MAN - Vaihtoautot

Dacia osallistuu vuodesta 2025 lähtien Dakar-ralliin ja World Rally-Raid eli erämaarallin maailmanmestaruussarjaan (W2RC).

Uusi prototyyppi, Sandrider on saanut innoituksensa Dacia Manifesto -konseptiautosta. Renault Groupin ja Prodrive-yhtiön moottoriurheiluosaaminen näkyvät tässä uutuudessa.

Prototyyppi keskittyy olennaiseen: suorituskykyyn ja pyrkii voittoon Ultimate T1+ -luokassa. Prototyypin ulkonäkö on pelkistetty ja ketteryyteen sekä painoon on kiinnitetty erityistä huomiota.

Vaikka Sandrider on poikkeuksellisen Dacia, se kuitenkin vahvasti heijastelee brändin ydinarvoja.

Tyylikäs, mutta tarkoituksenmukainen

Dacian omien suunnittelijoiden työstämän Sandriderin pelkistetty ulkokuori keskittyy olennaiseen. Ajoneuvo on varustettu vain välttämättömillä korinosilla ilman koristeita.

Aerodynamiikkaan on kiinnitetty erityistä huomiota. Esimerkiksi lyhyt kallistettu konepelti sekä kojelaudan yläosan heijastamaton maalipinta parantavat näkyvyyttä.

Jämäkkä ja ulkoiluhenkinen

Sandrider pitää sisällään vahvistetun alustan, hiilikuitukorin ja innovatiivisen sähköjärjestelmän. Ajoneuvo on suunniteltu kestämään vaativaa erämaarallia.

Sandriderin vahva ulkoiluhenkinen lähestymistapa ulottuu myös yksityiskohtiin, jotka voivat vaikuttaa vähäpätöisiltä, mutta tekevät miehistön elämästä paljon helpompaa. Esimerkiksi Sabelt-istuimet on verhoiltu erityisillä antibakteerisilla kankailla, jotka säätelevät kosteutta. Varapyörät ovat näkyvillä ja siten helposti saatavilla. Samoin auton mukana olevia työkaluja ei ole suljettu luukkujen taakse vaan nekin ovat otettavissa käyttöön nopeasti. Sandriderissa on myös integroitu magneettilevy, jonka toivotaan estävän pyörien kiinnityspultteja katoamasta hiekkaan renkaan vaihdon yhteydessä. 

Tositoimiin lokakuussa

Tänään esitelty Sandrider aloittaa nyt pitkän sarjan testejä useissa eri maissa ja sen moottoriurheiludebyytti tapahtuu Rallye du Maroc 2024 -kilpailussa lokakuussa 2024, joka on osa Rally-Raid W2RC sarjaa. Dacia Sandriders -tiimi kilpailee ensimmäisessä Dakar rallissaan sekä muissa W2RC-sarjan osakilpailuissa vuonna 2025.

Dacia Sandriders -tiimiin kuuluvat Sébastien Loeb, Cristina Gutierrez Herrero ja Nasser Al-Attiyah tuovat mukanaan runsaasti kokemusta ja intohimoa kilpailuihin. Tiimin tavoitteena on näyttää Dacian vahvuudet erämaarallissa.

TEKNISET TIEDOT
FIA-luokka: Ultimate T1+
Runko: Putkirunko
Kori: Hiilikuitu
Moottori: V6, 3 litrainen, kaksoisturbo, suorasytytys
Maksimiteho: 265 kW / 360 hv @5000 rpm
Maksimivääntö: 539 Nm @4250 rpm
Vetotapa: 4X4
Vaihteisto: 6-portainen sekventiaalinen
Etu-/takajousitus: Kaksoistukivarsi
Joustovara: 350 mm
Vanteet: 17” kevytmetalli
Renkaat: BF Goodrich, 37”
Pituus x leveys x korkeus: 4140 x 2290 x 1810 mm
Akseliväli: 3000 mm
Etu-/takaylitys: 590/550 mm