Karkerakeinen tiesuola liukkauden torjumiseksi tieverkossa on paljolti ulkoa tuotua. Nyt Svevia aikoo testata Örnsköldsvikin aluelta kkerrätettyä uusiosuolaa selvittääkseen, jos se osoittautuu tehokkaaksi teiden liukkaudentorjunnassa.
Uusiosuola on puhtaampi, hienorakeisempi jäännöstuote, jota saadaan mm. lentotuhkasta.
- Kierrättämällä saadaan suolalle entistä tehokkaampaa käyttöä, pitkiä ja ympäristöä kuormittavia kuljetuksia voidaan vähentää, samoin riippuvuutta Euroopasta tuodusta tiesuolasta, Svevian Andreas Bäckström sanoo.
Viime vuonna tehtiin Ruotsissa ensimmäisiä kokeita kierrätyssuolalla lumisilla teillä. Myös Norjassa on tehty vastaavia kokeita. Jotta hienorakeisella suolalla voitaisiin korvata karkearakeinen tiesuola, tarvitaan lisää kokeita ja selvityksiä.
Hienorakeisella suolalla on erilainen vaikutus jääpinnalla kuin karkearakeisella. Myös suolan levityksessä hienorakeinen suola leviää eri tavalla kuin raskaampi karkerakeinen suola. Hienorakeinen myös kasautuu "klimpeiksi" tietyissä sääolosuhteissa herkemmin kuin karkearakeinen.
(Transportnet.se)