MAN - Vaihtoautot

ZF ja Goodyear ovat kehittäneet järjestelmän, jonka tarkoituksena on auttaa estämään vaaratilanteita seisovaan veteen ajettaessa.

Äkillinen kaatosade valtatiellä, vesi seisoo asfaltilla ja muodostaa suuria lätäköitä, joiden syvyyttä on vaikea arvioida autosta. Jokaisen, joka ajaa tällaiseen tilanteeseen liian nopeasti, on odotettava niin sanottua vesiliirtoa. Vesikalvo työntyy renkaan profiilin ja tienpinnan väliin, auto alkaa kellua, etupyöriä ei voida enää ohjata ja takapyörät eivät meinaa pysyä perässä. Vaara, joka syntyy äkillisesti ja vaatii kuljettajalta nopeaa toimintaa.

Nykytekniikan ja tekoälyn pitäisi auttaa tässä. Saksalaisen ZF:n kehittämä Cubix-ohjausohjelmisto on valmis sarjatuotantoon ja on jo mukana esimerkiksi uudessa Lotus Emeya -superurheiluautossa. Se verkottaa ajoneuvon avustusjärjestelmiä ja käyttää niiden antureita, kameroita tai tutkasilmiä.

Lisäksi järjestelmää auttaa yhdysvaltalaisen rengasvalmistajan Goodyearin kehittämä tekniikka. Sen "Sightline"-järjestelmä mittaa kunkin renkaan kulumisen ja vertaa sitä tieolosuhteisiin rengasanturien tietojen perusteella. 

Yhtiöt työskentelevät nyt yhdessä: "Sightline" välittää älykkäiden renkaidensa havainnot Cubixille. Tämä antaa kuljettajalle varhaisen varoituksen siitä, että tiellä voi olla vettä, ja kuljettaja saa suosituksen "turvallisesta" nopeudesta tie- ja rengasolosuhteiden mukaan. Myös senhetkiset säätiedot arvioidaan.

Jos renkaat alkavat kellua ja menettävät kosketuksen tiehen, järjestelmä tukee kuljettajan reagointia ja auttaa pysäyttämään auton. Koska ihmiset usein yrittävät hallita tilannetta hektisellä ohjauksella, Cubix-ohjauskeskus lähettää kevyen jarrutuspulssin esimerkiksi etupyörään. Lukuisat testit ovat osoittaneet, että tämä pieni interventio riittää yleensä saamaan hallinnan takaisin.

Saksalais-amerikkalainen yhteistyö ei ole vielä päässyt tuotantoautoihin. Useat autonvalmistajat ovat kuitenkin jo ilmaisseet kiinnostuksensa.