Toyotalta uusi raskaansarjan Traigo80 - sähkötrukki
- Luontiaika
- 26.04.2018 13:18
Toyota Material Handling esitteli täysin uuden Toyota Traigo80-sähkötrukin CeMAT-messuilla Hannoverissa Saksassa 23 huhtikuuta. Tämä 80 voltin raskaansarjan vastapainotrukkimallisto kattaa 6-8 tonnin nostokykyluokat. Uusi Traigo80 erottuu markkinoiden muista samantyyppisistä trukeista suorituskyvyllään, ohjattavuudellaan ja tehokkuudellaan. Se on joka paikan trukki, joka on rakennettu työskentelemään hiljaisesti ja päästöttömästi.
Tehokkaat moottorit tarjoavat vahvan ajovoimansiirron ja korkean ajonopeuden, mikä takaa Toyotan mukaan vähintään saman suorituskyvyn kuin polttomoottorikäyttöisellä trukilla. Trukin ohjautuu hyvin myös ahtaissa tiloissa kuten tuotanto- tai varastoalueilla johtuen pienestä takapyörien kääntösäteestä. Visuaalinen ja selkeä kojelauta sekä ergonomisesti suunnitellut hallintalaitteet parantavat kuljettajan ajokokemusta. Kelluvarakenteinen ohjaamo hyvällä äänieristyksellä eliminoi tehokkaasti värinät ja melun. Kuljettajan ja työympäristön turvallisuutta on parannettu 360-näkyvyydellä ja Toyota SAS -ajonvakautusjärjestelmällä, joka myös sujuvoittaa työskentelyä.
Uusissa 80-V:n malleissa on sähköinen ohjaustehostin ja optimoitu energiatehokkuus, jotka pienentävät virrankulutusta. Tämä antaa asiakkaille mahdollisuuden valita akkuteknologia tarpeidensa mukaan. Helppoa akunvaihtoa varten trukissa on avoin runko, jolloin akun asennus ja vaihto ovat helppoja tehdä. Trukin kaikki osat ovat suojattuja märkiä ja pölyisiä olosuhteita ajatellen. Pääkomponentit ovat kuitenkin helposti saavutettavissa erillisen huoltoluukun kautta. Ergonominen hytti mahdollistaa kuljettajan sujuvan työskentelyn kaikissa työympäristöissä ja sääolosuhteissa. Lisäksi Traigo80-malliston käyttö- ja huoltokustannukset ovat merkittävästi alemmat kuin vastaavilla polttomoottoritrukeilla.
Norja: Nastarenkailla haittamaksu kolmen kaupungin keskusta-alueilla
- Luontiaika
- 23.04.2018 20:46
Norjassa pääkaupunki Oslo sekä seuraavaksi suurimmat kaupungit Trondheim ja Bergen ovat määränneet haittamaksun autoilusta nastarenkailla keskusta-alueillaan.
Haittamaksua perustellaan nastojen katuja kuluttavalla vaikutuksella sekä sekä niiden aiheuttamalla terveydelle haitallisella katupölyllä.
Henkilö- ja pakettiautoille sekä muille ajoneuvoille kokonaispainoltaan alle 3,5 tonnia päivämaksu on 35 NOK (3,64 €), kuukausimaksu 450 NOK (46,75 €) ja vuosimaksu 1400 NOK (145,44 €).
Kokonaispainoltaan 35 tonnia ylittävät eli käytännössä kuorma- ja linja-autot joutuvat maksamaan kaksinkertaisen hinnan vastaavasti eli euroissa 7,28 €/päivä, 93,50 €/kuukausi ja 290,88 €/vuosi.
Vuosimaksulla tarkoitetaan kuutta talvikuukautta eli 1.11. - 28.4.
Norja: Liettualainen "Tesla"-kuljetusliike syytettynä useista rikkeistä
- Luontiaika
- 20.04.2018 13:30
Norjan poliisi on tarttunut liettualaiseen kuljetusliikkeeseen, jonka tehtävänä on Tesla-sähköautojen kuljettaminen Ruotsin Göteborgin satamasta Norjaan.
