Scania – Valoa hintoihin!

Renkaita tuotiin Suomeen alkuvuonna edellisvuotta huomattavasti vähemmän, mutta erikoisesti keräysluvut pysyivät lähes ennallaan. Koronavuonna ihmiset ovat siivonneet varastojaan ja ovat joutuneet turvautumaan verkkotilauksiin jakeluongelmien takia. Renkaiden vaihtosesonki lähestyy: rengasyrityksissä muistutetaan aikataulujen ja maskien tärkeydestä. Kun kesä alkoi vaihtua syksyksi, Suomen Rengaskierrätys Oy:lla oltiin erikoisen tilanteen edessä.

”Tilastot puhuivat selvää kieltä. Olimme keränneet kierrätykseen huomattavasti enemmän renkaita kuin Suomen markkinoille oli tuotu renkaita.”, Suomen Rengaskierrätys Oy:n toimitusjohtaja Risto Tuominen kertoo.

Suomen Rengaskierrätys Oy on yksi Suomessa toimivista 17:sta tuottajayhteisöstä. Se huolehtii jäsentensä puolesta siitä, että Suomessa käytettävät renkaat kerätään, kierrätetään ja hyötykäytetään kiertotalouden uusiomateriaaleina asianmukaisesti.

Tavallisesti markkinoille tulevien ja käytöstä poistuvien renkaiden määrä menee suunnilleen käsi kädessä, sillä ostaessaan uudet renkaat kuluttaja jättää vanhat kuminsa rengasliikkeeseen. Liekö koronavirus sekoittanut myös rengaskauppaa, sillä vuoden ensimmäisten kuuden kuukauden aikana Suomeen tuotiin 286 005 rengasta vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Käytöstä poistettuja renkaita kerättiin uusiomateriaaleiksi kuitenkin vain 930 tonnia eli noin 29 000 rengasta vähemmän. Tuoreimmat eli syyskuun keräysluvut ovat lähes linjassa vuodentakaisen kanssa.

”On erikoista, mistä nämä renkaat tulevat. Ehkä on niin, että nyt ihmisillä on ollut aikaa olla kotona ja siivoilla vanhat rengassarjat nurkista pois”, Tuominen arvelee.

Siivousvimma ja verkko-ostot selittävät ilmiötä

Helsinkiläisen Roihupellon Rengas Oy:n puhelimeen vastaa yrittäjä Hannu Temonen. Kuunneltuaan hetken hän uskoo, että Tuomisen arveluissa voi olla perää.

”Kesän aikana meilläkin on käynyt enemmän sellaisia asiakkaita, jotka ovat jättäneet rengaskeräykseen ylimääräisiä vanhoja renkaita. He ovat kertoneet siivoilleensa autotalleja, kellareita ja muita varastoja”, Temonen kertoo.

”On hyvä, että ihmiset siivoavat viimeisetkin rengassarjat nurkista viemästä tilaa, jolloin ne muuttuvat järjestelmässämme arvokkaiksi kiertotalouden uusiomateriaaleiksi”, Tuominen sanoo.”

Eri asia on, riittääkö Temosen ja hänen kollegojensa asiakkaiden siivousvimma keikauttamaan tilastoja. Temonen uskookin suurempien syiden löytyvän muualta, nimittäin koronaviruksen sekoittamasta rengaskaupasta ja ajoittaisista saatavuusongelmista.

”Tänä vuonna on ollut tiettyjä yleisiäkin rengaskokoja, jotka ovat olleet ajoittain perinteisiltä jakelijoiltamme lopussa. Koska asiakkaamme ovat niitä kuitenkin tarvinneet, heidän pitänyt on niitä verkon kautta”, Temonen sanoo.

Tilanne on ollut sama koko Suomessa. Yksityiset ihmiset ovat tilannenet verkon kautta maahan tavallista enemmän renkaita, jotka eivät näy virallisissa maahantuontitilastoissa.

Kierrätysjärjestelmälle verkosta ostetut renkaat ovat ongelmallisia. Niistä ei tilitetä kierrätysmaksuja, joiden avulla kuluttajalle vaivaton kierrätysjärjestelmä toimii. Vapaamatkustaminen aiheuttaa sen, että kierrätysmaksut lankeavat muille.

”Pienehkö yksityisten ihmisten verkko-ostaminen ei systeemiämme kaada, joskin kierrätyksen vapaamatkustamisen ongelma olisi pitemmän päälle ratkaistava niin rengas- kuin muillakin kierrätysaloilla”, Tuominen sanoo.

Asiakas: käytä maskia ja pidä aikatauluista kiinni

Monen muun alan tavoin myös rengasliikkeiden ja -hotellien on pitänyt uudistaa toimintatapojaan sopeutuessaan elämään koronaviruksen kanssa.

”Eniten on pitänyt löytää tapoja entistä asiakaslähtöisempien palveluiden kehittämiseen”, Temonen sanoo.

Rengasalan liiketoiminnan piikit osuvat keväälle ja loppusyksylle, eli aikoihin, jolloin koronatilanne oli ja on Suomessa pahimmillaan. Renkaat on kuitenkin vaihdettava ajallaan. Uuden tieliikennelain mukaan autossa on oltava talvikeliin sopivat renkaat 1.11. – 31.3. välisenä aikana aina kelin niin vaatiessa.

”Itse teemme kaikkemme toimiaksemme vastuullisesti ja korostamme hygienian tärkeyttä. Toivoisimme asiakkaiden pitävän sovituista ajanvarauksista kiinni ruuhkautumisen ehkäisemiseksi sekä käyttävän asioidessaan maskeja, jotta niin muut asiakkaat kuin työntekijätkin pysyvät terveinä”, Temonen sanoo.

Lisätiedot

Käytöstä poistettujen renkaiden järjestelmällinen kierrätys käynnistettiin 1995, jolloin rengasalan keskeiset toimijat perustivat Suomen Rengaskierrätys Oy:n tuottajavastuuseen perustuvan kierrätysvelvoitteen hoitamiseksi. Yritys vastaa tuottajayhteisönä renkaiden keräyksestä ja hyötykäytöstä yhteistyösopimuksen tehneiden renkaiden tuottajien puolesta. Huolehdimme kierrätyksestä valtakunnallisesti, tasapuolisesti ja kustannustehokkaasti.