MAN - Vaihtoautot

(Beta Technologies)

Air New Zealand aikoo tuoda jopa 23 Beta Technologiesin Alia-sähkölentokonetta laivastoonsa perustuen tiistaina julkistettuun sopimukseen perinteisen nousu- ja laskumallin (CTOL) valmistajan kanssa. Sopimus kattaa yhden kiinteän tilauksen sekä optiot kahdesta muusta ja oikeudet 20 lisäkoneeseen.

Lentoyhtiö aikoo käyttää Alia for cargo -palvelua Uuden-Seelannin postipalveluissa ja aikoo ilmoittaa vuoden 2024 alussa, mitkä kaksi lentoasemaa palvelevat toiminnan ensimmäisessä vaiheessa vuonna 2026. Muutto on osa Air New Zealandin laajempaa Mission Next Gen -toimintaa. 

Beta kehittää myös viiden matkustajan lentokoneesta eVTOL-versiota, jonka FAA-tyyppihyväksynnän odotetaan valmistuvan vuonna 2026. CTOL-malli on tarkoitus sertifioida vuonna 2025.

Molemmat koneet valmistetaan yhtiön äskettäin avatussa tehtaassa Burlingtonissa, Vermontissa. FAA viittaa Alian CTOL-versioon CX300:na ja VTOL-malliin A250:nä.

Air New Zealandin toimitusjohtaja Greg Foranin mukaan ensimmäiset operaatiot Alia-lentokoneiden kanssa tasoittavat tietä suurempien sähkökäyttöisten lentokoneiden lisäämiselle sen laivastoon vuonna 2030. Lentoyhtiö käytti 18 kuukautta uuden mallin arvioinnissa.

"Lentoliikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ei ole helppoa ja meillä on paljon tehtävää", Foran kommentoi. ”Meidän on vauhditettava teknologian, infrastruktuurin, toiminnan ja sääntelyn muutostahtia."

Air New Zealandille Alia todennäköisesti lentää noin 150 kilometriä (94 mailia), joten se todennäköisesti toimii suhteellisen alhaisissa korkeuksissa, enintään 9 800 jalan korkeudessa, ja maksiminopeudella 270 km/h. Tähän mennessä tehdyissä testeissä kone on lentänyt eri lennoilla yli 480 kilometriä.

Aiemmin tänä vuonna lentoyhtiö ilmoitti arvioivansa noin yhdeksää sähkö- ja hybridisähkölentokoneiden valmistajaa osana suunnitelmia vaihtaa lopulta Dash 8 -potkuriturbiinilentokoneensa. Näitä valmistajia ovat Embraer, Heart Aerospace, VoltAero, Cranfield Aerospace ja Eviation.

Beta arvioi, että Alian akkujen lataaminen täyteen kestää 40–60 minuuttia. Valmistaja on kehittänyt niin sanottuja latauskuutioita, jotka voidaan yhtiön mukaan ottaa helposti käyttöön lentokentillä verkkotoimintojen tukemiseksi.

New Yorkin kuvernööri Kathy Hochul ilmoitti 1. joulukuuta rahoituksesta Betan lennontesti- ja toimituskeskuksen laajentamiseen Plattsburghin kansainvälisellä lentokentällä. Osavaltion talouskehitys- ja yhteisön avustusohjelmassa 20 miljoonaa dollaria myönnetään avustuksena Clintonin piirikunnan hallituksen kautta osana 41 miljoonan dollarin kustannuksia projektista, jonka odotetaan luovan 85 kokopäiväistä työpaikkaa.