MAN - Vaihtoautot

Sekä DHL että Kuehne + Nagel ovat todennäköisesti neuvottelupöydässä. DSV on kuitenkin se potentiaalinen ostaja, jolla on parhaat kortit kädessä, analyytikko uskoo.

Vaikka DB Schenker on iso maantieliikenteessä, sen ydinliiketoimintaa ovat meri- ja lentorahti, ja juuri siitä Tanskan DSV on kiinnostunut. 

Määräaika mahdollisille ostajille ilmoittaa kiinnostuksensa DB Schenkerin ympärillä olevaan kauppaan päättyi maanantaina klo 12.00.

Prosessille on ominaista salassapito, eikä määräaika itsessään anna uutta tietoa mahdollisista ostajista. Silti spekulaatiot ovat yleisiä koko toimialalla.

DB Schenker on yksi maailman suurimmista logistiikan toimijoista ja myynti voi siksi muuttaa alan voimanjakoa.

Juuri hankintakohteiden koko saa tanskalaisen Sydbankin vanhemman analyytikon Mikkel Emil Jensenin kuvailemaan DB Schenkeriä "harvinaisena herkkuna".

"Markkinat ovat hyvin pirstoutuneet ja logistiikka-alalla on monia haltuunottoehdokkaita. Mutta se, että näin loistava ehdokas on myynnissä, on epätavallista ja siksi myös kiinnostus on suuri. Pelkästään koon ansiosta ostaja voi tehdä harppauksen markkinaosuudessa", hän sanoo ja jatkaa: "Koko on logistiikassa erittäin ratkaiseva tekijä hyvien hintojen luomiseksi ja tuloksen pitämiseksi mahdollisimman korkeana ja vahvana."

Kukaan ulkopuolinen ei todellakaan tiedä, mitkä yritykset istuvat nyt neuvottelupöydässä, mutta DB Schenkerin koko sulkee pois pienet ja keskisuuret toimijat.

Neuvottelupöydässä on siis vain logistiikka-alan ehdoton huippu, ja Mikkel Emil Jensenin mukaan tanskalainen DSV on yksi suurimmista suosikeista.

"DSV:n näkökulmasta DB Schenker on erityisen kiinnostava sen suuren meri- ja lentorahtidivisioonan takia. Juuri näillä markkinoilla DSV:llä on vahva asema ja Schenkerin osto tarjoaa siis hyvät mahdollisuudet synergiavaikutuksiin", analyytikko sanoo.

Suurin haaste DSV:lle lienee yrityksen yritysostostrategia, jota on historiallisesti leimannut mittavat supistukset. DB Schenker on tällä hetkellä valtion omistaman Deutsche Bahnin omistuksessa, ja myyntiin liittyvät työpaikkojen menetykset eivät todennäköisesti herätä innostusta saksalaisten poliitikkojen keskuudessa.

Toinen ilmeinen ostoehdokas on saksalainen logistiikkajätti DHL. Poliittisesti lieventävä seikka on, jos DB Schenker päätyy saksalaisen yrityksen käsiin, mutta toisaalta muut olosuhteet puhuvat tätä ehdokasta vastaan.

"DHL:llä voi olla ongelmia kilpailuviranomaisten kanssa, koska se on vaarassa kasvaa liian suureksi Saksassa. Yleensä tämä ei ole ongelma alalla, koska se on niin pirstoutunut, mutta vain DHL:n ja Schenkerin kanssa se voi aiheuttaa ongelmia. Lisäksi DHL:n, kuten DSV:n, on tehtävä säästöjä, jotta hankinnasta tulee hyvä kauppa", Mikkel Emil Jensen selittää.

Neuvotteluihin osallistuu luultavasti maailman suurin logistiikkayhtiö Kuehne + Nagel, jonka omistaja Klaus-Michael Kühne oli aiemmin kiinnostunut hankinnasta.

Mikkel Emil Jensenin mukaan sveitsiläinen yritys ei ole neuvotteluissa läheskään yhtä hyvässä asemassa kuin DSV.

"DSV on yritysostojen epävirallinen maailmanmestari ja on osoittanut kerta toisensa jälkeen onnistuvansa hyödyntämään synergiavaikutuksia. Kuehne + Nagel ei ole ollut täällä yhtä vahva ja heidän kykynsä antaa hyvä hinta on huonompi kuin DSV:llä", hän sanoo.

Lopulta useimmat DSV:n mahdolliset kilpailijat joutuvat tekemään suuria säästöjä hankinnan jälkeen. Siksi ei ole ollenkaan varmaa, että poliittinen puoli on tanskalaisen huolitsijan jarruna.

"Vaihtoehtona voisi olla listata DB Schenker, mutta silloin tuskin saa niin paljon rahaa, eikä ole varmaa, onko se sopivaa", Mikkel Emil Jensen sanoo ja tarkentaa: "Deutsche Bahnin on käytettävä rahat velkaan ja investointeihin erittäin suuriin infrastruktuurihankkeisiin. Joten rahaa tarvitaan, ja Schenker on yksi työkaluista löytää tämä rahoitus."

Riippumatta siitä, miten tarina kehittyy, uteliaiden ulkopuolisten on todennäköisesti oltava kärsivällisiä. Ei ole todennäköistä, että uutta tietoa tulee ennen ostajan nimeämistä.

Milloin se tapahtuu, on sinänsä epäselvää, mutta Mikkel Emil Jensenin mukaan tarjous voitaisiin tehdä kesän aikana, jotta yritys voidaan myydä ennen vuoden 2024 EU-parlamenttivaalien alkamista. "Se ei johdu siitä, että se olisi tiukka määräaika, mutta prosessi saattaa nopeutua, jos pelätään, että poliittinen myrsky voi vaikuttaa epäsuorasti hallituksen pyrkimyksiin myydä Schenker", analyytikko sanoo.