MAN - Vaihtoautot

Volkswagen ID.3 -sähköautoBridgestone tuo Volkswagenin kanssa yhteistyössä markkinoille uuden kevyiden renkaiden teknologiansa uudessa Volkswagen ID.3-täyssähköautossa. Enliten-teknologialla voidaan valmistaa renkaita, joiden vierintävastus on erittäin alhainen, ja samalla voidaan vähentää materiaalien käyttöä. Teknologiaa käytetään ensimmäistä kertaa Turanza Eco -renkaissa, jotka on suunniteltu ID.3:a varten.

ID.3:n kehitystyön tavoitteena oli tuoda sähköisen liikkuvuuden edut useamman autoilijan ulottuville. ID.3 on Volkswagenin ensimmäinen markkinoille tuleva täyssähköauto. ID.3:n kehitystyön aikana Volkswagen haki rengasratkaisua, joka tarjoaisi suorituskykyiset ominaisuudet sekä märällä että kuivalla kelillä, hyvät jarrutusominaisuudet, pitkän käyttöiän ja ennen kaikkea erittäin alhaisen vierintävastuksen. Vierintävastuksella voi olla merkittävä vaikutus polttoaineen kulutukseen tai, kuten tässä tapauksessa, ID.3:n toimintamatkaan sähköllä.

Bridgestone vastasi näihin vaatimuksiin kehittämällä ID.3:een räätälöidyn, Enliten-teknologiaa hyödyntävän Turanza-renkaan. Enliten-renkaiden vierintävastus on Bridgestonen mukaan jopa 30 prosenttia tavallista premium-kesärengasta pienempi. Polttomoottoriautossa tämä tarkoittaa pienempää polttoaineen kulutusta ja alhaisempia CO2-päästöjä, kun taas sähköauton kohdalla toimintamatka kasvaa merkittävästi. Enliten-teknologia säästää polttoainetta/akun energiaa myös jopa 20 prosenttia tavanomaista premium-kesärengasta pienemmällä painollaan. Jokaisen renkaan valmistukseen käytetään noin 2 kg vähemmän materiaaleja.

Enliten-renkaiden valmistuksessa käytettävät ainutlaatuiset materiaalit ja uusi sekoitusprosessi parantavat kumiseoksen kulumiskestävyyttä pidon kärsimättä. Kun tähän yhdistetään urien muoto ja 3D-pintakuvio, Enliten-teknologia parantaa auton ajettavuutta ja ajonautintoa.

Enliten-teknologiaa hyödyntäviä Turanza Eco -renkaita saa Volkswagen ID.3:een 18, 19, ja 20 tuuman kokoina. Renkaiden 19 ja 20 tuuman versioissa käytetään Bridgestonen B-Seal-teknologiaa, joka takaa rengaspaineen väliaikaisen säilymisen ja matkan jatkumisen, jos pintakuvion alueelle tulee pistovaurio.