MAN - Vaihtoautot

Amazon, Air Products, INEOS, Holcim ja Wiedmann & Winz ovat ensimmäiset asiakkaat, jotka käyttävät H2-vetykuorma-autoja, ja viisi puoliperävaunuveturia otetaan käyttöön erilaisissa kaukoliikenteen sovelluksissa Saksassa. Lisäksi Daimler Truckin tuotemerkki Mercedes-Benz Special Trucks on kehittänyt Mercedes-Benz Unimog -prototyypin, joka on varustettu vetykäyttöisellä ICE:llä.

Daimler Truck jatkaa vetykäyttöisten kuorma-autojen kehittämistä. Maailmanlaajuinen ryhmä todellakin työskentelee useammalla kuin yhdellä puolella, testaten joko polttokennokäyttöisiä sähkökäyttöisiä hyötyajoneuvoja ja kuorma-autoja, joissa on vetykäyttöinen ICE.

Vuoden 2024 puoliväliin mennessä joidenkin suurten asiakasyritysten odotetaan aloittavan kokeilut H2-vetyautolla, jonka kaupallistaminen alkaa Daimler Truckin suunnitelmien mukaan vuonna 2027. Amazon, Air Products, INEOS, Holcim ja Wiedmann & Winz ovat saksalaisen valmistajan ensimmäisiä nimiä, ja viisi puoliperävaunuveturia otetaan käyttöön eri kaukoliikenteen sovelluksissa Saksassa. Projekti seuraa tiukkaa testausvaihetta testiradalla ja yleisillä teillä.

Näiden ensimmäisten asiakaskokeilujen aikana GenH2 Trucks pysyy Mercedes-Benz Trucksin suorassa valvonnassa ja vastuulla. Ajoneuvot tankataan nimetyillä julkisilla nestemäisen vedyn tankkausasemilla (sLH2) Wörth am Rheinissä ja Duisburgin alueella.

”Tämän ensimmäisen asiakaskaluston myötä polttokennoautoamme testataan nyt todellisessa asiakastoiminnassa. Molemmille osapuolille hyödyttävä tilanne: asiakkaamme oppivat tuntemaan polttokennoteknologian päivittäisessä tosielämässä ja insinööritiimimme ymmärtää paremmin asiakkaiden tarpeita ja relevantteja käyttötapauksia ottamalla ne huomioon sarjakehityksessä”, kommentoi Andreas Gorbach, Daimler Truck AG:n johtokunnan jäsen.

Projekti Mercedes-Benz Special Trucksin Unimog-ajoneuvolla

Lisäksi Daimler Truckin tuotemerkki Mercedes-Benz Special Trucks on kehittänyt Mercedes-Benz Unimog -prototyypin, joka on varustettu vetykäyttöisellä ICE:llä. Unimog on testiajoneuvo, jolla tutkitaan olosuhteita, joissa vedyn poltto voidaan toteuttaa akku-sähkö- ja polttokennopohjaisen ajon lisänä. Insinöörit keräsivät mittaustietoja Bayreuthin ja Bambergin välisellä valtatien käytöstä poistetulla osuudella.

Mercedes-Benz Unimog testiajoneuvo perustuu Unimog U 430 -työkoneeseen. Vaihtoehtoiseen vetyteknologiaan on asennettu erityisesti muunnettu maakaasumoottori säiliöllä, turva- ja valvontajärjestelmillä sekä mittaustekniikalla. Vedyn palaminen moottoritilassa tuottaa vettä, joka poistuu höyrynä pakojärjestelmän kautta. Akseliväli ja lavan pituus on mitoitettu siten, että vetysäiliöt voidaan asentaa ohjaamon taakse.