MAN - Vaihtoautot

Ilmastotavoitteet ajoneuvovalmistajille pitävät Brysselin poliitikkoja varpaillaan. Sen jälkeen kun autoteollisuus sai hiljattain helpotuksia, haluavat nyt myös muut valmistajat saada äänensä kuuluviin.

Ilmastotavoitteet hyötyajoneuvojen valmistajille pitävät Brysselin kiireisenä

Koska ilmastoystävällisten kuorma-autojen määrän kasvu tieliikenteessä on ollut hidasta, varoittaa autoteollisuuden etujärjestö ACEA valmistajille uhkaavista suurista sakoista. Järjestön edustajien mukaan kyseessä voivat olla jopa miljardiluokan maksut, kuten kerrottiin lehdistötilaisuudessa Brysselissä.

Lainsäätäjien pitäisi järjestön mukaan tehdä selvästi enemmän kysynnän lisäämiseksi ilmastoystävällisille hyötyajoneuvoille.

Teollisuuden mukaan yli 90 prosenttia kaikista uusista kuorma-autoista toimii edelleen dieselillä.

Ensimmäisellä vuosineljänneksellä 2025 rekisteröidyistä kuorma-autoista 3,5 prosenttia voidaan ladata sähköllä, eli ne toimivat joko akkusähköllä tai ovat ladattavia hybridejä.

Busseissa tilanne on hieman parempi: ACEA:n mukaan – erityisesti siksi, että kaupunkien busseissa on jo melko suuri osuus ilmastoystävällisiä vaihtoehtoja – noin 65 prosenttia on yhä dieselkäyttöisiä.

Toivoa uudesta Saksan hallituksesta

Kuorma-autovalmistaja Scanian toimitusjohtaja ja ACEA:n hyötyajoneuvokomitean puheenjohtaja Christian Levin vaati poliitikkoja tekemään ilmastolle haitallisten polttoaineiden, kuten dieselin, käytöstä huomattavasti kalliimpaa.

Lisäksi tarvitaan kunnollinen latausinfrastruktuuri sähkökuorma-autoille. Kyse ei ole ilmastotavoitteiden kyseenalaistamisesta. "Olemme täällä keskustelemassa siitä, miten voimme tehdä tämän matkan mahdolliseksi", sanoi Levin.

"Uskon todella, että Saksassa on hyviä merkkejä siitä, että maa haluaa jälleen olla Euroopan teollinen veturi", Levin sanoi viitaten uuteen Saksan hallitukseen. Logistisesti katsoen lähes kaikki kuljetukset kulkevat Saksan kautta, joten olisi erittäin tärkeää, että Saksa tukisi päästöttömiä tai vähäpäästöisiä ajoneuvoja.

Hyötyajoneuvojen CO2-päästöjä vähennettävä EU:ssa

Aiemmin CO2-päästörajoista on keskusteltu paljon henkilöautojen osalta, mutta myös kuorma-autojen valmistajien on noudatettava vastaavia sääntöjä. Voimassa olevan lainsäädännön mukaan uusien linja-autojen ja kuorma-autojen CO2-päästöjä on vähennettävä 45 prosentilla vuoteen 2030 mennessä, 65 prosentilla vuoteen 2035 mennessä ja 90 prosentilla vuoteen 2040 mennessä – verrattuna vuoden 2019 tasoon.

Kovan taloudellisen painostuksen jälkeen EU on jo tehnyt myönnytyksiä autoteollisuudelle. Henkilöautojen valmistajat ovat saaneet lisää aikaa sopeutua EU:n ilmastotavoitteisiin.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!