ACEAn jäsenet ovat luvanneet 250 miljardia euroa vihreän siirtymän hyväksi. EU:n autoteollisuus on edelleen sitoutunut EU:n vuoden 2050 ilmastoneutraalisuuteen ja siirrettämiseen päästöttömään liikkuvuutuuteen, ACEA toteaa ja jatkaa:
Kuitenkin, kun autojen ja pakettiautojen uudet CO2-päästörajat tulevat voimaan vuonna 2025, pelkästään autonvalmistajat kantavat vahingollisia seurauksia, jos tavoitteet jäävät saavuttamatta.
Ilman Euroopan komission selkeää poliittista lausuntoa vuoden 2024 loppuun mennessä päästörajojen helpottamisesta, kuten myös Saksan, Ranskan, Italian ja muiden Euroopan hallitukset ovat edellyttäneet, autoteollisuus uhkaa menettää jopa 16 miljardia euroa investointikapasiteettia joko maksamalla seuraamuksia, vähentämällä tuotantoa, yhdistämällä ulkomaisia kilpailijoita tai myymällä sähköajoneuvoja tappiolla.
Komission autoteollisuuden tulevaisuutta koskevan strategisen vuoropuhelun aloittaminen tai hiilidioksidilainsäädännön vuoden 2026 tarkastelun odottaminen ei ole vaihtoehto. Valmistajat tarvitsevat nyt selkeyttä vaatimusstrategioiden viimeistelyä, yhdistämällä järjestelyjä ja muita vuoden 2025 säännöksiä.
Sähköautojen myynti on pysähtynyt noin 13%:n markkinaosuuteen eli 10 prosenttiyksikköä alle tavoitteen. Yksiselitteinen tuenjulistus tässä keskeisessä siirtymähetkessä on ratkaisevan tärkeää kilpailukyvyn ja työpaikkojen turvaamiseksi arvoketjun aikana, ACEA toteaa EU:n johtoelimille.