MAN - Vaihtoautot

Euroopan parlamentin täysistunto teki historiallisen päätöksen tukea tieliikenteen tehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä vahvistamalla parlamentin pääesittelijän Isabel García Muñozin paino- ja mittadirektiiviä käsittelevän mietinnön.

Parlamentin versio tarkentaa Euroopan komission ehdottamia kannustimia, joilla autetaan kaupallista tieliikennettä saavuttamaan hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteensa.

Täysistunnon tukemia kannustimia ovat muun muassa:

- Painovapautukset nollapäästöisille ajoneuvoille
- Lisäkannustimet yhdistetyn ja intermodaalisen liikenteen tieosuuksiin käytettäville ajoneuvoille
- Mahdollisuus käyttää 44 tonnin yhdistelmiä ja suurikapasiteettisia eurooppalaisen modulaarijärjestelmän ajoneuvoja rajat ylittävissä liikenteissä kahden suostumuksen antaneen jäsenvaltion välillä

Täysistunnossa kuitenkin vahvistettiin komission ehdottama asteittainen käytöstäpoistopäivä 2034, jonka jälkeen 44 tonnin rajat ylittävää helpottavaa toimenpidettä sovelletaan vain liikenteenharjoittajiin, joilla on päästöttömiä ajoneuvoja. Tämä lähestymistapa ei ole teknologianeutraali.

IRU:n EU:n edunvalvontajohtaja Raluca Marian sanoi: "Euroopan parlamentti on antanut erittäin tärkeän signaalin siitä, että tarvitaan kannustimia maanteiden liikenteenharjoittajien auttamiseksi vähentämään hiilidioksidipäästöjä edelleen."

”Rajanylityksen helpottaminen neljällä lisätonnilla ja kansallisen ja rajat ylittävän liikenteen tukeminen suurikapasiteettisilla ajoneuvoyhdistelmillä ei tarkoita pelkästään maantieliikenteen parantamista, vaan myös liikenteen sekä ympäristön parantamista yleisesti. Elinvoimaisessa EU:n taloudessa liikenteen ei pitäisi olla maantie-, rautatie-, meri- tai lentoliikennettä. Sen pitäisi koskea kaikkien liikennemuotojen parasta käyttöä."

"Olemme iloisia siitä, että parlamentin täysistunto seurasi Isabel García Muñozin pragmaattista mietintöä, sellaisena kuin se hyväksyttiin liikennevaliokunnassa, eikä joutunut ansaan, jossa yksi liikennemuoto olisi toista vastaan", hän lisäsi.

Täysistunnon mietinnössä määritellään parlamentin kanta ennen neuvotteluja neuvoston kanssa. Parlamentti pitää kuitenkin tauon huhtikuun lopussa, eikä neuvosto ole vielä sopinut neuvottelukannastaan. Lopullinen päätös tehdään seuraavan parlamentin aikana.

Raluca Marian sanoi: "Vaikka tästä asiakirjasta ei neuvotella neuvoston kanssa nykyisen lainsäädäntökauden aikana, se on tärkeä viesti jäsenvaltioille, että Euroopan parlamentti tukee päästöttömien ajoneuvojen kannustimia."

”Neuvostossa epäröidään edelleen paljon päästöttömien ajoneuvojen kannustimien suhteen. Jäsenvaltioiden on ymmärrettävä, että emme voi nopeuttaa päästöttömien ajoneuvojen käyttöönottoa ilman niihin liittyviä toiminnallisia kannustimia."