MAN - Vaihtoautot

Helsinki, Suomi (14.12.2020). Sensible 4, Oslon joukkoliikenneoperaattori Ruter, liikkuvuuspalveluyhtiö Holo ja Toyota Motor Europe (TME) testaavat itsestään ajavia ajoneuvoja osana joukkoliikennettä Oslon lähialueella vuoden ajan.

Tänään projektin osapuolet paljastavat Oslossa käytettävän ajoneuvomallin: Toyota Proace, joka on varustettu Sensible 4:n itsestään ajavan ajoneuvon ohjelmistolla. Kuuden matkustajan Proace on sopiva malli tämänkaltaiseen liikennöintikäyttöön, ajoneuvossa on myös ramppi pyörätuolia käyttävälle matkustajalle.

“Insinöörimme ovat tehneet läheistä yhteistyötä TME:n kanssa autonomisen ajamisen ohjelmiston asennustöissä. Olemme todella ylpeitä siitä, että olemme voineet toteuttaa Toyotan Euroopan suurimman itsestään ajavien ajoneuvojen muunnosprojektin”, kertoo Sensible 4:n toimitusjohtaja Harri Santamala.

Itsestään ajavien ajoneuvojen testiprojektin tarkoituksena on tutkia tapoja, joilla autonominen ajoneuvo voidaan liittää osaksi Ruterin julkisen liikenteen verkostoa ja siten vähentää tarvetta yksityisautoille. Joukkoliikennelinja 529 on käytössä vuoden ajan. Pitkä testijakso mahdollistaa ajoneuvojen ja järjestelmien perusteellisen testaamisen ja toiminnan varmistamisen kaikissa sääoloissa ja arkipäivän tilanteissa.

“Itsestään ajavat ajoneuvot täydentävät jo olemassa olevaa joukkoliikennejärjestelmää tarjoamalla viimeisen kilometrin liikkumispalvelua. On hienoa huomata Ruterin olevan kehityksen edelläkävijä. Voimme yhdessä tarjota älykkäämmän ja kestävämmän tavan jokapäiväiseen liikkumiseen”, iloitsee Santamala.

Itsestään ajavia ajoneuvoja pohjoisen olosuhteisiin

Pohjolan sääolot, kuten lumi- ja vesisade, ovat aiheuttaneet toistuvasti ongelmia itsestään ajaville ajoneuvoille. Tästä syystä Holo on päätynyt ottamaan projektissa käyttöön Sensible 4:n itsestään ajavan auton ohjelmistoteknologian. Ohjelmisto on maailman johtava itseajavien ajoneuvojen ratkaisu vaikeissa olosuhteissa ajamiseen. Keskeiset seikat, jotka mahdollistavat ajamisen kaikissa sääoloissa, ovat Sensible 4:n kehittämät tavat käyttää 3D-laserskannereita eli LiDAR-sensoreita, sensorifuusiota ja keinoälyä sekä ajoneuvon alustan hallintaohjelmistot.

“Jotta itsestään ajavista ajoneuvoista voi tulla arkipäivää, niiden pitää toimia jokapäiväisissä olosuhteissa, kuten vesisateessa tai lumessa. Testiajo Norjassa on meille mainio mahdollisuus testata ohjelmistomme suorituskykyä. Jos se toimii täällä, se toimii kaikkialla”, Santamala toteaa.

Ajoneuvojen nopeuden nosto on yksi keskeinen tavoite nyt alkavalle projektille. Aikaisemmin itsestään ajavien ajoneuvojen nopeus on rajoittunut noin 18 kilometriin tunnissa, mutta tässä testiajossa Sensible 4:n ajoneuvot ajavat yleisten nopeusrajoituksien mukaan, enintään 30 kilometrin tuntinopeudella.

Autonomiset autot ennustavat omaa ja muiden ajoa sekä liikeratoja noin kolmen sekunnin päähän tulevaisuuteen. Kaupunkialueilla nopeusrajoitus on yleensä 30-40 km/h, joten jarrutusmatkat ja -ajat ovat riittävän lyhyitä turvalliseen ja mukavaan jarrutukseen. Itseajavien ajoneuvojen nopeuden kasvattaminen on tärkeää, koska se todennäköisesti vähentää muiden autoilijoiden tarvetta ohituksiin. Tämä parantaa liikenteen joustavuutta ja ennustettavuutta.

Suunnitelmien mukaan oslolaiset joukkoliikenteen asiakkaat voivat matkustaa uudella itsestään ajavalla ajoneuvolla vuoden 2021 ensimmäisellä neljänneksellä. Tätä ennen ajoneuvoilla luodaan reitistön vaatimat kolmiulotteiset kartat ja reitillä ajetaan 500 tuntia testiliikennöintiä ilman matkustajia. Tämä on Norjan tieviranomaisten vaatimus.

Sensible 4

Suomalainen Sensible 4 on itseajavien autojen ohjelmistoa kehittävä teknologiayhtiö. Sensible 4:n kehittämä ainutlaatuinen teknologia yhdistää useiden erilaisten sensorien tuottamaa informaatiota ohjelmistoon tavalla, joka mahdollistaa erilaisten ajoneuvojen toiminnan kaikissa sääolosuhteissa, myös lumisateessa ja sumussa. Ainutlaatuinen ratkaisu on integroitavissa kaikkiin vähintään nelipyöräisiin ajoneuvoihin.

Vuonna 2022, Sensible 4 julkaisee ensimmäisen kaupallisen, kaikissa sääolosuhteissa toimivan itsestään ajavien ajoneuvojen ohjelmistotuotteen, Dawnin. Se on SAE Level 4 -tuote ja suunnattu viimeisten kilometrien sukkulabusseihin.

Sensible 4:n perustajajäsenet ovat kehittäneet autonomisen ajamisen teknologiaa 80-luvulta lähtien. Yritys keräsi helmikuun lopussa kuusi miljoonaa euroa A-kierroksen rahoitusta japanilaisilta sijoittajilta ja teknologia on voittanut useita palkintoja, kuten Dubai World Challenge for Self-Driving Transport 2019 -kilpailun sekä vuonna 2020 TEK:n Suomalainen insinöörityö -palkinnon.