- Liettualaisten kuljetusrekat ovat kulkeneet ylikuormattuina. Niillä on todettu olevan teknisiä vikoja, huonokuntoisia jarruja ja laittomia renkaita, Norjan itärajan Svinesundin ja Taralrudin tarkastuspisteiden johtaja Erik Wolff sanoo.
Norjan poliisi pitää "mielenkiintoisena", että liettualaisten Tesla-kuljetukset ovat kulkeneet Ruotsin läpi huomautuksitta. Teslan edustaja on ottanut asian vakavasti, ja pyytänyt Norjan poliisin tarkastajia Ruotsiin Göteborgin satamaan tarkastamaan ja ohjeistamaan kuljetusten suorittajia. Näin on myös tapahtunut.
Ruotsin "AKT" jätti kolme rikosilmoitusta slovakialaisesta kuljetusliikkeestä
- Luontiaika
- 20.04.2018 13:16
Ruotsin kuljetustyöntekijäliitto Transport on jättänyt rikosilmoituksen slovakialaisesta kuljetusliikkeestä Bring Trucking'stä Veroviranomaisille, Työviranomaisille ja poliisille. Ammattiyhdistyksen mielestä 100 autolla Ruotsissa kuljetuksia suorittava Bring jättää järjestelmällisesti verot ja sosiaalikulut maksamatta.
- Annamme selvityksemme Työvoimaviranomaisille käteen. Jos viranomaisemme eivät ryhdy toimenpiteisiin, poliitikkojemme meillä ja EU:ssa on aika toimia, Transportin Tommy Jonsson sanoo Transportarbetaren lehdelle.
- Ja jos viranomaisemme nyt ryhtyvät edellyttämiimme toimenpiteisiin, tulemme antamaan uusia tapauksia selvitettäviksi, Jonsson jatkaa.
Shell ja AirFlow Truck loivat aerodynaamisen kuorma-auton
- Luontiaika
- 20.04.2018 13:04
Shell Lubricants ja AirFlow Truck Company ovat paljastaneet uuden polttoainetehokkaan kuorma-auton. Starship nimisellä kuorma-autolla on tarkoitus osoittaa, kuinka paljon mahdollisuuksia rahtiliikenteen energiankulutuksen vähentämisessä on. Autossa käytetään tällä hetkellä saatavilla olevia tekniikoita lastin siirtämiseen mahdollisimman vähäisellä energialla.
Shell on toiminut teknisenä neuvojana moottorin ja voimansiirto-osista suhteen sekä tehnyt suositukset voiteluaine tarpeisiin Starship Project -kuorma-autossa. Auto käyttää Shellin alhaisen viskositeetin täysin synteettistä raskaan kaluston moottoriöljyä. Alempi viskositeetti tuottaa paremman polttoainetalouden verrattuna perinteiseen SAE 15W-40:een.
Ennen ensimmäistä julkista esittelyään Shell Make the Future -tapahtumassa Kalifornian Sonomassa, yritykset ovat jatkaneet auton hienosäätöä. Toukokuussa 2018 Shell ja AirFlow Truck Company suunnittelevat näyttävänsä Starshipin suorituskyvyn ajamalla USA:n rannikolta rannikolle: Kaliforniasta Floridaan. Lastia tulee olemaan suurin sallittu määrä, 36 287 kg.
Painon vähentämiseksi sivupaneelit, konepelti ja keula on tehty hiilikuidusta. Moottorina toimii 6-sylinterinen Cummins X1 diesel, jonka teho on 400 hevosvoimaa ja vääntömomentti 2508 Newtonmetriä. Moottori on säädetty toimimaan voimansiirron kanssa siten, että kierrokset pysyvät alhaisina jopa 800 rpm. Autoon on tulossa tulevaisuudessa moottoroitu akselijärjestelmä, jossa takimmainen akseli korvataan vetävillä sähkömoottoreilla.
Ruotsi: Autoille "pallo jalkaan" 36 tunniksi
- Luontiaika
- 20.04.2018 13:02
Ruotsin hallitus esittää ajoneuvon maadotuksen betonipuntilla tai vastaavalla pidennettäväksi 24 tunnista 36 tuntiin. Esitys lähetetään lähiaikoina eduskunnan käsittelyyn.
