MAN - Vaihtoautot

Strasbourgissa sovitulla Euroopan parlamentin kannalla EU:n ajokorttien uusista säännöistä on Euroopan liikenneturvallisuusneuvoston (ETSC) mukaan vakavia kielteisiä seurauksia tieturvallisuudelle.

ETSC on eniten huolissaan ehdotuksesta vaatia kaikkia EU:n jäsenvaltioita ottamaan käyttöön 17-vuotiaille kuorma-autonkuljettajille suunnattu ajo-ohjelma. Tämän ajoneuvoluokan suositusikäraja EU:ssa on tällä hetkellä 21 vuotta, vaikka useat maat sallivat 18-vuotiaiden ajaa raskaita ajoneuvoja tietyin edellytyksin.

Saksan vakuutusliiton (GDV) tutkimus osoittaa, että 18–20-vuotiaat raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajat aiheuttivat paljon suuremman osuuden henkilövahinkoon johtaneista törmäyksistä kuin vanhemmat raskaan tavarankuljetusajoneuvojen kuljettajien ikäryhmät.

Parlamentti kannatti myös ajatusta, jonka mukaan 16-vuotiaat saavat ajaa nopeusrajoitettuja autoja, myös suuria maastoautoja, jos niissä on nopeudenrajoitin. Euroopan komission ehdotuksen vaikutustenarvioinnissa todettiin, että "toimenpide voi aiheuttaa lisäriskin tieturvallisuuteen erityisesti haavoittuville tienkäyttäjille".

ETSC:n pääjohtaja Antonio Avenoso kommentoi: "Kuorma-autoilla ja autoilla ajavien nuorten lukumäärän kasvaminen tuhansittain loukkaa kaikkea, mitä tiedämme liikenneturvallisuusriskeistä. Jos tarvitsemme lisää kuorma-autonkuljettajia, vastaus on parantaa huomattavasti alan työoloja, ei koululaisten kirjaamista tehtävään. Jos Eurooppa uskoo kestävään liikkuvuuteen, on epäreilua, epäterveellistä ja vaarallista antaa rikkaimpien vanhempien ostaa lapsilleen erityisesti sovitettuja autoja. Meidän pitäisi rohkaista nuoria liikkumaan kävellen, pyöräillen ja julkisilla kulkuvälineillä, ei vaarantamaan heidän elämäänsä. Toivomme, että jäsenvaltiot ymmärtävät järkeä ja hylkäävät nämä ideat."

ETSC tukee useita muita ehdotetun lainsäädännön näkökohtia, mukaan lukien vaatimus koeajasta nuorille kuljettajille, joilla on nollatoleranssisääntö alkoholin suhteen, kun he aloittavat ensimmäisen kerran yksin ajamisen. ETSC:n mukaan nämä toimenpiteet eivät kuitenkaan korvaa ajo-ikärajan alentamisesta aiheutuvia vahinkoja.