Osallistuessaan 35. kansainväliseen sähköajoneuvo-symposiumiin (EVS) Oslossa Vitesco Technologies esitteli harvinaisia ​​maametalleja sisältämättömän sähkömoottorin, joka on suunniteltu erityisesti pitkille ajomatkoille, nopeampaan ajoon moottoriteillä ja siten tulevaisuuden pitkän matkan sähköajoneuvoihin. Järjestelmää kutsutaan ulkoisesti viritetyksi synkroniseksi sähkökoneeksi (EESM), ja se on vaihtoehto pysyvästi viritetyille synkronisille koneille (PSM), joka on tällä hetkellä ajoneuvojen sähköistyksen standardi.

Varsinkin suurella nopeudella EESM näyttää olevan tehokkaampi verrattuna PSM:ään. Teknisistä yksityiskohdista tarkemmin, magneettien sijaan roottorissa on puolat. Suurilla nopeuksilla tehokkuuden lisäksi tämä tarjoaa sen etuna, että kestomagneettien hinnat ovat nyt nousseet 10 vuoden huipulle. Lisäksi taajuusmuuttajan CO2-jalanjälkeä pienentää harvinaisten maametallien louhintaan liittyvä osuus, jolla voi olla positiivinen vaikutus tuotteen kestävyyteen sen elinkaaren aikana.

”Oslo on kaikkien autojen sähköistyksen suurten nimien kohtauspaikka. Esittelemme siellä kohokohtia nykyisestä valikoimastamme sekä innovaatioita sähköliikkuvuuden tuleviin vaatimuksiin – erityisen tehokkaaseen sähköajoon”, kommentoi Thomas Stierle, Vitesco Technologiesin johtokunnan jäsen ja sähköistysteknologian ja elektronisten ohjainten liiketoiminnan johtaja. .