MAN - Vaihtoautot

Daimler Truck ja Linde toivat markkinoille sLH2:n, yhdessä kehitetyn alijäähdytetyn nestemäisen vedyn tankkausteknologian. Kaasumaiseen vetyyn verrattuna tämä innovatiivinen lähestymistapa mahdollistaa suuremman varastointitiheyden, suuremman kantaman, nopeamman tankkauksen, alhaisemmat kustannukset ja erinomaisen energiatehokkuuden.

Tankkaus kestää noin 10-15 minuuttia 40 tonnin raskaalla kuorma-autolla, jonka tankeissa 80 kg nestemäistä vetyä kuljettaa sitä vähintään 1 000 kilometrin matkan. Samalla uusi sLH2-teknologia alentaa vedyn tankkausaseman investointia kaksin- tai kolminkertaisesti ja käyttökustannukset ovat viisi-kuusi kertaa pienemmät. Nykyään nestemäistä vetyä voidaan toimittaa luotettavasti kaikkialla Euroopassa.

Uudessa prosessissa käytetään uutta innovatiivista sLH2-pumppua lisäämään hieman nestemäisen vedyn painetta. Tämä menetelmä mahdollistaa erittäin vankan polttoaineen täyttöprosessin, joka pitää myös tankkauksen aikaiset energiahäviöt minimissä. Lisäksi tankkausaseman ja ajoneuvon välillä ei tarvita tiedonsiirtoa, mikä entisestään vähentää ratkaisun monimutkaisuutta.

Pilottitankkausaseman kapasiteetti on 400 kg nestemäistä vetyä tunnissa. Verrattuna tavallisiin nestemäisen tai kaasumaisen vedyn tankkauskonsepteihin, sLH2 on huomattavasti yksinkertaisempi ja parantaa suorituskykyä. Uusi julkinen sLH2-tankkausasema Wörth am Rheinissä, Saksassa, asettaa energiatehokkuuden ja suorituskyvyn mittapuun. Vain 0,05 kWh/kg energiankulutuksella se vaatii noin 30 kertaa vähemmän energiaa verrattuna perinteiseen kaasumaiseen vedyn tankkaukseen.

Yhteenvetona voidaan todeta, että toisin kuin nykyinen nestemäinen vety (LH2) -tankkaus, sLH2-prosessi on samanlainen kuin nykyisen dieselpolttoaineen tankkaustekniikan mukavuus. Tankkausletkun vankan eristyksen sekä suuttimen ja polttoainesäiliön välisten liitäntöjen suunnittelun ansiosta prosessi on turvallinen ilman roiskeiden mahdollisuutta. Siksi sLH2-tankkauksessa vaadittavat suojatoimenpiteet ovat verrattavissa dieselin edellyttämiin suojatoimenpiteisiin. Tankkauksen aikana kryogeenistä nestemäistä vetyä, jonka lämpötila on miinus 253 celsiusastetta, voidaan täyttää kahteen yhdistettyyn 40 kg:n säiliöön, jotka on asennettu kuorma-auton alustan molemmille puolille ilman erityisiä turvavarusteita. sLH2-teknologia mahdollistaa yli 400 kg vetyä tunnissa suurella virtauksella.

”Päästötön liikenne tarvitsee kolme tekijää: oikeat akkusähkö- ja vetykäyttöiset ajoneuvot, tarvittava infrastruktuuriverkosto ja ZEV-autojen kustannuspariteetti dieselautoihin verrattuna. Ajoneuvojen osalta muutos on täydessä vauhdissa. Vetyinfrastruktuurin suhteen saavutamme tänään merkittävän virstanpylvään: sLH2:n ansiosta vedyn tankkaus on yhtä kätevää kuin nykyinen dieselpolttoainetankkaus. Mercedes-Benz GenH2 -kuorma-automme tankkaamiseen kuluu noin 10–15 minuuttia yli 1 000 kilometrin matkalla. Kehotamme nyt muita OEM-valmistajia ja infrastruktuuriyrityksiä noudattamaan lähestymistapaamme ja tekemään tästä teknologiasta yhdessä alan standardin”, sanoi Andreas Gorbach, Daimler Truck AG:n johtokunnan jäsen, joka vastaa Truck Technologysta.

”Alijäähdytetty nestemäinen vety lisää merkittävästi vedyn tankkausjärjestelmien tehokkuutta. Tarvittava investointi pienenee kaksi-kolme kertaa ja käyttökustannukset viisi-kuusi kertaa pienemmät. Tämä ja muut edut tekevät sLH2:sta käytännöllisen, CO2-neutraalin vaihtoehdon dieselille raskaiden ajoneuvojen alalla. Daimler Truckin kanssa kehittämämme teknologia auttaa tasoittamaan tietä vankan tankkausverkoston kehittämiselle, mikä on välttämätöntä ajoneuvojen liikkeelle panemiseksi ja toimitusketjujen ennalleen", lisäsi Juergen Nowicki, Linde plc:n varatoimitusjohtaja ja Linde Engineeringin toimitusjohtaja.