MAN - Vaihtoautot

Arabiemiirikunnissa toimiva yksityinen lentoyhtiö Falcon Aviation käynnistää eVTOL-lentopalvelut, jotka yhdistävät Abu Dhabin ja Dubain valmistaja Archerin kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti. Tällä viikolla julkistettu kumppanuus vaatii molempia yhtiöitä kehittämään vertiporttien verkoston, joka yhdistää kaksi kaupunkia Archerin neljän matkustajan Midnight-lentokoneella. Toiminnan on tarkoitus alkaa jo vuonna 2025.

Yhteisen operaation lähtökohtana on Falcon Tours -helikopteriterminaali Dubain Atlantis The Palm -lomakohteessa, jonka Falcon Aviation uudisti viime vuonna ja avattiin virallisesti 8. maaliskuuta. Abu Dhabissa sijaitseva Falcon tarjoaa jo helikopteri charter-lentoja ja kiertoajeluja Yhdistyneiden arabiemiirikuntien alueella, sekä liikesuihkukoneiden käyttö ja maahuolinta- ja huoltotuen muille yrityksille.

Lennot Atlantikselta yhdistävät Marina Mall -heliporttiin Abu Dhabin Corniche-alueella. Persianlahden yli lentävä Midnight-kone tekee matkan 30 minuutissa noususta laskuun, mikä verrattuna 145 km ajomatkaan on noin kaksi tuntia ruuhkahuippujen aikana. Molemmat yhtiöt aikovat nyt mukauttaa olemassa olevat helikopterikentät eVTOL-käyttöön.

"Lähes kahden vuosikymmenen ajan Falcon Aviation on ollut helikopteriliikenteen eturintamassa Arabiemiirikunnissa", sanoi yhtiön toimitusjohtaja Ramandeep Oberoi. "Kumppanuutemme Archerin kanssa on harppaus tulevaisuuteen, kun valmistaudumme tarjoamaan yhdessä lentävien autojen palveluita Dubaissa ja Abu Dhabissa jatkaen perinnettämme maailmanluokan kuljetusratkaisuista."

Falcon Aviation on aiemmin arvioinut Eve Air Mobilityn neljän matkustajan eVTOL:n, jonka tyyppihyväksynnän ei odoteta valmistuvan ennen vuoden 2026 loppua. Yhtiö keskusteli myös muiden eVTOL-lentokoneiden kehittäjien, mukaan lukien Joby Aviationin, AutoFlightin, Overairin ja Ascendancen, kanssa.

Viime kuussa Dubain hallitus myönsi Jobylle yksinoikeuden tilattavien lentotaksipalvelujen paikallisille markkinoille emiraatissa kuuden vuoden ajaksi. Tie- ja liikenneviranomaisen kanssa tehdyssä sopimuksessa ennakoidaan toimintaa vertiports-verkostosta, jonka neljä ensimmäistä sijaintia ovat Dubain kansainvälisellä lentokentällä, Palm Jumeirahissa, Dubain venesatamassa ja Dubain keskustassa.

Archerin ja Falcon Aviationin välinen sopimus perustuu viime vuonna väärennettyyn yhteisymmärryspöytäkirjaan, jossa Yhdistyneet arabiemiirikunnat sitoutuivat periaatteessa käyttämään Midnight-lentokoneita, jotka Archer pyrkii sertifioimaan ja ottamaan käyttöön vuonna 2025. Yhteistyö on Abu Dhabi Investment Officen tukemana, jonka odotetaan tekevän julkistamattoman sijoituksen Archerin ensimmäiseen kansainväliseen operaatioon. Archer osallistuu Abu Dhabin Smart and Autonomous Vehicle Industry -klusteriin.

Marraskuussa Dubain lentonäytöksen aikana Archer allekirjoitti sopimuksen intialaisen InterGlobe Enterprisesin kanssa, joka voi johtaa jopa 200 Midnightsin ostoon. Näitä käytettäisiin kaupallisiin lentoihin sellaisissa kaupungeissa kuin New Delhi, Mumbai ja Bengaluru.

"Olemme edistyneet nopeasti Yhdistyneissä arabiemiirikunnissa viimeisen kolmen kuukauden aikana sen jälkeen, kun ilmoitimme, että Abu Dhabi ja Dubai ovat koti ensimmäisille kansainvälisille Midnight-lentoillemme heti vuonna 2025", sanoi Archerin kaupallinen johtaja Nikhil Goel. "Olemme ylpeitä saadessamme ilmoittaa ensimmäisinä suunnitelmistaan ​​liikennöidä Dubain ja Abu Dhabin välillä sekä vertiport-infrastruktuuria työmatkamatkan molemmissa päissä."

Kuten Joby, Archer painostaa kovasti saadakseen FAA-tyyppisertifikaatin päätökseen vuoden 2024 loppuun mennessä toivoen, että Yhdistyneiden arabiemiirikuntien kaltaisten osavaltioiden sääntelyviranomaiset hyväksyvät tämän nopeasti. Viime kuussa Archer ilmoitti saaneensa päätökseen Midnight-prototyyppikoneensa kolmannen kolmesta lentotestauksen vaiheesta.

Se raportoi 8. maaliskuuta tapauksesta, jossa oikeanpuoleisessa laskutelineen oleojoustimessa "oli ongelma" ilma vaurioita muuhun lentokoneeseen, ja korjausten odotetaan kestävän pari viikkoa. Testaus jatkuu muiden prototyyppien kanssa.

(FutureFlight)