MAN - Vaihtoautot

Finnlinesin uudisrakennusohjelma on edennyt suunnitellusti ja nyt viimeinenkin tilatuista kolmesta uudesta huippuekologisesta roro-aluksesta on tuotantovaiheessa. Kolmannen hybridiroro-aluksen teräslevyt leikattiin perinteisessä teräksenleikkausseremoniassa tänään 16.12.2020 Nanjing Jinling -telakalla Kiinassa. Myös ensimmäisen hybridiroro-aluksen kölinlohko laskettiin tänään telakan rakennusaltaaseen.

Uudet roro-alukset ovat osa Finnlinesin 500 miljoonan euron uudisrakennusohjelmaa, johon kuuluu kolmen hybridiroro-aluksen lisäksi kaksi ekotehokasta Superstar ropax-alusta. Uudisrakennukset tulevat parantamaan yhtiön laivaston energiatehokkuutta sekä vähentämään päästöjä, sillä niiden rakentamisessa hyödynnetään viimeisimpiä ympäristön kannalta kestävämpiä ratkaisuja ja teknologioita. Aluksiin asennettavat litiumioniakkujärjestelmät mahdollistavat päästöttömät satamakäynnit, sekä modernit kaksitahtimoottorit, pakokaasupesurit, aurinkopaneelit ja innovatiivinen ilmavoitelujärjestelmä vähentävät päästöjä entisestään.

Nämä uudet alukset, Finneco I, Finneco II ja Finneco III aloittavat liikenteessä vuosien 2021 ja 2022 aikana.

”Olemme viimeisten vuosien aikana kohdistaneet investointeja ratkaisuihin, jotka pienentävät yhtiömme ympäristövaikutuksia. Olemme investoineet energiatehokkuuden parantamiseen, erilaisiin ympäristöteknologioihin ja uudisrakennuksissamme tulemme käyttämään useita erilaisia energiaa säästäviä teknologiaratkaisuja. Nämä maailman ympäristöystävällisimmät roro-alukset sekä koko uudisrakennusohjelmamme ovat osa vastuullista strategiaamme. Tulevaisuudessa pystymme entistäkin paremmin vastaamaan niin asiakkaidemme kuin yhteiskunnankin tarpeisiin ja takaamaan laadukkaat merikuljetuspalvelut myös jatkossa”, sanoo Finnlinesin toimitusjohtaja Emanuele Grimaldi.