännellään muun muassa rautatieliikenteen julkisia palveluhankintoja. Hankintamenettelyt ovat keskeisiä kilpailun lisäämisen ja tasapuolisten toimintaedellytysten luomisen kannalta. Päivityksillä annettaisiin toimivaltaisille viranomaisille nykyistä kattavammat ja selkeämmät hankintoja koskevat menettelytavat. Tavoitteena on varmistaa kilpailuneutraalien julkisen henkilöliikenteen markkinoiden edellytykset.

Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman tavoitteena on lisätä kilpailua raideliikennemarkkinoilla ja helpottaa markkinoille pääsyä. Kilpailua pyritään lisäämään mahdollistamalla alueellisille viranomaisille halutessaan henkilöjunaliikenteen kilpailuttaminen alueillaan reiteillä, jotka eivät ole markkinaehtoisesti kannattavia.

Mitä seuraavaksi?

Lakiesityksen käsittely eduskunnassa alkaa lähetekeskustelulla, joka käydään täysistunnossa. Tämän jälkeen alkaa lakiesityksen valiokuntakäsittely. Valiokunnan mietinnön valmistuttua asian käsittely jatkuu täysistunnossa.

Hallituksen esityksen sisältämät lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.1.2026.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!