Tulevaisuus on Super

Täysin uusi, entistäkin edistyksellisempi Ford Ranger Raptor on ensimmäinen Eurooppaan saapunut uuden sukupolven Ranger-malli. 3 Mallin tuotanto on käynnistynyt Fordin tehtaalla Thaimaassa, ja ensimmäiset eurooppalaiset asiakkaat saavat autonsa lähiaikoina.

Toisen sukupolven Ranger Raptor on suunniteltu hallitsemaan niin autiomaita kuin vuoristoakin. Malli nostaa riman avolava-autojen maastoajon suorituskyvylle yhä korkeammalla ja ilmentää jokaisesta uuden sukupolven Ranger-mallista löytyvää älykkäämpää, suorituskykyisempää ja vahvempaa olemusta.

Ford Performancen kehittämä täysin uusi Ranger Raptor on uuden sukupolven Ford Ranger-malliston tehokkain versio. Älykkäämpi teknologia ohjaa entistä vahvempaa laitteistoa, minkä ansiosta Ranger Raptorissa yhdistyy raaka voima mekaaniseen ja tekniseen tarkkuuteen. Lopputuloksena on kaikkien aikojen edistyksellisin Ranger-malli.

"Olemme todella keskittyneet siihen, että pystymme tarjoamaan aidosti suorituskykyisen avolava-auton", sanoo Dave Burn, Ford Performance Chief Programme Engineer,Ranger Raptor. "Uusi Ranger Raptor on huomattavasti nopeampi, on täynnä uusia ominaisuuksia ja on kovin koskaan tekemämme Ranger."

Syyskuussa 2022 Ranger vahvisti edelleen johtavaa asemaansa Euroopan avolava-automarkkinoilla uudella ennätyksellisellä 53,4 prosentin markkinaosuudellaan, mikä nosti mallin kumulatiivisen markkinaosuuden tänä vuonna 41 prosenttiin.

Suurin uutinen suorituskykyisten autojen ystäville on täysin uuden 3.0-litraisen EcoBoost V6 -kaksoisturbomoottorin esittely. Ford Performancen kehittämässä moottorissa on tehoa 292 hv ja vääntöä 491 Nm.

3.0 litran EcoBoost V6 -kaksoisturbomoottorin sylinterilohko on valmistettu tiivistetystä grafiittiraudasta, joka on noin 75 prosenttia vahvempi ja jopa 75 prosenttia jäykempi kuin perinteisissä sylinterilohkoissa käytetty rauta. Ford Performance on lisäksi varmistanut, että moottori reagoi välittömästi kaasutukseen. Teho saadaan nopeasti käyttöön kilpailuihin kehitetyn viiveenestojärjestelmän ansiosta. Järjestelmä on samanlainen kuin Ford GT:n liikennekäyttöön tarkoitetussa mallissa ja Focus ST:ssä.  

 Uusi viiveenestojärjestelmä pitää turboahtimet pyörimässä jopa kolme sekuntia sen jälkeen, kun kuljettaja on nostanut kaasupoljinta. Tämän ansiosta auto kiihtyy nopeammin kuljettajan painaessa kaasua uudestaan mutkan tai vaihteenvaihdon yhteydessä. Lisäksi moottoriin on ohjelmoitu jokaiselle 10-vaihteisen automaattivaihteiston vaihteelle yksilöllinen turboahtimen tehostusprofiili optimoidun suorituskyvyn saavuttamiseksi.

"Kolmelitrainen moottori tuo Ranger Raptoriin erilaista dynamiikkaa, joka täyttää varmasti suorituskykyisistä autoista pitävien toiveet", Burn jatkaa. "Uuden voimansiirron kiihtyvyys ja raaka suorituskyky nostavat kasvoille hymyn korvasta korvaan."

Ranger Raptorissa on elektronisesti ohjattu aktiivinen pakokaasujärjestelmä, joka vahvistaa pakoääntä neljän valittavan asetuksen perusteella yhteensopivaksi auton suorituskyvyn kanssa:

  • Quiet – Säätää äänet hiljaisemmaksi, jotta naapurit eivät häiriinny hiljaisina aikoina.
  • Normal – Jokapäiväiseen käyttöön tarkoitettu profiili tarjoaa pakoäänen, joka huomataan, mutta ei ole kuitenkaan liian äänekäs liikennekäytössä. Tämä profiili on oletuksena ajotiloissa Normal, Slippery, Mud/Ruts ja Rock Crawl.
  • Sport – Tarjoaa voimakkaan ja dynaamisemman äänen.
  • Baja – Vahvin pakoääniprofiili sekä voimakkuudeltaan että sävyltään. Baja-tilassa pakojärjestelmä toimii enemmän suoraviivaisena järjestelmänä. Tarkoitettu vain maastokäyttöön.