- Pidennetty pakkopysäytys sääntörikkomuksista on tehokas tapa ehkäistä rikkomuksia. Jokainen seisokkitunti kuljetuksissa maksaa. Pidennetty pakkopysäytys antaa myös tutkijoille lisäaikaa selvittää yksityiskohtia samalla kun voidaan paremmin varmistaa, että langetettu rangaistusmaksu tulee maksetuksi. Erityisesti laittoman kabotaasin selvittämisessä pidennyksellä on merkitystä, liikenneminister Tomas Eneroth perustelee.
Jos ajoneuvon epäillään kunnoltaan vaarantavan liikenneturvallisuutta, maadotuksella ei ole aikarajaa.
Ruotsi: Kolme kuukautta vankeutta 2,79 promillesta
- Luontiaika
- 20.04.2018 12:23
Ruotsin Billerudissa helmikuussa pysäytetty kuorma-auton kuljettaja puhalsi 4,32 promillea. Kuljettaja puolustautui kertomalla, että hänet oli myrkytetty eikä siten voinut olla vastuussa korkeasta alkoholilukemasta veressä. Oikeus antoi kuitenkin "alennusta" pidätetyn promillemäärään ja tuomitsi kuljettajan 2,79 promillen alholin vaikutuksen alaisena ajamisesta kolmen kuukauden ehdottomaan vankeuteen.
Toyota Material Handling aloittaa Litium Ioni -akkujen valmistuksen
- Luontiaika
- 20.04.2018 11:53
Toyota Material Handling lanseerasi Li-ion –akkuihin perustuvan varastotrukkimalliston jo vuonna 2013. Akkuteknologia perustui silloin yhteistyöhön akkutoimittajien kanssa. Stuttgartin Logimat-messuilla 13.-15. maaliskuuta yhtiö kuitenkin esitteli täysin uuden, itse suunnittelemansa ja valmistamansa litium-ioni-akkuratkaisun, joka varmistaa Li-ion –teknologian lopullisen läpilyönnin trukkimarkkinoilla. Sen takaa mm. aikaisempaa huomattavasti alhaisempi hinta.
Vuoden 2013 lanseerauksensa jälkeen Li-Ion –trukkeja on toimitettu mm. kuljetusterminaaleihin ja logistiikkakeskuksiin sekä erityisesti elintarviketeollisuuteen johtuen akun hygieenisemmasta rakenteesta. Litiumioni-akkuteknologia on mullistanut trukkien käytettävyyden. Aikaa vievää akunvaihtoa ei enää tarvita vuorotyössä, sillä akkua voi ladata lyhyitä aikoja vaikkapa lounas- ja kahvitauoilla toisin kuin perinteisellä akkuteknologialla. Taukolataukset kattavat työvuoronaikaisen energiatarpeen ja mahdollistavat 24/7 –käytön ilman akunvaihtoa. Täten Li-Ion -tekniikka on myös turvallisuus- ja ergonomiakysymys - raskaita akkuja ei enää tarvitse vaihtaa ja työtapaturmien riski ja lihasvoiman tarve vähenee.
Li-Ion –teknologia muuttaa myös logistiikkakeskuksien ja varastojen rakennustapaa. Erillisten ilmastoitujen ns. akunlataus- ja akunvaihtohuoneiden tarve poistuu. Li-Ion –akku on täysin suljettu rakenne eikä siitä poistu myrkyllisiä höyryjä tai nesteitä. Täten Li-Ion trukkia voidaan ladata normaaleissa tuotantotiloissa. Suomeen on jo rakenteilla suuri 80 000 lavapaikan logistiikkakeskus ilman erillistä ja kallista akunlataushuonetta.
Uusien modulaarirakenteisten litiumioniakkujen kennoston rakenne mahdollistaa korkean energiatiheyden ja hyötysuhteen sekä pidemmän käyttöiän. Rakenteen ansiosta asiakkaat saavat aina oikein mitoitetun akun, joka on yhteensopiva heidän toimintovaatimusten kanssa. Akuilla on seitsemän vuoden takuu. Oman valmistuksen ja uuden rakenteen ansiosta Li-Ion akkujen hinta laskee merkittävästi lähes perinteisen akkuteknologian tasolle.
