MAN - Vaihtoautot


MS Finneco I on osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, joka käsittää kolme hybridiroro-alusta ja kaksi hybridiropax-alusta. (Kuva: Finnlines Oyj)

Eco-luokan kolmen roro-aluksen ensimmäinen, Finneco I, luovutettiin China Merchants Jinling -telakalla (Jiangsu) Kiinassa 28.4.2022. Finneco I aloittaa tämänhetkisten  suunnitelmien mukaan Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä kesäkuussa 2022.

Ensimmäinen Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelman aluksista, hybridiroro-alus Finneco I on luovutettu Finnlinesille 28.4.2022.

Aluksen konseptisuunnittelu alkoi 2018 ja tavoitteena oli rakentaa ympäristöystävällisin alus, joka on koskaan liikennöinyt Itämerellä. Kolmen roro-aluksen tilaus allekirjoitettiin toukokuussa 2018 ja ensimmäisen rakentaminen alkoi kesäkuussa 2020.

Kahden sisaraluksen rakentaminen on myös edennyt. Finneco II laskettiin vesille elokuussa 2021 ja Finneco III marraskuussa 2021. Kaikki kolme alusta aloittavat Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä vuoden 2022 aikana.

Finnlinesin uudisrakennusohjelma käsittää myös kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta, jotka aloittavat Finnlinesin liikenteessä 2023.

Tehokkaat lastitoiminnot

Verrattuna Finnlinesin nykyisen laivaston suurimpiin laivoihin hybridiuudisrakennusten kuljetuskapasiteetti kasvaa lähes 40 %, koska kussakin laivassa on lastille 5 800 kaistametriä. Käytännössä alukset kuljettavat noin 400 perävaunua matkaa kohden.

Lastinkäsittely on tehokasta, sillä laivassa on useita perä- ja sisäramppeja ja nostettavat autokannet. Lastikansien tietyt alueet on tarkoitettu erityisesti paperirullien lastausta varten. Useat kannet ja sisärampit nopeuttavat lastaamista ja purkamista. Samalla alukset ovat erittäin joustavia, sillä nostettavan kannen ansiosta roro-lastin maksimikorkeus voi olla jopa 7 metriä.

Ympäristötehokkuudesta plusmerkintä

Luokituslaitos Rina on antanut ylimääräisen “Green plus” -luokkamerkinnän laivan ympäristötehokkuudesta. Laivan pääkoneet ovat kaksitahtimoottoreita, joiden polttoaineen ominaiskulutus on pienempi kuin nelitahtimoottoreiden. Kölin alla oleva ilmavoitelujärjestelmä vähentää kitka- ja hydrodynaamista vastusta, minkä ansiosta polttoaineen kulutus ja päästöt vähenevät. Satamakäyntien nollapäästöt voidaan saavuttaa 5 MW:n akkuyksiköllä. Akut latautuvat merimatkan aikana ja myös 600 m2 :n  aurinkopaneelit tuottavat energiaa. Lisäksi pakokaasujen puhdistusjärjestelmä vähentää ilmapäästöjä ja haitallisia hiukkasia.

Entistä monipuolisemmat palvelut

Roro-laivojen vakituisilla asiakkailla, rekka-autonkuljettajilla, on käytettävissä entistä monipuolisempia palveluja, kuten kuntosali, sauna-alue, ruokailu- ja oleskelutila ja pesutupa. Myös yhden hengen hytit lisäävät matkan viihtyisyyttä.

“Toivotamme Finneco I:n tervetulleeksi laivastoomme. Alus on suurempi ja ekotehokkaampi kuin mikään roro-alus Itämerellä. Aluksella on tärkeä tehtävä varmistaa luotettava tavaroiden kuljetus Suomeen ja Suomesta maailmalle ja yhteytemme Eurooppaan paranevat huomattavasti, kun alus alkaa liikennöidä Finnlinesin Itämeren, Pohjanmeren ja Biskajan liikenteessä”, Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi lisää.

“Grimaldi-konsernin lipun alla liikennöivät innovatiiviset Eco-luokan laivamme, jotka myös rakennettiin Jinlingin telakalla, ovat olleet menestys. Uskon, että Finneco-laivat tuovat Finnlinesille ja sen asiakkaille lisäarvoa”, Grimaldi lisää.

Laivan tekniset tiedot, Finneco I–III

Laivatyyppi                  Roro
Jääluokka                    1 A Super
Pituus                          238,0 m
Leveys                        34,0 m
Bruttovetoisuus           60 515
Kuollut paino               17 377
Kaistametrit                 5 800
Matkanopeus               20,7 solmua
Koneteho                     2 x 12,780 kW
Lippuvaltio                   Suomi

Päästövähennystekniikka

- Ilmavoitelujärjestelmä
- Akkuyksiköt
- Pakokaasujen poisto
- Aurinkopaneelit
- Lämmöntalteenotto
- Painolastivesien käsittely