Ranger Raptor on saatavana myös 2.0 litran bi-turbo dieselmoottorilla vuoden 2023 alkupuolella.  

Suunniteltu kestämään rankimmissakin olosuhteissa

Täysin uudessa Ranger Raptorissa on ainutlaatuinen alusta ja jousitus. Raptorin suorituskyvyn ja kestävyyden rankimmissakin olosuhteissa takaavat lujat kiinnikkeet ja vahvistukset, muun muassa C-pilarille, lavakaukalolle ja varapyörälle. Lisäksi mallissa on ainutlaatuiset suojakehykset puskurille, iskunvaimentimille ja takana sijaitsevalle iskunkannattimelle. 

Fordin insinöörit suunnittelivat Ranger Raptorin jousituksen kokonaan uudelleen. Täysin uudet kestävät, mutta kevyet alumiiniset ylä- ja alatukivarret, suuren liikevaran omaava etu- ja takajousitus ja hienostunut Watts link -takajousitus on suunniteltu parantamaan auton hallintaa ajettaessa karussa maastossa suurella nopeudella.

"Ranger Raptorin jousituksen päivitykset hyödyntävät uusia FOX® Live Valve -iskunvaimentimia. Jousitus säätyy reaaliajassa, minkä ansiosta autoa on poikkeuksellisen hyvä hallita maantieajossa. Samalla se vaimentaa tehokkaasti ajoa vaikeakulkuisessa maastossa", Burn sanoo.

Seuraavan sukupolven sähkösäätöisissä FOX® 2,5 tuuman Live Valve -iskunvaimentimissa on erittäin tarkka säätöjärjestelmä. Iskunvaimentimet ovat kehittyneimmät Ranger Raptoriin koskaan asennetut iskunvaimentimet ja ne on täytetty Teflon™-infuusioöljyllä, joka vähentää kitkaa noin 50 prosenttia poistuvaan malliin verrattuna.

Ranger Raptorin uudistettuihin valittavissa oleviin ajotiloihin yhdistetty Live Valve -iskunvaimennus on kehitetty tarjoamaan enemmän mukavuutta maantieajoon ja laatua maastoajoon sekä suurella että alhaisella nopeudella.

Järjestelmä on käytössä kaikkien ajotilojen kanssa, ja toimii lisäksi taustalla valmistellakseen täysin uuden Ranger Raptorin erilaisiin olosuhteisiin. Iskunvaimentimien puristuessa kasaan säätöasetusten eri vyöhykkeet antavat juuri kussakin tilanteessa tarvittavan määrän tukea ja toimivat päinvastoin iskunvaimentimien palautuessa takaisin täyteen mittaan.

Kilpailuissa testattu FOX® Bottom-Out Control -järjestelmä tarjoaa maksimaalisen vaimennusvoiman iskunvaimennuksen viimeisen 25 prosentin aikana, mikä suojaa autoa pohjavaurioilta. Samalla tavalla järjestelmä jäykistää takaiskunvaimentimia kovan kiihdytyksen aikana ja pitää Ranger Raptorin vakaana. Iskunvaimentimet tarjoavat oikean määrän vaimennusvoimaa jokaisessa asennossa, joten Ranger Raptor on vakaa ajettava sekä tiellä että maastossa.

Iskunvaimennusjärjestelmän toimittaa FOX®, mutta säädöt ja kehitystyön on suorittanut Ford Performance yhdistelemällä tietokoneavusteista suunnittelua ja tosielämän testausta. Kaikki osa-alueet joustonopeuden säätämisestä ajokorkeuden asettamiseen, venttiilien säätöön ja ajoalueiden hiomiseen on tehty täydellisen tasapainon luomiseksi mukavuuden, hallinnan, vakauden ja pidon välillä kaikissa ajo-olosuhteissa.

Ranger Raptorin suorituskykyä vaikeakulkuisessa maastossa on parannettu entisestään suojaamalla alusta entistä vahvemmin. Etulevy on lähes kaksinkertainen uuden sukupolven Rangerin vakiomalleihin verrattuna ja on valmistettu 2,3 millimetrin paksuisesta erikoislujasta teräksestä. Etulevy sekä moottorin alasuoja ja jakolaatikon suoja on suunniteltu suojaamaan auton keskeisiä komponentteja, kuten jäähdytintä, ohjausjärjestelmää, etupyörän poikittaispalkkia, moottorin öljypohjaa ja etutasauspyörästöä.

Mallissa on kaksi vetokoukkua edessä ja takana, mikä helpottaa muun muassa hinaustilanteissa maastossa. Toista vetokoukkua voi käyttää, jos toinen on esimerkiksi hautautunut maahan. Ratkaisu mahdollistaa myös tasapainohihnojen käytön hinattaessa auto pois syvästä hiekasta tai paksusta mudasta.

