MAN - Vaihtoautot

Keväästä 2022 lähtien on lounais Norjassa sijaitsevan Stavangerin kaupungin joukkoliikenneyhtiö Kolumbuksella ollut kuljettajaton Karsan e-Atak Autonomous -bussi (SAE-taso 4/5) lyhyellä kaupunkireitillä käytössä ja testissä.

Bussi suoriutui tällä reitillä hyvin ja joulukuussa 2023 se siirrettiin paljon haastavammalle reitille, joka sisälsi kaistanvaihtoja, ajoa suuremmilla nopeuksilla sekä läpikulkutunnelin.

e-Atakin automatisoi flowride.ai Level-4 Automated Driving Software Platform Adastecilta (myös turkkilainen yritys), ja sitä on käytetty ensimmäistä kertaa Euroopassa matkustajien kuljettamiseen kaupungissa Stavangerissa. Se voi matkustaa ilman kuljettajaa suunnitellulla reitillä. Se pystyy saavuttamaan jopa 50 kilometrin tuntinopeuden kaikissa sääolosuhteissa, yöllä ja päivällä, ja se pystyy itsenäisesti suorittamaan ihmiskuljettajan aiemmin tekemiä tehtäviä, kuten pysähtymään reitin pysäkeillä, hallitsemaan matkustajien nousemista/poistumista, navigoimaan liikenneympyrässä, pääteillä ja liikennevaloissa.

Karsan Autonomous e-Atak: 300 km kantama, Level-4 ohjelmisto

Adastecin kehittämä tason 4 autonominen ohjelmisto on integroitu kuljettajattoman akkuajoneuvon sähkö-elektroniikkaan arkkitehtuuriin ja ohjelmistoon, joka saa virtansa BMW:n kehittämistä 220 kWh:n akuista, jotka saavuttavat 230 kW:n tehon. Pitkä autonominen e-Atak voi kuljettaa 52 matkustajaa. e-Atak voidaan ladata 5 tunnissa AC-latausyksiköillä ja 3 tunnissa tasavirtalaturilla.

Autonomous e-Atak, jossa on ADAS-toimintoja pidemmälle menevät kuljettajaa avustavat järjestelmät, on varustettu edistyneillä LiDAR-anturoilla. Nämä anturit toimivat tehokkaasti jopa 120 metrin etäisyyksillä lähettämällä lasersäteitä, mikä mahdollistaa ympäröivien kohteiden kolmiulotteisen havaitsemisen senttimetrin tarkkuudella. Lisäksi etututkan lähettämät radioaallot tunnistavat liikkuvat kohteet jopa 160 metriin asti kaikissa sääolosuhteissa. Autonominen ajotekniikka voi navigoida teillä ja analysoida liikennettä tilannetietoisuuden lisäksi.

Lisäturvaa jalankulkijoille

Karsanin Autonomous e-Atak, joka voi sekä mitata etäisyyden kohteista että tunnistaa ne käsittelemällä korkearesoluutioisia kuvia kuudella ajoneuvon eri osiin asennetulla RGB-kameralla, erottaa helposti ajoneuvot, jalankulkijat tai muut esineet.

Toisaalta Autonomous e-Atak pystyy lämpökameroidensa ansiosta havaitsemaan ajoneuvoa ympäröivän ihmisen tai eläimen vaikka valo- ja sääolosuhteet olisivat heikot. Autonomisessa e-Atakissa on korkearesoluutioisia karttoja, jotka lähettävät erittäin tarkat sijaintitiedot, GNSS, kiihtyvyysanturit ja jopa LiDAR-anturit, mikä mahdollistaa ajoneuvon sijainnin määrittämisen tarkasti ja turvallisesti.

”Joukkoliikenneviranomaisena (PTA) meille on tärkeää olla mukana tässä uraauurtavassa projektissa. Uskomme, että itseajavat bussit ovat tärkeä osa tulevaisuuden joukkoliikennejärjestelmää. Se vähentää kustannuksia, lisää liikenneturvallisuutta ja on vastaus linja-autonkuljettajien puutteeseen, joka on jo nyt valtava ongelma. Olemme innoissamme yhteistyöstä ammattimaisten, innovatiivisten ja maailman johtavien yritysten kanssa tässä prosessissa", sanoo Edith Nøkling, Kolumbus-the PTA:n toimitusjohtaja Rogalandin läänissä, Norjassa.

"Olemme iloisia voidessamme esitellä uuden reittimme Stavangerissa, ja haluan esittää sydämelliset kiitoksemme Vylle ja Kolumbukselle heidän luottamuksestaan ​​visioimme. Adastecilla emme tarkoita vain teknologian kehittämistä; pyrimme varmistamaan, että jokainen matka on turvallinen, luotettava ja helposti saatavilla. Yhteistyömme Karsanin kanssa on auttanut meitä integroimaan edistyneen SAE Level-4 automatisoidun ajoohjelmistomme suoraan tuotantolinjan huippuluokan sähköbusseihin. Johtaessamme tämän alan Euroopan markkinoita olemme täällä määrittelemässä kaupunkiliikennettä uudelleen, tehden siitä saumattoman ja nautinnollisen osan jokapäiväistä elämää niille yhteisöille, joiden palvelemisesta olemme ylpeitä», lisää Adastecin toimitusjohtaja, Ali Peker.

«Uuden reittimme lanseeraus Stavangerissa kuvastaa Adastecin omistautumista joukkoliikenteen SAE Level-4 -automaatioon. Alustamme, flowride.ai, on tämän edistyksen kulmakivi, joka navigoi saumattomasti kaupunkireiteillä, mukaan lukien 800 metrin tunnelissa, säilyttäen samalla turvallisen nopeuden 40 km/h. Tämä saavutus korostaa teknologiamme saumatonta integrointia Vy:n ja Kolumbuksen operatiiviseen asiantuntemukseen, mikä kuvaa yhteistä sitoutumistamme paitsi kehittymiseen myös liikkuvuusmaailman mullistamiseen. Olemme ylpeitä voidessamme ajaa automatisoitujen linja-autojen kehitystä, jotka ovat olennainen osa älykkäiden, kestävien kaupunkiympäristöjen infrastruktuuria», sanoo Adastecin teknologiajohtaja, Kerem Par.