Daimler Truck järjesti hiljattain pääomamarkkinapäivänsä Clevelandissa, Pohjois-Carolinassa Yhdysvalloissa, missä valmistetaan yhtiön lippulaivamallit Freightliner Cascadia sekä Western Star 47X ja 49X.
Yhtymän strategiassa korostetaan siirtymää nollapäästöisiin ajoneuvoihin Euroopassa sekä erikoiskäyttöön tarkoitettuihin kuorma-autoihin Pohjois-Amerikassa. Saksalaisiin tehtaisiin kohdistuu suunniteltuja henkilöstövähennyksiä, ja vetyteknologian kehityksessä on odotettavissa viivästyksiä.
Daimler Truck esitteli pitkän aikavälin tavoitteensa pääomamarkkinapäivässä Yhdysvalloissa
Daimler Truck järjesti hiljattain pääomamarkkinapäivänsä Clevelandissa, Pohjois-Carolinassa, Yhdysvalloissa. Tilaisuus pidettiin tehtaalla, jossa valmistetaan yhtiön lippulaivamallit Freightliner Cascadia sekä Western Star 47X ja 49X.
Yhtiö linjasi kunnianhimoisia tavoitteita vuoteen 2030 saakka. Keskeisen teollisen liiketoiminnan osalta tavoitellaan oikaistua liikevoittoprosenttia (ROS) yli 12 %, syklivaihtelut huomioiden vaihteluvälin ollessa 9–13 %. Orgaanisen liikevaihdon odotetaan kasvavan vuosittain 3–5 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.
Siirtymä nollapäästöihin ja kasvu puolustussektorilla
Strategiassa painotetaan siirtymää nollapäästöisiin ajoneuvoihin Euroopassa ja erikoiskäyttöön tarkoitettuihin kuorma-autoihin Pohjois-Amerikassa. Lisäksi yhtiö tavoittelee kasvua puolustusteollisuudessa.
”Daimler Truckilla olemme ylpeitä siitä, että työskentelemme kaikkien niiden hyväksi, jotka pitävät maailman liikkeessä. Haluamme rakentaa maailman parhaan kuorma- ja linja-autoyrityksen – asiakkaillemme, työntekijöillemme ja osakkeenomistajillemme. Meillä on strategia valmiina, ja rakennamme suorituskulttuuria tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kun teemme kaiken oikein, saavutamme yli 12 prosentin kannattavuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä,” sanoi Karin Rådström, Daimler Truckin toimitusjohtaja.
Lisäksi yhtiön tavoitteena on lisätä teollisen liiketoiminnan vapaata kassavirtaa 50 prosentilla vuoteen 2030 mennessä.
Daimler Truck tehostaa toimintaa Euroopassa, vahvistaa asemaansa Pohjois-Amerikassa – vedyn saralla viivästyksiä
Mercedes-Benz Trucks -yksikön osalta Daimler Truck tähtää merkittäviin kustannussäästöihin Euroopassa uuden Cost Down Europe -tehokkuusohjelman avulla. Tavoitteena on saavuttaa yli miljardin euron säästöt Euroopassa vuoteen 2030 mennessä.
Yhtiön virallisen tiedotteen mukaan suunnitelma sisältää tuotannon siirtämistä edullisemman kustannustason maihin sekä muita toimenpiteitä, jotka johtavat merkittävään työpaikkojen vähentämiseen Saksassa vuoteen 2030 mennessä. Äskettäin tehdyn sopimuksen mukaisesti työehtosopimusosapuolten kanssa vähennykset toteutetaan sosiaalisesti vastuullisesti, hyödyntäen luonnollista poistumaa, laajennettuja varhaiseläkevaihtoehtoja sekä kohdennettuja irtisanomispaketteja.
Pohjois-Amerikassa vahva tuloskehitys
Toisin kuin Euroopassa, Daimler Truck North America (DTNA) jatkaa vahvaa taloudellista kehitystä. Viime pääomamarkkinapäivän jälkeen yhtiö on jo ylittänyt vuodelle 2025 asetetut taloudelliset tavoitteensa, saavuttaen 12,9 %:n oikaistun liikevoittoprosentin (ROS) vuonna 2024.
”Olemme vahvistaneet johtoasemaamme Pohjois-Amerikassa julkaisemalla viidennen sukupolven Freightliner Cascadian, ja Western Star -malliston menestys erikoisajoneuvojen segmentissä jatkuu. Työajoneuvomarkkinan pienempi suhdanneherkkyys ja huoltoliiketoimintamme kasvu parantavat entisestään kestävyyttämme, pitkän aikavälin kasvua ja kannattavuutta,” totesi John O’Leary, DTNA:n toimitusjohtaja.
Hidastunut siirtymä nollapäästöihin
Daimler Truck toteaa, että nollapäästöisten ajoneuvojen käyttöönoton vauhti on hidastunut, minkä vuoksi yhtiö on päättänyt alentaa investointitasoa nollapäästöisiin voimalinjoihin. Samalla se panostaa dieselmoottoreiden kilpailukyvyn säilyttämiseen hyödyntämällä globaaleja alustoja ja mittakaavaetuja.
Vedyn käyttöönotto siirtyy 2030-luvun alkuun
Vetyteknologian kehityksen osalta yhtiö painottaa toimintaansa Euroopassa, mutta vedyn tankkausasemien rakentaminen on edennyt odotettua hitaammin. Tämän vuoksi laajamittainen polttokennojen teollistaminen ja vetypohjaisten kuorma-autojen sarjatuotanto siirtyvät 2030-luvun alkuun. Alun perin sarjatuotannon oli määrä alkaa vuonna 2027.
Daimler Truck jatkaa samalla tulevaisuuden teknologioihin panostamista yhteistyössä Volvo Groupin kanssa. Yhtiöt ovat perustaneet Coretura-nimisen yhteisyrityksen, jonka tavoitteena on luoda ohjelmistopohjainen ajoneuvoalusta teollisuuden yhteiseksi standardiksi.
(kfz-betrieb/Vogel)