MAN - Vaihtoautot

Kiinan hallitseva asema sähköajoneuvojen (EV) toimitusketjussa ja Yhdysvaltain hallituksen vahvistamat kannustimet kotimaisille autonvalmistajille uhkaavat EU:ta sen pyrkimyksissä tukea eurooppalaista sähköajoneuvojen valmistusta, huomautti European Automobile Manufacturers Association (ACEA).

Uusi École Polytechnique -raportti on paljastanut, kuinka valtavat haasteet EU:lla on sähköajoneuvojen toimitusketjun kehittämisessä. Raportissa varoitetaan, että samalla kun muut globaalit alueet etenevät kunnianhimoisilla teollisuusstrategioilla, jotka vahvistavat kotimaista teollisuutta, eurooppalaisen sähköajoneuvojen valmistuksen kilpailukyky on vaarassa murentua.

Raportin mukaan Kiinan strateginen ja kokonaisvaltainen politiikka, joka kattaa kaivostoiminnan, jalostuksen, valmistuksen, latausverkot, halvan energian, ostokannustimet ja kierrätyksen sähköauton koko elinkaaren ajan, on vahvistanut merkittävästi Kiinan kilpailuetua. Sitä vastoin EU on soveltanut teollisuuspolitiikkaan hajanaista sääntelyä – säätelemällä arvoketjun tiettyjä vaiheita.

Raportti kertoo myös tavoitteista perustaa tuotantokeskus sähköautojen arvoketjulle Yhdysvaltoihin. Kunnianhimoiset myyntitavoitteet Kalifornian kaltaisissa osavaltioissa ja liittovaltion tasolla yhdistettynä ennennäkemättömään IRA-lain (Inflation Reduction Act) mukaiseen rahoitukseen lisäävät kotimaista autoteollisuutta ja rasittavat eurooppalaisten autonvalmistajien kilpailukykyä yhdellä sen arvokkaimmista sähköajoneuvojen vientimarkkinoista.

"Toisin kuin Kiinassa ja Yhdysvalloissa, EU:lta puuttuu vankka teollisuusstrategia sähköajoneuvojen valmistuksen tukemiseksi", totesi Sigrid de Vries, ACEA:n pääjohtaja. ”Elinvoimainen eurooppalainen sähköajoneuvoteollisuus on elintärkeää ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Eurooppa haluaa määrätä maailmanlaajuisen tahdin hiilidioksidipäästöjen vähentämiselle, mutta sen on tehtävä enemmän tukeakseen kriittisiä toimialoja, jotka ovat osa ratkaisua synkronoidulla ja johdonmukaisella tavalla."

Vaikka raportti korostaa edistystä akkukennojen tuotannossa Euroopassa, akkujen alkupään arvoketjun kehitys ei ole kysynnän tahdissa, mikä johtaa jatkuvaan riippuvuuteen Kiinasta. ”Olemme tyytyväisiä EU:n viimeaikaisista signaaleista, joissa tunnustetaan alamme kohtaamat valtavat haasteet ja kilpailukykyuhat. Äskettäinen ehdotus laajentaa EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan välisiä sähköajoneuvojen alkuperäsääntöjä on osoitus tästä, mutta liian usein EU asettaa sääntelykärryt hevosen edelle – kriittisten toimialojensa kustannuksella”, de Vries lisäsi.

De Vries: "EU:n sääntelykehyksestä puuttuu kokonaisvaltainen lähestymistapa ajoneuvojen sähköistykseen. Säännösten tilkkutäkki – keskimäärin kahdeksan tai yhdeksän vuodessa – ohjaa tärkeitä varoja pois ja heikentää kilpailukykyä. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi ja Euroopan nousevan sähköajoneuvoteollisuuden vauhdittamiseksi EU:n on kehitettävä räätälöity sääntely- ja rahoituskehys tukeakseen liiketoimintaympäristöä."