MAN - Vaihtoautot

Eurooppa-neuvosto on päässyt sopimukseen ehdotuksesta raskaiden hyötyajoneuvojen CO2-päästönormeja koskevan asetuksen ajantasaistamiseksi ja vahvistamiseksi.

Ehdotetulla muutoksella "asetaan kaupunkiliikenteen linja-autoille 100 prosentin nollapäästötavoite vuoteen 2035 mennessä ja asetetaan tälle luokalle 85 prosentin välitavoite vuoteen 2030 mennessä. Neuvosto päätti vapauttaa kaupunkien väliset linja-autot tästä tavoitteesta", Eurooppa-neuvosto toteaa lehdistötiedotteessaan.

Tämä on seurausta EU:n komission 14. helmikuuta 2023 antamasta ehdotuksesta, jossa pyydettiin ZE:n valtuutusta uusille kaupunkibusseille vuonna 2030. Vaikka ehdotus ei ole osa Fit for 55 -pakettia, se liittyy siihen läheisesti. Se edistää EU:n tavoitetta vähentää kasvihuonekaasujen nettopäästöjä vähintään 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoden 1990 tasoihin verrattuna ja saavuttaa ilmastoneutraalius vuonna 2050.

EU:n neuvosto korostaa, että yleinen lähestymistapa toimii valtuutuksena neuvotella Euroopan parlamentin kanssa lainsäädännön lopullisesta muodosta.

EU:n ilmastotavoitteiden mukaisesti vuodelle 2030 ja sen jälkeen neuvosto säilytti komission asettamat tavoitteet. Vuoden 2025 hiilidioksidipäästöjen 15 prosentin vähennystavoitteen lisäksi, joka oli jo asetettu, uudet säännöt sisältävät uusia tavoitteita:

  • 45 prosentin päästövähennys vuodesta 2030 (nousu 30 prosentista)
  • Päästövähennys 65 % vuodesta 2035
  • Päästövähennys 90 % vuodesta 2040

Lisäksi "neuvosto lisäsi joukon säännöksiä tehdäkseen tarkistuslausekkeesta kattavamman, kuten jo tehdyt kansalliset investoinnit ja mahdolliset rajoitukset, jotka johtuvat jäsenvaltioiden erityisestä aluemorfologiasta tai sääolosuhteista. Jäsenvaltiot selvensivät myös päästöttömien kaupunkiliikenteen linja-autojen julkisia hankintamenettelyjä koskevia säännöksiä, erityisesti toimitusvarmuuteen liittyviä arviointiperusteita, jotta voidaan varmistaa oikeudellinen luotettavuus.

Komissio tarkastelee muutetun asetuksen tehokkuutta ja vaikutusta edellä mainittuihin tavoitteisiin vuonna 2027 eli vuotta aikaisemmin kuin komissio alun perin ehdotti (15 artikla). Yksi asioista, joista komission on raportoitava katsauksessaan, on edistyminen tämän asetuksen soveltamisalaan kuuluvien ajoneuvojen vaihtoehtoisten polttoaineiden julkisen ja yksityisen lataus- ja tankkausinfrastruktuurin käyttöönotossa.

Tarkastelussaan komission on myös laadittava arvio hiilidioksidin korjauskertoimen (CCF) roolista siirtymisessä kohti päästötöntä liikkuvuutta raskaiden hyötyajoneuvojen alalla.