Scania-juhlakiertue

SKAL Suoritealat ry. ja B yhtiöt Oy (Ajolinja, Kuljetusnet.fi sekä Auto, tekniikka ja kuljetus) ovat tuottaneet erikoisjulkaisun "Vaarallisia Kuljetuksia", joka keskittyy nimensä mukaisesti ihmisille je ympäristölle vaarallisiin kuljetuksiin. Ensimmäinen numero tulee jakeluun Härmässä Power Truck näyttelyssä.

Vaarallisia Kuljetuksia 1/2019 nostaa päivänvaloon koko joukon tekijöitä, joista suurella yleisöllä ei ole tietoa - tekijöitä jotka yleisen turvallisuuden takia pitäisi olla jokaisen ihmisen tiedossa. Sellaisia ovat muun muassa vaarallisten aineiden ja kuljetusten varoitusmerkit. Ne pitäisi jokaisen tuntea yhtä hyvin kuin yleisimmät liikennemerkit, jotta onnettomuuden sattuessa osataan toimia oikein.

Harva tietää, että maitokuljetus on vaarallinen kuljetus! Jos maitoauto tai maitoa kuljettava säiliörekka kaatuu ojaan ja maito valuu pellolle, seuraukset voivat olla katastrofaalisia. Tai että jätekuljetukset ovat kasvavassa määrin katsottava vaarallisiksi kuljetuksiksi, jotka edellyttävät erikoislupia ja -toimia. Myös nk. tilaajavastuu, jota yleisesti vaaditaan tiukennettavaksi lakisääteisesti, jättää varjoon kaikista suurimman vastuun josta puhutaan vähemmän: lähettäjän kaiken kattavan vastuun!

Suurimpiin suurta yleisöä vaarantaviin uhkiin nousevat nk. pimeät vaarallisten aineiden kuljetukset. Puhutaan esimerkiksi tavallisiin kappaletavarakuljetuksiin ja jopa kaupan tai  Postin vaarattomilta tuntuviin pakettikuljetuksiin piiloutuvista vaarallisten aineiden pakkauksista, joista ei missään ilmene niiden sisältävän jopa räjähdysvaarallisia tuotteita tai syövyttäviä happoja. Onnettomuustapauksissa seuraukset voivat olla hyvin kohtalokkaita.

Vaarallisia Kuljetuksia 1/2019 paljastaa, että maamme huoltovarmuuden kannalta työmatkaliikenteen turvaaminen on avaintekijä. Ja että siitä johtuen pääkaupunkiseudun raidekeskeisyys voi osoittautua hyvin hankalaksi varmistettavaksi. Pitkät, laajat sähkökatkokset voivat pysäyttää lähes koko maan kuten vuonna 2008 Italiassa, tai ihan äskettäin Argentiinassa ja Uruguaissa, taannoin myös USA:ssa ja niinkin lähellä kuin Ruotsissa myrskyvaurioiden seurauksena.

Vaaralliset Kuljetukset 1/2019 jaetaan myös seuraavan Ajolinjan sekä Auto, tekniikka ja kuljetuksen liitteenä.