MAN - Vaihtoautot

Kuljetusyritykset ja linja-autoyritykset todistavat varaosien pitkistä toimitusajoista. Vehicle Components Groupin toimitusjohtaja Peter Bryntesson kertoo Transportnetin haastattelussa syistä ja mahdollisesti jo täällä olevasta kevennyksestä.

Kuorma-autojen tuotteet, jotka olivat saatavilla vain päivässä tai kahdessa, vievät nyt pikemminkin pari viikkoa. Pitkät toimitusajat ovat olleet toistuva ongelma pandemian jälkeen.

"Siitä on tullut arkipäivää, pitkät toimitusajat ovat uusi normaali, vaikka ei pitäisi olla. Kenelläkään ei ole varaa pitää kuorma-autoaan paikoillaan. Kyse on yritysten tulojen menetyksestä", kertoo tilanteesta puhunut Charlotta Nilsson Ruotsin liikenneyhtiöistä.

Ruotsin linja-autoyhtiön maaliskuulta 2024 julkaistun raportin mukaan ongelmia löytyy myös bussipuolelta.

"Joudumme hylkäämään toimeksiannon tai vuokraamaan ne kollegoillemme varaosien erittäin pitkien toimitusaikojen vuoksi. Äärimmäisissä tapauksissa se voi kestää kuukausia. Pyrimme nyt pitämään omaa varastoamme, jotta seisokit eivät kestä liian kauaa. Tilanne on aivan yhtä huono kollegojemme kanssa, koska saamme paljon pyyntöjä varaosista, joita joskus tarvitaan kiireesti", Hedmanin bussi todistaa raportissa.

Vehicle Components Groupin (FKG) toimitusjohtaja Peter Bryntesson toteaa Transportnetin haastattelussa, että useat ympäristötekijät ovat asettaneet toimittajille suuria haasteita viime vuosina. Sekä varaosina jälkimarkkinoille, mutta ehkä ensisijaisesti ajoneuvojen valmistukseen.

Koronapandemia, samanaikaisesti Ukrainan sodan kanssa, on iskenyt alaan eniten. Poliittisesti tartunnan saaneet asiat, kaupan esteet ja riippuvuus muista maista voivat nopeasti tehdä suuren vaikutuksen ja häiritä autoteollisuuden komponenttien toimitusketjua.

Yksi esimerkki on puolijohteiden äärimmäinen pula, joka on ollut erittäin näkyvä ongelma vuodesta 2020 lähtien, jolloin koronapandemia ja sen seuraukset tulivat alalle shokina. Huolimatta siitä, että monet ovat oppineet, että EU on lisännyt kotimaista tuotantoa ja puolijohteiden pula ei ole yhtä akuutti, Bryntesson uskoo, että saattaa kestää kymmeniä vuosia ennen kuin tilanne palautuu täysin.

Huthi-kapinalliset ovat tehneet sarjan hyökkäyksiä rahtilaivoihin Punaisellamerellä lokakuun 7. päivästä lähtien, mikä on myös aiheuttanut suuria ongelmia merenkulussa ja maailmanlaajuisessa kaupassa. Merirosvojen hyökkäykset ovat saaneet länsimaiset laivayhtiöt suunnittelemaan reittejään uusiksi ja ottamaan pitkiä ja kalliita kiertoteitä, kuten Transportnet raportoi aiemmin.

Tammikuun lopussa laivausmäärä Suezin kanavan kautta oli keskimäärin 2,8 miljoonaa tonnia päivässä, kun se joulukuun puolivälissä oli 4,8 miljoonaa tonnia päivässä, kauppakamari raportoi vuoden alussa.

- Veneet saavat ajaa ympäri Afrikkaa, mikä on myös aiheuttanut paljon häiriöitä artikkelien jakeluverkostoon. Kun rahtialus juuttui Suezin kanavaan vuonna 2021, se oli tietysti myös kriisi, sanoo Peter Bryntesson.

Varaosatuotannossa esineitä ei myöskään valmisteta jatkuvassa virrassa, vaan erissä. Valmistuksen tullessa materiaalit voivat puuttua vallitsevien ulkoisten tapahtumien vuoksi, mikä pidentää toimitusaikoja. Malmbananin suistuminen, vaihtelevat raaka-aineiden markkinahinnat ja lisääntyvät konkurssit ovat myös ajankohtaisia ​​ongelmia, jotka häiritsevät varaosien toimitusta.

Samalla Peter Bryntesson korostaa, että keventäminen ja lyhyemmät toimitusajat ovat jo täällä. Se on jatkuva pulma, tiukat ajat ja välivarastojen puute, mutta toimittajat ovat oppineet selviytymään heitä ravistelevista maailman tapahtumista, ja tilanne on nykyään paljon vakaampi kuin viime vuosina.

(Transportnet)