Renault Diamond Tour

Uudistunut Suzuki S-Cross asettuu Suzukin mallistossa Vitaran ja Acrossin väliin. Sillä on vahva yhteys aiempaan SX4 S-Crossiin, mutta uutta ovat niin ulkonäkö, voimalinja kuin varustelu. Uusi nelivetoinen hybridi on edullisimpia ja kattavimmin varusteltuja omassa luokassaan hintojen lähtiessä 29 390 eurosta.

Suzuki S-Cross näyttää ennen näkemättömältä, katsoo sitä sitten edestä, sivulta tai takaa. Sisällä on käytetty uusia materiaaleja ja lisätty varusteita. Suzuki on saanut kiitosta kattavasta turvavarustelusta, joka on nostettu uudessa S-Crossissa vielä korkeammalle tasolle. Uuden 1,4-litrainen turbomoottorin myötä kaikkien Suzukin Euroopassa myymien henkilöautojen voimalinjat ovat jatkossa sähköistettyjä eli hybridejä.

Tilat matkustamossa ovat korin ulkomittoihin nähden hyvät ja takapenkkiläisten mukavuutta lisää selkänojan kallistuksen säätö. Järkevän muotoiseen tavaratilaan mahtuu kuljetettavaa 430 litran verran ja takapenkin selkänojat taittamalla se kasvaa 1 230 litran kokoiseksi.
Kojelaudassa oleva Kosketusnäyttö on uusi ja se on joko 7- tai 9-tuumainen. Jälkimmäisessä älypuhelimen liittäminen onnistuu langattomasti ja mukana ovat niin ääniohjaus kuin navigointi. Pienemmässä näytössä on mukana peruutuskamera ja suuremmassa 360-asteen pysäköintikamera. Ylellisempään GLX+SR -varusteluun kuuluu avattava lasikattoluukku, joka on peräti metrin pituinen.

Suzuki S-Crossin katumaasturimaiseen olemukseen sopii mainiosti se, että kaikki Suomessa myytävät versiot ovat nelivetoisia. Suzukin kehittämän AllGrip Select -nelivetojärjestelmän voi säätää olosuhteisiin sopivaksi. Normaalisti ajettaessa käytetään Auto-ajotilaa, jolloin polttoainetta säästävästä etuvedosta siirrytään nelivetoon tarpeen vaatiessa.

Sport-ajotilassa takapyörät saavat jatkuvasti voimaa, mikä tekee ajettavuudesta vakaampaa ja parantaa moottorin reagointia kaasupolkimen liikkeisiin. Snow-ajotila on ihanteellinen liukkaalla kelillä lisäten pitoa. Vaikeimmissa paikoissa Lock on oikea valinta, sillä silloin voimaa välitetään tasaisesti kaikille pyörille.

Konepellin alla on 1,4-litrainen Boosterjet-turbomoottori, jonka apuna on 48 voltin hybridijärjestelmä. Bensiinimoottorissa on välijäähdytetty ahdin ja polttoaineen suorasuihkutus. Polttoainetta säästäviin ominaisuuksiin kuuluvat sähköisesti säätyvä imuilman säätö ja säätyvä venttiilien ajoitus. Bensiinimoottorin suurin teho on 95 kilowattia (129 hv) ja vääntömomentti 235 newtonmetriä. Suurin vääntömomentti on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 - 3 000 r/min.

Hybridijärjestelmä auttaa säästämään polttoainetta, sillä kymmenen kilowattia ja 50 Nm kehittävä sähkömoottori tukee bensiinimoottoria lähes koko käyntinopeusalueella ja se antaa voimaansa esimerkiksi turboviiveen aikana. Lisävoimalla saadaan paremman taloudellisuuden lisäksi myös miellyttävää voimaa tavalliseen ajoon.

Maininnan arvoisia turvallisuutta lisääviä varusteita ovat muun muassa mukautuva vakionopeudensäädin, kaista-avustin, kuolleen kulman valvontajärjestelmä ja risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä. Viime mainitun lisäksi pysäköidessä apuna ovat pysäköintitutkat edessä ja takana sekä peruutuskamera tai 360-asteen pysäköintikamera.