MAN - Vaihtoautot

Akut vaihdetaan muutamassa minuutissa trukin avulla. Kuva: YouTube

Australialainen Janus Electric on testaamassa maailman ensimmäistä raskaisiin ajoneuvoihin tarkoitettua patentoitua vaihdettavaa akkua.

Ratkaisu poistaisi raskaiden sähköajoneuvojen tarpeen ladata 12 tunnin ajan.

Sen sijaan uusi käyttövalmis akku voidaan vaihtaa kolmessa minuutissa, mikä lisää ajoneuvon käyttöastetta.

Janus Electricin pääjohtaja Lex Forsyth sanoi, että vaihdettava akku on kuljetusalan pelin muuttaja maailmanlaajuisesti.

"Haluamme johtaa siirtymistä sähköisiin raskaiden ajoneuvojen maantiekuljetuksiin Australiassa, ja haluamme australialaisten yritysten olevan tämän maantieliikenteen seuraavan vaiheen eturintamassa maailmanlaajuisesti."

Litiumakut ovat kalliita ja siksi Janus on suunnitellut käyttökohtaisen liiketoimintamallin pitääkseen operaattoreiden etukäteissijoitukset minimissä.

Käyttäjät maksavat joko 110 AUD (67 €) per akun käyttö tai 140 AUD (85 €) per 24 tuntia. Sen sijaan, että akkuja tarvitsisi ostaa ja ladata itse, kuljettajat yksinkertaisesti vaihtavat ne vasta ladattuun akkuun jollakin lataus- ja vaihtoasemalla alkuperäisen Brisbane-Sydney-kokeilureitin varrella.

Forsyth sanoi, että asemat sijoitetaan strategisesti samaan aikaan pakollisten kuljettajan lepotaukojen kanssa.

"Lopulta tulee valtakunnallinen vaihto- ja latausasemien verkosto", hän sanoi.

Forsyth arvioi, että keskimääräinen tupla perävaunullinen B-double saavuttaisi 400-500 kilometriä latauksella kuormituksesta ja muista muuttujista riippuen, ja pienemmillä kuormilla jopa 600 kilometriä.

Esimerkiksi 900 km pitkä Brisbane-Sydney väli maksaa Forsythin mallinnuksen mukaan dieselillä noin 980 AUD (595 €), kun taas Janus-akkujärjestelmällä noin 550 AUD (335 €), mukaan lukien akun vuokraus päiväksi.

Forsyth sanoi, että pääkoneen muuntaminen akkukäyttöiseksi järjestelmäksi maksaa 85 000 AUD (51 600 €). Työ kestää alle viikon ja maksaa itsensä takaisin vuoden sisällä.

"Tämä tarkoittaa, että kalusto-operaattorit voivat toteuttaa kustannustehokkaasti koko kalustonsa massasähköityksen samoilla dieselmoottorin uusimiskustannuksilla", hän sanoi.

”Kaluston sähköistäminen tuo huomattavia kustannussäästöjä. Janus-ratkaisulla voidaan vähentää ylläpito- ja käyttökustannuksia jopa 30 prosenttia. Januksen vaihtaminen dieselistä sähkökäyttöiseksi parantaa myös kuljettajien väsymystä ja yleistä terveyttä ja hyvinvointia vähentämällä tärinää, melua ja haitallisia höyryjä.

Forsythin mukaan seuraava askel on testata vielä neljää parhaillaan muunnettavaa prototyyppiä tavoitteena tuottaa lisädataa analysoitavaksi 250 000 ajokilometriltä.