MAN - Vaihtoautot

Suunnittelu- ja konsultointiyhtiö Rambollin toteuttamassa tuoreessa tutkimuksessa on ensimmäistä kertaa maailmassa vertailtu MaaS-palvelun käyttäjien ja keskivertokaupunkilaisten matkustuskäyttäytymistä.

MaaS (Mobility as a Service) eli liikkuminen palveluna yhdistää eri liikkumismuodot kaupunkipyöristä vuokra-autoihin. Tutkimuksen perusteella valtaosa matkoista tehdään joukkoliikenteellä, vaikka auton käyttöön olisikin mahdollisuus.

Whimpact-tutkimuksessa tarkasteltiin anonyymia dataa yli vuosi sitten Helsingissä lanseeratusta Whim-palvelusta, jossa on yli 70 000 rekisteröitynyttä käyttäjää.

Ne helsinkiläiset, joilla on vastaavat väestötiedot kuin Whimin käyttäjillä, tekivät 48 % matkoista joukkoliikennettä hyödyntäen. Whim-palvelun käyttäjät taittoivat matkoistaan 73 % joukkoliikenteen avulla.

- Tutkimus osoittaa, että joukkoliikenne on ylivoimaisesti käyttäjien suosituin kulkumuoto, vaikka palvelun kautta on tarjolla muitakin kulkumuotoja edullisesti, kertoo Rambollin älykkään liikkumisen kansainvälisistä palveluista vastaava johtaja Jukka-Pekka Pitkänen.

Kaupunkipyörät, taksit ja vuokra-autot avuksi matkan alku- ja loppuosuuksille

Pitkäsen mukaan tutkimus osoittaa, että useiden eri liikkumismuotojen välillä sukkuloivat ns. multimodalistit hyödyntävät Whim-palvelua monipuolisesti.

- Heille palvelu on ratkaisu myös matkan alku- tai loppukilometrien liikkumiseen. He yhdistivät polkupyörän, taksin tai vuokra-auton ratkaistakseen matkan sen osuuden, jolle joukkoliikenne ei ulotu.

Whim-palvelun käyttäjät tekivät taksilla 2,4 % matkoistaan. Se on yli kaksi kertaa useammin kuin keskimäärin Helsingissä. Monet palvelun käyttäjät pitävät taksin ja vuokra-autojen saatavuutta kannustimena omistusautosta luopumiseen, mikä vähentää yksityisautoilun määrää.

Lisäksi Whimin käyttäjät hyödyntävät kaupunkipyöriä liityntäliikenteeseen todella paljon. Yli 40% kaupunkipyörämatkoista tehtiin yhdessä joukkoliikennematkan kanssa.

MaaS tukee kaupunkeja matkalla kohti kestävää kehitystä

YK arvioi, että vuoteen 2050 mennessä 68 prosenttia maailman väestöstä asuu kaupunkialueilla. Joukkoliikenteen infrastruktuuri on yhä tärkeämpi tekijä suurkaupunkien toimivuudelle.

- Olemme alusta lähtien lähteneet luomaan käyttäjille omistusautoa houkuttelevampaa palvelua, joka myös tukee kaupunkeja heidän ponnistuksissaan ilmastonmuutosta vastaan. Ensimmäisen vuoden data näyttää, että olemme oikealla polulla, toteaa ekosysteemi- ja ympäristöjohtaja Krista Huhtala-Jenks MaaS Globalilta.

Whim-palvelun käyttäjien päivittäisten matkojen määrät ovat suunnilleen samat kuin helsinkiläisellä keskimäärin, mutta heidän liikkumisensa perustuu erityisesti ympäristöystävällisiin kulkumuotoihin.

- Tässä on kaupungeille suuri potentiaali, jos trendi vieläkin yleistyy. Se voi auttaa kaupunkeja esimerkiksi saavuttamaan asetetut hiilineutraaliustavoitteet, sujuvoittamaan kaupunkien liikkumista ja kehittämään keskustoja kävely-ystävällisempään suuntaan, Pitkänen kertoo.

Suomeen Whim on tullut jäädäkseen, ja sille kehitetään uudenlaisia palvelupaketteja.

- Tänä vuonna palvelu saadaan käyttöön myös muualla Suomessa. Maailmalla palvelu laajenee 16 eri markkinaan, kuten Singaporeen ja Yhdysvaltoihin, kertoo Huhtala-Jenks.

Tutustu lehtiimme! Tutustumistarjous!
Vuokraa toimitilaa! Toimitilaa tajolla!