MAN - Vaihtoautot

Euroopan parlamentin liikennevaliokunta hyväksyi kiistanalaisessa äänestyksessä, joka hyväksyttiin yhden enemmistöllä, virallisesti kantansa ehdotuksiin EU:n ajokorttisääntöjen uudistamiseksi.

Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston mukaan valiokunnan kannalla olisi tuhoisat seuraukset liikenneturvallisuudelle, jos sovitut muutokset saadaan lopulliseen lainsäädäntöön.

Mepit kannattivat Euroopan komission vaatimusta, jonka mukaan kaikkien EU:n jäsenvaltioiden on jatkossa myönnettävä ajokortti 17-vuotiaille raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettamista varten.

ETSC sanoo, että tämä voi lisätä massiivisesti kuorma-autoja ajavien teini-ikäisten määrää - ja sillä olisi erittäin kielteisiä seurauksia liikenneturvallisuudelle.

Nykyään vain viisi maata sallii alle 18-vuotiaiden nuorten ajaa kuorma-autoa: Suomi, Saksa, Irlanti, Puola ja Espanja.

Suomesta, Saksasta ja Puolasta saadut tiedot osoittavat selvästi, että nuorimmat kuorma-autonkuljettajat (18-19-vuotiaat) aiheuttavat paljon todennäköisemmin kolarin.

EU:n liikenneministerit esittivät maanantaina kantansa sääntöihin ja sanoivat, että jäsenvaltioita ei pitäisi pakottaa sallimaan tällaisten nuorten kuljettajien istua ratin takana.

ETSC sanoo, että liikenneturvallisuuden näkökulmasta kuorma-autonkuljettajien alaikärajan tulisi EU:ssa olla 21 vuotta - se on tämän päivän "suositeltu" vähimmäisikä. Turvallisuuden puolestapuhujat eivät näe perusteita kannustaa alle 17-vuotiaita teini-ikäisiä ajamaan kuorma-autoa.

Valiokunta kannatti myös ajatusta, jonka mukaan 16-vuotiaat lapset saisivat ajaa nopeusrajoitetuilla autoilla, mikä syntyi Suomesta. Komission omassa, tätä ajatusta koskevassa vaikutustenarvioinnissa todettiin: "Toimenpide voi aiheuttaa lisäriskin tieturvallisuuteen erityisesti haavoittuville tienkäyttäjille".

Ellen Townsend, ETSC:n politiikkajohtaja kommentoi:
"Tämä lainsäädäntö otettiin käyttöön "liikenneturvallisuuspaketin" alla, mutta suoraan sanottuna jos rohkaisemme suuria määriä teini-ikäisiä ajamaan kuorma-autoja, seuraukset ovat tuhoisat. Ennen Euroopan parlamentin täysistuntoäänestystä tammikuussa toivomme, että päättäjät ottavat askeleen taaksepäin ja harkitsevat uudelleen näiden muutosten seurauksia, ennen kuin äänestävät suunnitelmista, jotka tekevät teistämme vaarallisempia kaikille."

Monimutkaisessa äänestyksessä, joka kattoi joukon lupasääntöihin ehdotettuja muutoksia turvallisuuden vuoksi oli yksi hopeinen vuoraus. Mepit kannattivat ajatusta EU:n laajuisesta nollatoleranssirajasta aloitteleville kuljettajille. Tämä tarkoittaisi, että äskettäin pätevöityneille kuljettajille alhainen 0,2 g/l veren alkoholipitoisuusraja asetetaan kaikkialla Euroopan unionissa. Muutos koskisi kuitenkin vain Belgiaa, Bulgariaa, Tanskaa ja Suomea, koska kaikki muut EU-maat ovat jo asettaneet aloitteleville kuljettajille rajan 0 tai 0,2. Espanjan raja tälle ryhmälle on 0,3.

Euroopan parlamentin tammikuun täysistunnon äänestyksen jälkeen Euroopan parlamentin jäsenten on neuvoteltava EU:n tarkistetun ajokorttidirektiivin lopullinen muoto yhdessä EU:n liikenneministerien ja Euroopan komission kanssa.