Tanska: Vankeutta ja 6 vuoden maahantulokielto rahtikirjaväärennöksestä
- Luontiaika
- 20.04.2018 11:52
47-vuotias turkkilainen kuljettaja tuomittiin 18.huhtikuuta Tanskan Koldingissa 30 vuorokauden ehdottomaan vankeuteen ja 6 vuoden maahantulokieltoon rahtikirjojen väärennyksestä. Tuomio tuli Tanskan mallin mukaan viivyttelemättä.
Tanskan liikennevalvonnan erikoisjoukko Tungvogncenter Syd pysäytti turkkilaisen kuorma-auton Skaerup Vejlen taukopaikalla 16. huhtikuuta 2018. Kuljettaja näytti ajolupaa ja rahtikirjan, jonka mukaan hän oli ajamassa rahtia Turkista Tanskaan. Tarkastajlle selvisi nopeasti, että rahtikirjat oli väärennetty. Tuomio tuli yhtä nopeasti. 30 vuorokauden vankeuden jälkeen kuljettaja häädetään Tanskasta.
Lähes puolet Toyotan Euroopassa myydyistä autoista hybridejä
- Luontiaika
- 20.04.2018 10:27
Toyota Motor Europen vuoden ensimmäisen neljänneksen myydyistä ajoneuvoista 45 prosenttia oli hybridejä. Toyotan hybridien myynti Euroopassa kasvoi 18 prosenttia viime vuoden vastaavasta, ollen 125 400 autoa. Yhteensä Euroopassa myytiin 280 300 (4%) Toyotaa ja Lexusta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Toyotan hybridien myyntiin vaikutti vahvasti osaltaan uusi Toyota C-HR.
Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Toyota myi Euroopassa 10 596 Hiluxia ja 7 067 Proacea. Suomalaisille hyvin tuttua Hiaceakin myytiin 16 kappaletta.
Huomattavia poikkeuksia tulossa Helsingin lähijunaliikenteeseen
- Luontiaika
- 20.04.2018 10:06
Helsingin ratapihan toimivuuteen ja tehokkuuteen liittyvät ratatyöt vaikuttavat HSL-lähijunaliikenteeseen kesä–elokuussa 2018. Aikana 24.6.–5.8. : osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä ratapihan laitimmaisten raideparien ollessa vuorotellen poissa käytöstä. Työt aiheuttavat poikkeuksia Pasilan lähtöraiteilla. Tarkemmat tiedot aikataulumuutoksista voi tarkistaa myöhemmin HSL reittioppaasta (www.reittiopas.fi) ja VR:n matkahausta (www.vr.fi).
Suomessa uudenlainen sähköautopalvelu aloittaa Lappeenrannassa
- Luontiaika
- 20.04.2018 08:49
Lappeenrannan kaupunki on tehnyt sopimuksen sähköautoja koskevasta ajoneuvopalvelusta AR-Rent Oy:n (Hertz Car Sharing) kanssa. Kyseessä on neljän sähkökäyttöisen henkilöajoneuvon palvelu kolmevuotiselle sopimuskaudelle.
Palvelussa autot ovat ensisijaisesti kaupunkikonsernin käytössä virka-aikana, jolloin kaupungin yksiköt varaavat ajoneuvoja tarpeen mukaan. Mikäli kaupunki ei ole varannut ajoneuvoja käyttöönsä, autot toimivat niin sanottuina yhteiskäyttöautoina eli ne ovat muun muassa alueen yritysten, asukkaiden ja matkailijoiden vuokrattavissa. Iltaisin ja viikonloppuisin autot ovat ensisijaisesti juuri muiden kuin kaupungin henkilöstön työkäytössä.
Kaupungin kolmen vuoden sopimuksen hinta on enimmillään 77 630 euroa. Hinta tulee käytännössä muokkautumaan autojen käyttömäärän mukaan. Lappeenrannan kaupungin tekemä sopimus on Suomessa ainutlaatuinen ja niin sanotusti pilottimalli vastaavanlaisiin palvelumuotoihin, jossa omaa kalustoa on mahdollisimman vähän.
