Teboil

Hector menestyy Ruotsissa

Ruotsissa menestyvä yksityinen rautatieyritys, Hector Rail laajentaa taas. Se on ostanut 42 kpl 200 km/t nopeuteen hyväksytttyä saksalaisvalmisteista matkustajavaunua Hollannista. Sillä on ennestään seitsemän veturia, jotka on hyväksytty 230 km/t nopeuteen. Rautatierahteihin erikoistunut Hector Rail sai luvat myös matkustajakuljetuksiin rautateillä jo vuonna 2007.

Hector Rail on Pohjoismaiden suurin puunkuljettaja rautateillä. Suurin asiakas on Stora Enso, jonka puu kulkee pääasiassa Norjasta Ruotsiin Hectorin kyydissä. Hector Rail kuljettaa raiteilla noin 3,5 miljoonaa kuutiot puuta vuodessa.


Liikenneministerit tapaavat Saksassa

Liikenneministeri Merja Kyllönen osallistuu kansainväliseen liikenneministerifoorumiin, joka järjestetään Saksan Leipzigissa 22.-24 toukokuuta. Kokouksen teemana on liikenteen rahoitus.

Keskustelua herättää liikenteen kasvavista vaatimuksista ja tiukentuvista budjeteista tuleva haaste liikenteen infrastruktuurille.

Lentomatkustajien määrän odotetaan kaksinkertaistuvan, lentoliikenteen kolminkertaistuvan ja konttiliikenteen nelinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Pelkästään satamien, lentokenttien ja tärkeimpien rautatieyhteyksien investointien odotetaan nousevan 11 triljoonaan dollariin vuonna 2030. OECD:n mukaan nykyinen infrastruktuuri pystyy tukemaan ainoastaan 50 prosenttia kasvun tarpeesta.

Liikenne- ja viestintäministeriö esittelee yhdessä Liikenneviraston ja Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin kanssa uuden ajan liikennepolitiikkaa foorumin yhteydessä esillä olevalla messuosastolla. Samassa yhteydessä esitellään Helsingissä kesäkuussa 2014 pidettävää älyliikenteen ITS Helsinki -tapahtumaa.


Scania ja Sinuhe tupakointia vastaan

Perinteinen Scaniamilen (Scania-kymppi) hölkkäkisa Scanian työntekijöille 23.5. on samalla lähtölaukaus Scanian ja EU-komission yhteistyölle "Ex-Smokers" kampanjassa. EU:n kolme vuotta jatkunut "Ex-Smokers are unstopable" (Ex-Tupakoitsijoita ei pysäytä mikään) ajaa ajatusta, että tupakasta vapauduttuaan kunto paranee "pysäyttämättömäksi". Ex-Smokers kampanja on ottanut työkaluksi iCoach´in, interaktiivsen tupakoinnin lopettamisohjelman (kts. netistä).

Suomessa kansanedustaja Sinuhe Wallinheimo on tehnyt eduskunnassa aloitteen, joka velvoittaisi tupakoitsijat vastaamaan jälkiensä eli tumppien ymv. siivouskuluista. Wallinheimon isä, syöpä- ja liikennelääkäri Hannu Wallinheimo tunnetaan menestyksellisenä kilpa-autoilijana, joka sponsorituella vastusti näkyvästi tupakointia jo 1960-luvulla myös kansainvälisissä MM-ralleissa.



Merirahdin hintavaihtelut yhä korkealla

DHL Global Forwardingin julkaiseman markkinakatsauksen mukaan merirahtihinnat jatkavat yhä voimakasta vaihteluaan.

Suurimmat muutokset koskevat Kaukoidän tuontikuljetuksia.

Varustamot ovat jo useaan kertaan ilmoittaneet hintojen korotuksista, mutta koska kuljetettavat määrät ja tarjolla oleva kapasiteetti eivät ole kohdanneet – useissa laivoissa on edelleen ollut tyhjää tilaa – eivät ilmoitetut korotukset ole toteutuneet, vaan hinnat tuntuvat päinvastoin edelleen laskevan. Tällä hetkellä osa varustamoista on jo jatkanut nykyisiä tasojaan kesäkuun loppuun ja ilmoittaneet sen jälkeen tapahtuvista tuntuvista korotuksista, suuruusluokkaa USD 750 – 1000/TEU.

Lue lisää: Merirahdin hintavaihtelut yhä korkealla


Saimaan syväväylä suljettu Kyrönsalmessa 23.5.

Saimaan syväväylä on suljettuna Kyrönsalmessa Olavinlinnan ponttonisillan kohdalla torstaina 23.5.2013.

Liikennekatkos laivaväylällä kestää kello 07.00–11.00. Katkos johtuu OIavinlinnan ponttonisillan korjauksesta.