Kontrolli joka tilanteessa

Ranger Raptorissa on nyt ensimmäistä kertaa edistyksellinen jatkuvasti käytössä oleva  nelivetojärjestelmä, jossa on täysin uusi tarvittaessa käyttöön otettava elektronisesti ohjattu kaksinopeuksinen jakovaihteisto. Raptorissa on nyt myös lukittavat tasauspyörästön lukot sekä edessä että takana. Uusi etutasauspyörästö tarjoaa arvokkaan lisäominaisuuden innokkaille off-road-harrastajille.

"Vaikka Ranger Raptor on saanut inspiraationsa aavikkokilpailuista, se on myös erittäin suorituskykyinen muussakin käytössä. Olemme luoneet alusta alkaen ainutlaatuisen maastoajoneuvon, jota ei tarvitse muokata päästäkseen turvallisesti määränpäähän ja takaisin, Burn sanoo.

Seitsemän valittavissa olevaa ajotilaa auttavat täysin uutta Ranger Raptoria kaikissa olosuhteissa sekä hyväkuntoisilla teillä että mudassa ja urissa – ja kaikkea siltä väliltä. Ajotiloihin kuuluu myös nopeaan maastoajoon suunniteltu Baja-tila. 4

Jokainen valittavissa oleva ajotapa säätää useita toimintoja moottorista ja vaihteistosta ABS-jarrujen herkkyyteen ja kalibrointiin, luistonestoon ja vakaudenhallintaan, pakoventtiilin toimintaan, ohjaukseen ja kaasuvasteeseen. Lisäksi mittariston ja keskikosketusnäytön mittarit, ajoneuvotiedot ja väriteemat muuttuvat valitun ajotavan mukaan.

On-road

- Normal – mukavaan ja polttoainetaloudelliseen ajoon
- Sport – reagoivampi jännittävään tien päällä
- Slippery – varmuutta liukkailla tai epätasaisilla pinnoilla ajamiseen

Off-road

- Rock crawl – optimaalinen erittäin hiljaisella nopeudella ajettaessä erittäin kivisessä tai epätasaisessa maastossa
- Sand – optimoi vaihteenvaihdot ja tehontuoton hiekassa ja syvässä lumessa etenemiseen
- Mud/Ruts – takaa maksimaalisen pidon liikkeelle lähdettäessa ja ylläpitää vauhtia
- Baja – asettaa kaikki järjestelmät maksimitilaan nopeaan maastoajoon

Täysin uudessa Ranger Raptorissa on myös Trail Control™, joka on ikään kuin vakionopeudensäädin maastoajossa. Kuljettaja valitsee vain asetetun nopeuden alle 32 km/h ja auto hallitsee kiihdytyksiä ja jarrutuksia kuljettajan keskittyessä ohjaamiseen vaikeassa maastossa. 

Sisätilojen laadukkuutta korostavat kojetaulun, verhoilun ja istuinten Code Orange -väriset yksityiskohdat ja tunnelmavalaistus. Urheilullista tunnelmaa täydentää premium-nahkainen lämmitettävä urheiluohjauspyörä, jossa on painaumat peukalolle, merkintä keskikohdassa ja valetusta magnesiumista valmistetut vaihdevivut.

Lisähyötyä tuo myös uusin digitaalitekniikka; ohjaamossa on 12,4 tuuman digitaalimittaristo ja keskelle sijoitettu 12 tuuman kosketusnäyttö, jossa on Fordin uuden sukupolven SYNC 4A® -tietoviihdejärjestelmä. 5 Tietoviihdejärjestelmä tarjoaa langattoman Apple Carplay- ja Android Auto™ -yhteensopivuuden ilman lisäkustannuksia. 6 Laadukkasta äänimaailmasta vastaa 10 kaiutinta sisältävä  B&O®-äänentoistojärjestelmä. 7  

Osa Ford Performance -perhettä

Ford Performance esittelee Ranger Raptorin kestäviä kilpa-ajon ominaisuuksia Baja 1000 -aavikkorallissa 15.-20. marraskuuta Bajassa, Meksikossa. Sen lisäksi, että tunnettu kilpailu on antanut nimensä ajotilalle Baja, sillä on ollut merkittävä rooli Ford Performance Raptorin kehityksessä.

Raptor-nimen juuret ovat Pohjois-Amerikassa, missä Ford on käyttänyt sitä huipputehokkaissa avolava-autoissa ja hyötyajoneuvoissa nopeaan maastoajoon optimoidusta ensimmäisen sukupolven F-150 SVT Raptorista lähtien.  

Ford Performancen kehittämän Ranger Raptorin myötä Raptor-malli tuli tarjolle muille globaaleille markkinoille vuonna 2018, mikä merkitsi nyt jo ikonisen mallinimen saapumista myös Eurooppaan.