Lehti sisältää jälleen mielenkiintoisia artikkeleita ja koeajoja. Ohessa pientä esimakua sisällöstä:
- eActros 600 European Testing Tour 2024 kiertueen yli 15 0000 kilometrin ajourakka on saatettu maaliin. Kiertue käsitti kattavan yhdistelmän valtateitä, pää- ja katuverkkoa sekä teollisuusalueita. Kiertue kertoi käytännössä erittäin hyvin, miten eActros 600 pärjää jokapäiväisissä kuljetuksissa. 45 päivän kiertueen ajaksi rekkavetureihin kytkettiin tavalliset puoliperävaunut, joiden kanssa yhdistelmän kokonaismassa oli 40 tonnia.
- Runsas puoli vuotta sitten uudistunut Mercedes Benz Vito tarjoaa hienoa matkantekoa. Kun sähköautojen hype tuntuu valtaavan alaa, on hyvä perehtyä myös dieselmalliin, jota Mercedes jatkuvasti kehittää. Lue koeajoraportti uudesta lehdestä.
- Tutustuimme Suomalaisiin perävaunumarkkinoihin. Ne ovat kooltaan kapeat, mutta valmistajakirjoltaan hyvinkin laajat. Kotimaisten vahvojen toimijoiden ohella myös eurooppalaisilla massavalmistajilla on vankka asema pohjoisella markkina-alueella.
Auto, tekniikka ja kuljetus 3/2024 julisti lukijoilleen ja lehden valintaraadille kilpailun ”Vuoden Haastaja 2024” nimeämiseksi. Voittajaksi nousi sekä lukijoiden että valintaraadin suosikki, Mercedes-Benz eActros 600. Se palkittiin Härmässä Power Truck Show tapahtumassa vertauskuvallisella lasiveistoksella ”Hikeä ja Ilon Kyyneliä”.
- Hiilidioksidipäästöihin perustuvat kilometriverot raskaalle liikenteelle ovat yleistymässä Euroopassa. EU:n direktiivi 2022/362 astui voimaan tänä keväänä ja velvoittaa jäsenmaita verottamaan hyötyliikennettä kilometriperusteisesti CO2-päästöjen mukaan. Direktiivissä on asetettu takarajat muutokselle. Maissa joissa on ennestään ollut kilometrivero, kuten Saksassa, takaraja on tänä vuonna. Vinjettimaille, kuten Ruotsille, se on 26. maaliskuuta 2027.
Lue lehteä myös digitaalisesti tästä linkistä.