Sisulta kaatumissuoja

76 t ja 4,4 m nostavat myös puunkuljetuksissa yhdistelmän painopistettä. Kaatumisriski kasvaa. Tähän on Sisulla kehitteillä elektroninen suoja, varoitin, jolla voidaan estää kaatumisonnettomuus. "Tässä vaiheessa emme voi kertoa asiasta enempää. Siihen liittyy patenttikysymyksiä samalla kun laitetta kehitetään edelleen", Sisun toimitusjohtaja Timo Korhonen kertoo Auto, tekniikka ja kuljetus -lehdelle. Erityisesti puu- ja maa-aineskuljetukset ovat Sisun erikoisosaamisen alueita.


EU tutkii öljykartellia

EU-komissio on pyytänyt Nesteeltä tietoja epäillystä öljy-yhtiöiden hintakartellista Euroopassa. Myös Euroopan kolmanneksi suurimmalta, Ranskan Totalilta on pyydetty tietoja.

Kartelliepäilyt lähtivät liikkeelle Unkarin bio-polttoaineita valmistavan Pannonia Ethanolin tehtyä valituksen syrjinnästä sen yrityksissä päästä mukaan Platts´n hintalistoille. Epäilyksen alaisia ovat Shell, BP ja Statoil.

Sekä Total että Neste ovat vakuuttaneet yhteistyöhaluaan selvityksissä. Total on tuonut julki epäilynsä mahdollisen hintakartellin olemassa olosta. Statoil on ilmoittanut, että sillä on ehdoton nollatoleranssi kaikkeen, mikä liittyy hintakartelliin öljyalalla.


Liikenteen tutkimuksen blogi avattu

Fintrip-hanke on avannut oman blogin, josta voi lukea ajankohtaisia kirjoituksia liikenteen tutkimuksen tiimoilta. Blogi tarjoaa ajantasaista tietoa Fintrip-hankkeen etenemisestä.

Blogin ensimmäisessä kirjoituksessa kannustetaan luopumaan totutuista ajattelutavoista ja kokeilemaan uutta, myös tutkimuksessa. Kun rahaa on käytössä yhä vähemmän, on käytössä olevat keinot hyödynnettävä monipuolisemmin, keskityttävä siihen missä olemme hyviä ja jos hyväksi todetaan, vaikkapa lainattava naapureilta.

Lue lisää: Liikenteen tutkimuksen blogi avattu


Yli 750 000 kuskia kiinni ylinopeudesta

Euroopan laajuisessa nopeuksien kontrollointioperaatiossa havaittiin yli 750 000 kuskia, jotka ajoivat ylinopeutta. 28 valtiota ottivat osaa operaatioon, jonka koordinoi Euroopan liikennepoliisien verkosto TISPOL.

Yhteensä 760 914 ylinopeushavainnosta 265 700 havaintoa tekivät suoraan poliisit ja 495 214 havaintoa tehtiin automaattisilla laitteilla.

Tuloksia kommentoinut TISPOLin presidentti Koen Ricour huomautti, että ylinopeus on yksi ”kolmesta suuresta tappajasta” tieliikenteessä.


Tampereentien liittymätyöt muuttavat liikennejärjestelyjä Hollolassa

Tampereentien ja Kirkkotien liittymän muutostyöt aiheuttavat muutoksia liikennejärjestelyihin Hollolassa.

Kesäkuussa alkavissa muutostöissä nelihaarainen liittymä muutetaan kolmihaaraiseksi ja siihen asennetaan liikennevalot.

Rakennuskohde sijaitsee Hollolassa Hälvälän koulun kohdalla, noin 4 kilometriä Hollolan kuntakeskuksesta länteen, Tampereentien/Soramäentien (mt 2955) ja Kirkkotien (mt 3161) liittymässä.

Lue lisää: Tampereentien liittymätyöt muuttavat liikennejärjestelyjä Hollolassa


Tietöitä edelliskesiä vähemmän

Liikenneviraston julkaiseman tiedotteen mukaan maanteiden päällysteitä uusitaan tänä kesänä noin 2200 km. 

Päällystettyjen maanteiden ylläpitoon käytetään noin 140 miljoonaa euroa, josta vajaalla 20 miljoonalla eurolla uusitaan tiemerkintöjä. Työt keskittyvät pääteille.

Päällysteiden ylläpitoon käytettävä rahoitus on pysynyt samalla tasolla jo useita vuosia vaikka kustannustaso on raaka- ja polttoaineiden hinnannousun seurauksena jatkuvasti kohonnut. Aiemmin samalla rahalla onkin saatu enemmän uutta päällystettä.

Kun kaikkia huonokuntoiseksi määriteltyjä tieosuuksia ei voida korjata, tiestön kunto väistämättä heikkenee, Viime vuoden lopulla huonokuntoisiksi määriteltyjä teitä oli noin 4350 km, noin 660 kilometriä enemmän kuin vuotta aiemmin.

