MAN - Vaihtoautot

DHL:n Vantaan varaston ja ABB:n Helsingin tehtaan välillä kulkee lähes jatkuvasti neljä Scanian sähkökuorma-autoa, jotka eivät pysähdy koskaan latauksen takia. Harvinainen täyssähköinen toimitusketju onnistui niin hyvin, että siitä haetaan mallia Ruotsissa asti.

Jokin aika sitten Scania Suomi Oy:n eMobility tuotepäällikkö Michael Mannfors sai työpöydälleen kunnianhimoisen ehdotuksen. DHL Supply Chain Finland Oy halusi hankkia neljä uutta täyssähköistä kuorma-autoa, enemmän kuin kukaan muu Suomessa oli kerralla tilannut yhtä kuljetusketjua varten. Niillä piti pystyä ajamaan yli 80 lähtöä vuorokaudessa, ilman seisahduksia sunnuntai-illasta perjantai-iltaan piittaamatta pakkasista tai ruuhkista. Lastaus ja purku saisivat viedä vain joitakin minuutteja.

Sähkönelikon varaan oli laskettu tärkeä tehtävä. Niiden piti rahdata DHL:n Vantaan varastolta taajuusmuuntajien osia ABB Oy:n tehtaalle Helsingin Pitäjämäkeen. Siellä kootaan vuodessa noin 200 000 taajuusmuuntajaa, melkein 1 000 päivässä. Tehtaan toiminta on niin tehokasta, ettei logistiikassa ole varaa töpeksiä. Tuotannon seisautus osien puutteen takia tulisi kalliiksi

Oikea tuote oikeaan tehtävään

DHL luotti Scanian sähkökuorma-autoihin.

"Kilpailutimme aktiivisesti sähkökuorma-autovalmistajia, jonka lisäksi totesimme Scanian olevan enemmän kuin yhteistyökykyinen. Projekti oli meille todella tärkeä. Maailmanlaajuisena ympäristösuojelutavoitteenamme on nettonollapäästöinen logistiikka vuoteen 2050 mennessä. Arvomme ovat samat asiakkaamme ABB:n kanssa", DHL Supply Chain Suomen maajohtaja Antti Saarinen kertoo.

Mannfors ja Scanian myyntipäällikkö Ville Nevalainen innostuivat projektista. Yhdessä asiakkaiden kanssa mietittiin, millaisilla kuormilla, akustoilla ja latureilla reittiä kannattaisi operoida samanaikaisesti neljällä sähkökuorma-autolla. Laskettiin mm. ajettavat kilometrit, kuormien paino ja tilavuus. Analyysissa käytetiin Scanian kehittämää ohjelmaa.

"Päädyimme 3-akseliseen, 9-akkuiseen Scania 25P täyssähkökuorma-autoon (P 230 B6x2*4NA CP17N BEV). Ajoakkujen kapasiteetti on 297 kWh. Ne ladataan lastauksen tai purun aikana ABB:n teholatauslaitteilla", Mannfors sanoo.

”Sähköinen ensirakkaus”

Kuljettajat koulutettiin tammikuussa Scania-keskuksella, ja sen jälkeen kuormat alkoivat kulkemaan.

Vuoden 2024 vaihteessa, kovaa pakkastalvea vasten lähti neljä valkoisena hohtavaa sähkö-Scaniaa Helsingin kaduille. Yhtä niistä ajoi Kari Vallasmaa.

"Olen ajanut rekkaa reilut 20 vuotta ja lähdin mielenkiinnolla ja positiivisin mielin kokeilemaan uusia sähkökuorma-autoja."

Vallasmaa on nyt ajanut niillä puolisen vuotta. Pahimmillaan Helsingissä oli - 20 astetta. Miten kävi: riittikö akkujen teho ja toimivatko autot ylipäätään?

"Ongelmia ei ole ollut. Scanian sähkökuorma-auto on hyvä, hiljainen ja helppo ajaa. Se oli minulle kuin sähköinen ensirakkaus", Vallasmaa hymähtää.

Kesällä riittää, että akut ladataan toisessa päätepisteessä. Kovilla pakkasilla ne laitetaan johdon päähän molemmissa päissä purun tai lastauksen yhteydessä.

Myös ABB Oy:n Drives Finland Site Manager Peter Lindgren on ratkaisuun tyytyväinen. Varaston ja tuotannon väliset hiilidioksidipäästöt pienenevät 2 00 000 kiloa verrattuna dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla ajettuihin päästöihin vuodessa.

"ABB on edelläkävijä. Tämä projekti on herättänyt mielenkiintoa ja esimerkiksi Ruotsissa on suunnitteilla samantapainen hanke", Lindgren sanoo.