MAN - Vaihtoautot

Huolimatta sähköajoneuvojen lisääntymisestä, viranomaiset sanovat, että ajoneuvojen hiilidioksidipäästöt eivät ole laskeneet Euroopassa tehokkaampien ja raskaampien uusien autojen takia.

Euroopan unionin uusi raportti paljastaa, että ajoneuvojen CO2-päästöt ovat samat kuin 12 vuotta sitten – huolimatta hybridi- ja sähköautojen käyttöönotosta.

Euroopan tilintarkastustuomioistuimen mukaan autojen todelliset päästöt – jotka muodostavat kolme neljäsosaa uusien moottoriajoneuvojen rekisteröinneistä – eivät ole laskeneet.

Vaikka bensiiniautot ovat "vähentyneet" 4,6 prosenttia ajanjakson aikana, dieselautot ovat pysyneet ennallaan, se sanoo.

Moottoreiden kehityksestä huolimatta, raportin mukaan tuloksia ovat heikentäneet autojen keskipainon nousu noin 10 prosenttia sekä moottoreiden tehon lisääntyminen 25 prosenttia.

"Sama pätee hybridiautoihin, joiden todelliset CO2-päästöt ovat yleensä paljon korkeammat kuin laboratoriossa mitatut", kirjoittajat sanoivat lausunnossaan.

Virallinen raportti korreloi lokakuussa 2023 julkaistun tutkimuksen kanssa, jonka mukaan Ison-Britannian uusien autojen päästöt olivat korkeammat kuin vuosikymmen sitten.

"2010-luvulla autonvalmistajat ovat käyttäneet hyväkseen testivaatimusten porsaanreikiä saavuttaakseen päästöjen vähentämiseen laboratoriossa", viimeisimmässä raportissa väitetään viitaten niin sanottuun "Dieselgate"-skandaaliin, jossa Volkswagen-konsernin ajoneuvojen havaittiin käyttäneen ohjelmistoja virkamiesten huijaamiseen päästötesteissä.

Vaikka tarkastajat ilmaisivat huolensa raaka-akkumateriaalien ja latausinfrastruktuurin saatavuudesta koko blokissa, raportin mukaan vain sähköajoneuvoilla oli huomattava vaikutus kerättyihin päästötietoihin.

Vuonna 2022 joka seitsemäs rekisteröidyistä uusista autoista oli sähköisiä – vuonna 2018 niitä oli yksi sadasta –, kun taas sähköautojen myynti kasvoi Euroopassa vuonna 2023 vielä 37 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna.

On arvioitu, että liikennesektorin osuus Euroopan unionin kaikista kasvihuonekaasupäästöistä vuonna 2022 oli 23 prosenttia, ja henkilöautot muodostivat yli puolet siitä.

Euroopan tilintarkastustuomioistuimen raportti tulee samaan aikaan ajatushautomoiden Nomisman ja Carbon Trackerin yhteisen tutkimuksen kanssa, jonka mukaan autonvalmistajat raportoivat törkeästi ajoneuvojensa päästöistä.

Se väittää ajoneuvojen arvioidut todelliset päästöt Euroopassa 27 prosenttia korkeammaksi kuin autoyhtiöt väittävät.

Raportoinnin ero on kuitenkin pienentynyt vuodesta 2020 lähtien, jolloin autonvalmistajien ilmoittamien päästöjen ja tekijöiden arvioimien päästöjen välillä oli 46 prosentin ero.

Vaikka tutkimuksessa kritisoitiin maailman suurimpia autojättiä, se ylisti Fordia ja Stellantista – jälkimmäinen on 14 automerkin emoyhtiö, mukaan lukien Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Jeep, Peugeot ja Ram – jotka ilmoittivat kalustonsa päästöt korkeampina kuin mitä tutkimus havaitsi todellisiksi lukemiksi.

Raportissa se arvioi Fordin laivaston päästöt 12,1 prosenttia pienemmäksi kuin yhtiön ilmoittamat päästöt, kun taas Stellantiksen päästöjen arvioitiin olevan jopa 15,2 prosenttia pienempiä kuin yhtiön ilmoittamat viralliset luvut.

"Autonvalmistajat aiheuttavat edelleen suuria hiilidioksidipäästöjä, mikä on verrattavissa kehittyneiden maiden päästöihin", Lontoon Carbon Trackerin vanhempi analyytikko Ben Scott sanoi kirjallisessa lausunnossa.

"Autovalmistajien päästöjä on seurattava oikein ja tarkasti, jotta voidaan varmistaa autoalan hiilidioksidipäästöt. Analyysimme kuitenkin osoittaa, että autonvalmistajien ilmoittamien päästöjen ja arvioitujen päästöjen välillä on "hiilikuilu", joka on keskimäärin 27 prosenttia."