Lue lisää: Tietöitä edelliskesiä vähemmän


Sprinter pesi kasvonsa

Mercedes-Benz Sprinterin uusi malli esittelee viisi uutta turvallisuusjärjestelmää, moottorit  Euro6 ja pieniä ulkonäkömuutoksia.
 Elektronisen ajonhallintajärjestelmän osana oleva sivutuulen vakautusjärjestelmä on vakiovarusteena. Törmäyksenestoavustin ja katveavustin ovat lisävarusteita. Lisäksi uusia turvajärjestelmiä ovat kaukovaloavustin ja ja kaista-avustin.

Alustan madaltaminen on pienentänyt ilmanvastusta ja siten myös polttoaineenkulutusta. Samalla siitä on tullut helpompi lastauksen ja kuorman purkamisen suhteen. ESp:tä on jalostettu muun muassa Arctic Testin tulosten perusteella.
Euro6 päästöarviot on toteutettu BlueTec-moottoreiden ja SCR- järjestelmän avulla, AdBlue  tulee siis tässäkin luokassa valtiksi.
Dieselmoottoreiden suorituskyky on pysynyt entisellään.

Sprinterin ahdetun Euro6:n teho on 115 kW(156 hv)/5000 r/min, 240 Nm/3000-4000 r/min. Iskutilavuutta on 1,8 litraa. Moottorin käyttövoimaksi voi valita myös maakaasun ominaisuuksien muuttumatta. Sprinter on varustettu kuusivaihteisella käsivalintaisella vaihteistolla tai seitsemän vaihteisella automaattivaihteistolla.

Uuden Sprinterin  huoltoväli on parhaimmillaan 60 000 km.
Ajovalot ovat entistä kulmikkaammat, uusi konepeitto entistä korkeammalla. Takana uuden muotoiset takavalot. Uusi radio kätkee sisäänsä bluetooth toiminnon ja Becker MAP PILOT navigointi järjestelmän.
Tilattavissa kesäkuusta, toimitukset syyskuusta.


Läppäri autoon!

Kahan ohjelmassa olevien Zirkona asennustelineiden luettelo on uusiutunut. Vuoden 2013 luettelossa uusien tuotteiden lisäksi esitellään myös helppo valintamenetelmä sopivan asennustelineen löytämiseksi.

Kiinnitystelineen käytön perusta ajoneuvoasennuksissa on sekä ergonomian että turvallisuuden parantaminen, samoin vähentää pudonneiden tietokoneiden rikkoutumisia.

Liikkuvien toimistojen lisääntymisen myötä telineiden käyttötarve ajoneuvoissa kasvaa jatkuvasti. Telineet soveltuvat henkilö- ja pakettiautoihin, kuorma- ja linja-autoihin sekä työkoneisiin.


Kunnon kartta läppäriin

Uuden painetun GT Tiekartasto Suomi 2013:n ostaja saa veloituksetta käyttöönsä myös kartaston mobiilisovelluksen. Karttakeskuksen julkaisema GT Tiekartasto Suomi 2013 on jo 19. painos Suomen myydyimmästä tiekartastosta.

Nyt tiekartaston ostaja voi maksutta ladata itselleen tiekartaston mobiilisovelluksen. Painetussa tiekartastossa on latauskoodi, jonka käyttäjä voi rekisteröidä Karttakauppa.fi-sivuilla. Latauskoodin rekisteröimällä käyttäjä saa avauskoodin, jolla hän voi aktivoida mobiiliversion käyttöönsä. Sovelluksen maksuton käyttöoikeus on voimassa vuoden 2014 maaliskuun loppuun saakka.


Tecamaster valvoo öljysäiliöitä

Tecalemit Oy on kehittänyt Tecamaster-nimisen järjestelmän, joka valvoo ja ohjaa automaattisesti autokorjaamojen öljysäiliöiden pintaa, raportoi öljynkäyttöä ja antaa vikahälytyksiä.

Järjestelmällä voi öljyn lisäksi seurata kaikkia muitakin korjaamon tuore- ja jätenesteitä. Se tilastoi jokaisen käytetyn litran automaattisesti ja käyttäjäkohtaisesti, joten öljyhävikistä päästään eroon. Pumppujen käytön aikarajoittimilla voidaan estää valvomattomien aikojen vuototapaukset.

Öljyhävikki on autokorjaamoille sekä ympäristöllinen että taloudellinen ongelma. Eri syistä johtuen korjaamojen öljyhävikki on 5–15 %, joten vuositasolla hävikki on tuhansia litroja öljyä ja kymmeniätuhansia euroja.


KuljetusNET avattu

Uusi uutisportaali, Kuljetusnet.fi on avattu! Auto, Tekniikka ja Kuljetus -lehden ja Ajolinjan yhdessä toimittamasta portaalista löydät tuoreimmat ja mielenkiintoisimmat logistiikkaan ja liikenteeseen liittyvät uutiset kätevästi samalta sivustolta.