-Tarkoitus on, että kaupunki ei itse omista enää autoja, vaan ne ovat yhteiskäytössä olevia vuokra-autoja. Autot kulkevat uusiutuvalla energialla, mikä edistää myös tavoitteitamme päästöjen vähentämisessä, sanoo kaupungininsinööri Olli Hirvonen.
Autot tulevat käyttöön 15.5.2018 ja ovat vuokrattavissa heti kaikille. Varauksia voi tehdä jo etukäteen. Autot sijaitsevat kaupungintalon paikoitusalueella, katutason kerroksessa, missä ovat myös niiden latauspisteet. Ajoneuvojen varaus ja käyttöönotto tapahtuvat mobiilisovelluksen tai nettisivuston kautta rekisteröitymällä Hertzin palveluun. Tarkemmat ohjeet ja rekisteröintisivut löytyvät osoitteesta www.hertzcarsharing.fi.
LVM: Lisää puurakentamista teille
- Luontiaika
- 20.04.2018 08:35
Puun käyttöä liikenneinfrastruktuurin rakentamisessa halutaan lisätä. Puuta käytetään muun muassa siltojen, kaiteiden ja meluesteiden, valaisinpylväiden sekä erilaisten katosten ja kansien rakentamisaineena.
Liikenne- ja viestintäministeriö on valmistellut yhteistyössä ympäristöministeriön ja Liikenneviraston kanssa luonnoksen liikenneinfran puurakentamisohjelmasta. Ohjelman tavoitteena on puun käytön turvaaminen ja edistäminen väyläinfrarakentamisessa. Lisäksi ohjelmalla halutaan nostaa puusiltojen osuutta valtion rakennuttamista silloista. Ohjelmaluonnoksesta pyydetään lausuntoja 4. toukokuuta mennessä.
Tällä hetkellä valtion ajoneuvo- ja kevyen liikenteen väylillä on yhteensä 637 puusiltaa, joista yli 400 on tarkoitettu ajoneuvoliikenteelle. Suomessa rakennetaan maatieverkolle vuosittain noin 100-120 siltaa. Puusiltojen rakentamista puoltaa puusiltojen käytöstä aiheutuvat alemmat hiilidioksidisäästöt sekä erityisesti kevyen liikenteen silloissa miellyttäväksi koettu materiaali. Maantiesiltojen käyttöiäksi määritellään materiaalista riippumatta 100 vuotta.
Ruotsi: Schenker panee itseajavan sähkökuorma-auton yleiselle tielle
- Luontiaika
- 20.04.2018 08:21
Jos Ruotsin kuljetusvirasto (Transportstyrelsen) suo, Schenker ja yhteistyökumppani Einride käynnistävät ensi syksynä itseajavan raskaan sähkökuorma-auton kulkemaan Jönköpingissä Schenkerin kahden rahtiterminaalin välillä. Osa matkasta kulkee yleisellä tiellä.
- Sähköllä kulkevat ja itseajavat kuorma-autot edustavat kahta tärkeää tulevaisuusteknologiaa, joilla on käänteen tekevä vaikutus maailmanlaajuisesti kuljetus- ja logistiikkamarkkinoilla, DB Schenkerin hallituksen jäsen Ewald Kaiser toteaa.
Saksa: 25,25 m Gigalinerit saavat lisää tietä
- Luontiaika
- 20.04.2018 08:05
Berliinin hallinto-oikeus on päättänyt, että 25,25 m pitkät rekat, nk. Gigalinerit, saavat jatkaa niille myönnetyillä teillä. Näin "Allianssi ratojen puolesta" (Allianz pro Schiene) koki uuden karvaan tappion taistelussaan rautatiekuljetusten puolesta Gigalinereita vastaan. Samalla 25,25 m pitkät rekat saavat Saksassa uusia hyväksyttyjä rakenneratkaisuja.
Saksassa on avattu 11 600 km valtateitä 25,25 m pitkille rekoille. "Allianssi ratojen puolesta" vastustaa jokaista uutta kilometriä, joka myönnetään Gigalinereille. Samalla Saksan liikenneministeriö kiittää Berliinin hallinto-oikeuden päätöstä kasvavan rahtiliikenteen energian ja vahingollisten päästöjen säästäjänä.