MAN - Vaihtoautot

Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n tuore työmatkustuskysely nostaa esiin, että äkillisesti kohonneet polttoainekustannukset näyttävät kaatuvan työssään autoa tarvitsevien niskaan. Jotta työnteon kustannukset eivät nousisi pilviin, työautoilijoille tarvitaan pikaisesti väliaikainen verovapaan kilometrikorvauksen nosto.

Etenkin myyntityössä työauton käyttö on välttämätöntä, sillä työn luonteeseen kuuluu asiakkaiden henkilökohtainen tapaaminen. Valtaosa (76,4 %) MMA:n kyselyyn vastanneista myynnin ja markkinoinnin ammattilaisista käytti omaa autoa työajoihin. Vapaa autoetu oli 15,9 prosentilla vastaajista. Lisäksi vastaajat käyttivät käyttöetuautoa (4 %), omaa vuokra-autoa (1,6 %) esimerkiksi yksityisleasing-sopimuksella tai jotain muuta (2,2 %).

Muuttunut tilanne ei ole juurikaan vaikuttanut sopimuksiin työauton käytöstä. Vastaajien työpaikoista suurimmassa osassa (80,9 %) ei ole keskusteltu yrityksen autopolitiikasta, kuten esimerkiksi oman auton vaihtamisesta työsuhdeautoon. Keskustelua oli käyty kymmenennesosassa (10,3 %) vastaajien työpaikoista, mutta sen seurauksena 60 prosenttia vastaajista ei saa tai ole saamassa työsuhdeauton verotusarvoa peruspalkan päälle.

Valtaosassa (85,3 %) vastaajien työpaikoista ei myöskään ole neuvoteltu uusista kompensaatioratkaisuista, jotta ne vastaisivat työautokulujen nousua.

− Kustannusten nousu on äkillisesti lisännyt työssään autoa tarvitsevien kuluja. On kohtuutonta, että tilanne rokottaa pääosin työntekijöitä, joille auton käyttö työssä on välttämätöntä, huomauttaa MMA:n puheenjohtaja Marko Hovinmäki.

Kun työnantajat eivät juurikaan näytä vastausten perusteella kompensoivan kustannusten nousua, ei myöskään verotus tuo helpotusta. Nykyistä verovapaan kilometrikorvauksen tasoa suhteessa työautoilun kuluihin piti lähes yhdeksän kymmenestä (88,6 %) joko täysin tai jokseenkin riittämättömänä.

− Nyt työautoilijat tarvitsevat pikaisesti väliaikaista kädenojennusta niin, että verovapaata kilometrikorvausta nostettaisiin. Ei ole yhteiskunnankaan etu, että työnteon kustannukset karkaavat liian korkealle tasolle. Joillekin tämä voi pahimmillaan merkitä sitä, ettei työtä kannata enää tehdä, korostaa Hovinmäki.

Polttoaineiden hinnannousu on vaikuttanut nyt myös työmatkustamisen määrään neljällä kymmenestä (40,8 %) vastaajista.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!