MAN - Vaihtoautot

EU:n liikenneministerit sopivat 8.12. videokonferenssissa vinjettimaksun, tiemaksun, uusista linjauksista. Sen mukaan tiemaksuvelvollisuuden painorajaa alennetaan ja maksuluokittelu perustuu tulevaisuudessa auton CO2-päästöön. Samalla jäsenvaltioille myönnetään joustavuutta, jopa vapautusta (myönnetty Suomelle!) tiemaksun toteutuksessa.

Viimeistään 8 vuotta uusien periaatteiden hyväksymisestä, tiemaksu perittäisiin kaikilta yli 3,5 tonnia painavilta kuorma-autoilta maissa, joissa tiemaksu on voimassa.

Poikkeus tästä voidaan myöntää pk-yrityksille esimerkiksi käsityöalalla. Näille sallitaan teiden käyttö maksutta 3,5 - 7,5 tonnin kuorma-autoille. Jokainen jäsenmaa saa itse päättää, vapautetaanko ko. käsityöyritykset tiemaksusta kokonaan tai osittain. Poikkeus ei koske isoja yrityksiä vaan nimen omaan pieniä jamkeskisuuria yrityksiä.

Tiemaksuluokituksen tulee EU-laajuisesti perustua ajoneuvojen CO2-päästöön. Näin voidaan CO2-päästöttömiä ajoneuvoja vapauttaa tiemaksusta kokonaan vuoteen 2025 asti. Sen jälkeen tiemaksu voidaan edellä mainituille pudottaa 75 prosenttiin siitä, mitä peritään pahimmilla CO2-päästöillä kulkevilta ajoneuvoilta. On myös mahdollista periä CO2-päästömaksuja tiemaksujen ulkoisina kustannuksina erillisen CO2-päästöluokituksen mukaan.

Markkinoiden ensireaktiona on kysytty, miten tiemaksu-vapautus tulee koskemaan LNG/CNG kuorma-autoja.

Toinen huomautus koskee EU-jäsenmaiden yhtenäisen ilmasto- ja ympäristöpoliittisen sopimuksen puuttuminen, joka jää ongelmaksi EU:n liikennepolitiikassa. Ilman yhtenäistä sopimusta maantierahdeista voi tulla yksipuolisesti ja satunnaisesti veloitettavia valtiokassojen lypsylehmiä.

Pelätään myös, että EU-jäsenmaissa CO2-perusteista maksuluokitusta saatetaan toteuttaa yhdessä painoperusteisen maksuluokituksen kanssa, jolloin syntyy kaksinkertainen tiemaksuveloitus. Tätä pidetään erityisen suurena uhkana maakohtaisiin irtiottoihin EU-n sisällä.

EU-jäsenmaille myönnetty poikkeus sekä alle 12 tonnia painavien että 3,5 - 7,5 tonnia painavien tiemaksujen kohdalla saattaa synnyttää voimakkaita vastakohtia ja eriarvoisuutta jäsenmaiden keskinäisessä kuljetushinnoittelussa ja -kilpailussa.

Myös aikaperusteinen tiemaksu saa kasvavaa arvostelua ja epäilyjä EU:n CO2-perusteisen tiemaksuluokituksen seurauksena.

EU-liikenneministerien sopimus siirtymisestä CO2-päästöperusteiseen tiemaksuluokitukseen joutuu vielä hakemaan hyväksyntää EU-parlamentilta, joka jo vuonna 2018 nosti esille vaatimuksen yli 2,4 tonnia painavien ajoneuvojen matkaperusteisesta tiemaksusta, joka vuodesta 2027 koskisi myös kevyempiä ajoneuvoja kuten pakettiautoja ja minibusseja.

(VerkehrsRundschau)