MAN - Vaihtoautot

CaetanoBusin uusi sukupolvi päästöttömiä busseja on valmiina julkaistavaksi UITP Summit 2025 -tapahtumassa Hampurissa. Portugalilaisvalmistajan uusi bussiperhe kattaa pituudet 8,5 metristä 18 metriin – mukaan lukien tietenkin suosittu 12-metrinen yksittäisbussi. Mielenkiintoista on, että 18-metriseen malliin tulee myös BRT (Bus Rapid Transit) -versio.

Uusi CaetanoBusin mallisto, joka sisältää sekä akkusähkö- (BEV) että vetykäyttöiset (FCEV) bussit, valmistetaan yhteistyössä kiinalaisen rautatieliikenteen jättiläisen CRRC:n kanssa. CRRC tekee yhteistyötä myös unkarilaisen Ikaruksen kanssa kyseisellä markkina-alueella.

CaetanoBusin ja CRRC:n yhteistyön tuloksena syntyvät uudet sähköbussit

Tulevat akkusähköbussit varustetaan CATL:n BC5-akkumoduuleilla – ne tarjoavat jopa 465 kWh kapasiteetin 12-metrisissä malleissa, 700 kWh 18-metrisissä ja jopa 266 kWh 8,5-metrisissä versioissa. Näissä moduuleissa on “korkean energiatiheyden LFP-kennot, jotka on suunniteltu turvallisuutta, nopeaa latausta ja pitkää käyttöikää silmällä pitäen. Akut kestävät yli 4 000 lataussykliä vain vähäisellä kapasiteetin heikkenemisellä, tarjoten luotettavaa suorituskykyä yli kymmenen vuoden ajan”, CaetanoBus kertoo lehdistötiedotteessaan.

CaetanoBus jatkaa vetyteknologian kehitystä Toyotan kanssa – CRRC toimittaa voimansiirron ja elektroniikan

Vetykäyttöisten bussien osalta CaetanoBus luottaa edelleen Toyotan teknologiaan. Uusissa vetybusseissa on Toyotan Fuel Cell Stack Generation 2.5 -polttokennoyksikkö, joka tuottaa 70 kW tehoa. Akustona toimii CATL:n akkujärjestelmä, jonka kapasiteetti on laajennettu jopa 130 kWh:iin 12-metrisissä ja jopa 170 kWh:iin 18-metrisissä vetybusseissa, yhtiö kertoo.

Voimansiirron toimittaa CRRC, joka tuo mukanaan myös edistyksellisen 6-in-1 invertterijärjestelmän. Tämä kompakti ja tehokas yksikkö yhdistää kuusi keskeistä toimintoa:

- vetomoottorin ohjaus
- generaattorin ohjaus
- öljypumpun ja ilmakompressorin DC/AC-ohjaus
- DC/DC-muunnos
- korkean jännitteen sähkönjakelu
- eristysvalvonta

Yksiintegroitu rakenne pienentää järjestelmän painoa jopa 70 %, parantaa sähköistä luotettavuutta ja tehostaa koko ajoneuvon suorituskykyä ja turvallisuutta. CRRC:n oma IGBT-teknologia ja suora nestekierto takaavat korkean tehotiheyden, pitkän käyttöiän ja erinomaisen lämmönhallinnan – ominaisuuksia, joita vaaditaan nykyaikaisessa kaupunkiliikenteessä.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!